Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Godsdienst 1.
De volwassene jaar.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Levensvragen Over geluk…..
Verbonden.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Opvoeden van drukke kinderen
Rekenproblemen en Dyscalculie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Leerstijlen KOLB SJM.
Later als ik groot (oud) ben
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
opvoeden en pedagogiek
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Consumentengedrag Beslissen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkelingspsychologie
Psychologie van het leren
H4 De dood.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
ROOD!! Een groet van lut.
Ontwikkelingspsychologie 16september
H3 Wat is normaal?.
Ontwikkelingspsychologie
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas
Nee Zeggen!.
Consumenten-gedrag Het gezin
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van kind naar jongvolwassene.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Groeihormoon-stoornis..
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Incontinentie… Wat is dat eigenlijk?
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 9: midden en late volwassenheid (40-60/65 jr) Bron: psychologie van de levensloop van Pol Craeynest

Inhoud Overzicht fasen volwassenheid Cognitieve ontwikkeling Sociaal emotionele ontwikkeling Lichamelijke ontwikkeling Opdracht

Jonge volwassenheid → 21 – 40 jaar Middelbare leeftijd → 40 – 55 jaar Fasen in de middenvolwassenheid (middelbare leeftijd, en vroege ouderdom) Jonge volwassenheid → 21 – 40 jaar Middelbare leeftijd → 40 – 55 jaar Vroege ouderdom → 55 – 65 jaar Ouderdom → 65+

Cognitieve ontwikkeling Postformeel denken: denken wordt realistischer en efficiënter. Relativerend, persoonlijker en creatiever denken. Vanaf 50 a 60 jaar treedt er een daling op van het menselijk geheugen Het toepassen van nieuwe denkvormen in complexe situaties waarin volwassenen terechtkomen en de toenemende deskundigheid die ze daarbij ontwikkelen maken dat hun denken realistischer en efficiënter wordt. Volwassenen gebruiken het denken als instrument om problemen op te lossen. Volwassenen oordelen vaker genuanceerder, vanuit het besef dat de waarheid soms vele gezichten heeft. Volwassenen ontwikkelen een eigen persoonlijke stijl in het benaderen van de werkelijkheid. Lijken meer intuïtief, door de ervaringen en eigen inzichten die ze hebben opgedaan. Volwassenen hebben veel kennis op bepaalde gebieden en daardoor kunnen zij vrijer bewegen. Men hangt minder vast aan allerlei voorgeschreven opvattingen en procedures.

Sociaal emotionele ontwikkeling Lege-nestsyndroom kan optreden als kinderen het huis uit gaan Rond de 50 is de partnerrelatie aan herziening toe Veel volwassenen krijgen met zorg voor eigen ouders te maken Veelal stabiliteit in werk en werk blijft voornaamste bezigheid Zelfbeeld wordt zakelijker en stabieler ‘Zomer van het leven’ De kinderen worden ouder en vragen minder leiding en meer vrijheid Lege-nestsyndroom: het gevoel totaal functieloos en overbodig te zijn in het lege huis. Dit syndroom komt bij een minderheid voor en is meestal maar van korte duur. Als kinderen uit huis gaan breekt tijd aan van vrijheid en nieuwe ontplooiingskansen Kinderen gaan uit huis, je bent weer met zijn twee, fysiek minder aantrekkelijk geworden en de psychologische band kan verwaarloosd zijn door het drukke gezins- en beroepsleven dat je hebt gehad. Volwassenen weten beter in te schatten wat ze aankunnen en waar de eigen grenzen liggen. Het gat tussen ideaalbeeld en zelfbeeld krimpt waardoor men zich ook vaak beter voelt. Zomer van het leven: periode waarin men fysiek en mentaal nog voldoende reserves heeft om maximaal te presteren en waarin men anderzijds de nodige ervaring heeft opgebouwd om met kennis van zaken te handelen.

Lichamelijke ontwikkeling Vanaf 40 moeite met lezen van kleine letters Gehoor gaat geleidelijk achteruit Overige zintuigen blijken beter bestand tegen slijtage tot ongeveer 60 a 65 jaar Hart en longen verliezen geleidelijk een deel van hun optimale capaciteit Vanaf 50 jaar worden buitengewone inspanningen moeilijker Vruchtbaarheid van vrouwen neemt na 35 jaar af en bij mannen is er pas een daling van aantal zaadcellen vanaf 40 jaar Vrouwen na menopauze niet meer vruchtbaar en mannen nog vruchtbaar tot late leeftijd Vanaf 40 jaar beginnen de meeste mensen wat moete te ondervinden met het lezen van de kleine letters in de krant. De ooglens wordt minder soepel, waardoor ze niet meer de volle dikte bereikt die nodig is om de lichtstralen die van dichtbij komen, op één punt samen te brengen op het netvlies. In de gewone omgang is het bijna niet op te merken dat het gehoor achteruit gaat. Het is vooral de gevoeligheid voor hoge frequenties die het af laat weten. Het verstaan in een lawaaierige omgeving wordt lastiger doordat verschil tussen klanken moeilijker te horen valt. Hart en longen verliezen geleidelijk een deel van hun optimale capaciteit, maar dit leidt normaal gesproken niet tot problemen Vanaf 50 jaar worden buitengewone inspanningen moeilijker doordat het hart niet meer in staat is om voor een maximale bloedcirculatie te zorgen en ook het longvolume neemt af.

Uiterlijke verandering Grijze haren Bij mannen wordt de haardos dunner Rimpels worden zichtbaar op het voorhoofd en er ontstaan kraaienpootjes Huid wordt minder elastisch Spiermassa krimpt in, lichaam gaat er minder atletisch uitzien Botverlies neemt toe en bij vrouwen neemt dat na de menopauze dramatische vormen aan.

Opdracht Je hebt op je stage/werk de opdracht gekregen dat je een slogan bedenkt voor een nieuw product voor de volwassen vrouw van 40 tot maximaal 60 jaar. De slogan dient uiteraard zo te zijn geformuleerd dat het aantrekkelijk is voor de volwassen vrouw. Deze volwassen vrouw dient zich aangesproken te voelen. Wat voor product het is of wordt is aan jou. Laat zien dat je bij het bedenken van je slogan na hebt gedacht over de ontwikkelingen en daarbij komende gevoeligheden van deze fase van volwassenheid. Je presenteert je slogan en legt uit waarom de slogan betrekking heeft op de volwassen vrouw van 40 tot maximaal 60 jaar en waarom deze vrouw gevoelig zou zijn voor de slogan.