Van los zand naar hechte groep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
LOB-middag Haaglanden
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
De Van Damschool in ontwikkeling
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Lesgeven en begeleiden
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentation Of Learning
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Welkom MAS
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Workshop Fondsen werven
Verbinden van zorg en onderwijs
Presentatie Bijeenkomst 4
MEE maakt meedoen mogelijk
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Paragraaf drie en vier: incongruentie en dat/als constructie
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Project oriëntatie op het beroep
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Subsidie van de Provincie Noord-Brabant maakte dit project mogelijk Samen InterActief Vier jaar PC-DoeMeeCentra in Noord-Brabant Samen InterActief.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
HIER DOEN WE HET VOOR Lukt dat een beetje? 390 gemeenten 9 verzekeringsconcerns Met 35 labels SAMENWERKING.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
GRAMMATICA BLOK 1 T/M 4 Uitleg en voorbeelden Woordsoorten Basis leerjaar 4.
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Duurzaamheid in Gennep
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
ZGK les 3 zorg en begeleidings behoeften
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Grote verhalen.
PO Griekse en Romeinse goden.
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
De week van de vrijwilliger
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Jongeren op de Rit.
Presentatie Schoolboek
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
Basisschool St. Lambertus September 2018
Aan de slag met MIJN TALENT DOCUMENT.
voor een samenleving met veerkracht
De gemeente Vierweg.
Meld u aan als lid van de Ouder Advies Raad (OAR)
Gesloten settings in de zorg
Transcript van de presentatie:

Van los zand naar hechte groep Groepsdynamica Aanpak

Voorstellen Quintijn Maas Jongerenwerker gemeente Cranendonck Cordaadwelzijn quintijnmaas@cordaadwelzijn.nl 06 51 86 50 70

Wat doet een jongerenwerker ? Ambulant werk Accomodatie gebonden werk Preventieve interventies Jongeren Coaching Ondersteunen initiatieven en of activiteiten Deelnemen aan netwerken

Sociaal Team Cranendonck Wat is het sociaal team Cranendonck? Wie zijn dat dan, het sociaal team Cranendonck? Waar kun je het sociaal team Cranendonck vinden? Wanneer kun je bij het sociaal team Cranendonck terrecht? Voor wie is het sociaal team Cranendonck? Hoe kun je het sociaal team Cranendonck bereiken? Via website van de Gemeente Cranendonck (zoeken op social team), of via de telefoonnummer 140495 Vertrouwenspersoon Bravo!College Cranendonck, Mia Berkelmans telefoonnummer 0495-491432 m.berkelmans@lvo-weert.nl

Van los zand naar groep 1e jaars leerlingen Leerjaar 1 Aflevering 1 &2 van BNN Dat wordt oorlog Leerjaar 2 & 3 de film Die Welle Introductie onderwerp Aan de slag met de mentor Samen in gesprek met de jongerenwerker Verwerken in een creatieve opdracht Het opstellen van klassendoelen

Aflevering 1 & 2 Dat wordt Oorlog! Aflevering 1 van BNN Dat wordt oorlog Een jongeren serie van BNN waarbij de kandidaten denken dat ze meedoen aan een reality-serie, maar in werkelijkheid zijn ze onderdeel van een zesdaags- sociaal experiment waarin wordt onderzocht hoe een conflict tussen groepen ontstaat.   Aflevering 2 van BNN Dat wordt oorlog Zijn de teams al zo ver dat ze de anderen, mensen die ze niet kennen, zo willen benadelen? Kunnen we twee teams zo manipuleren dat ze elkaar gaan haten en uiteindelijk maar 1 ding willen: Oorlog! De series worden later met hen besproken en uitgelegd. Het is een mooie aanleiding om het over het onderwerp en de mogelijke gevolgen van groepsdynamica/ groepsdruk te hebben. Het zal voor de leerlingen het startschot van de activiteitenweek zijn.

Die Welle Een Duitse docent maakt het onderwerp staatsvorm bespreekbaar. Zijn doel is om een dictatuur voelbaar te maken bij zijn leerlingen. Dit begint met begrippen als groepsdruk en dicipline maar loopt al snel uit de hand. Kinderen worden buiten gesloten en oude vriendschappen worden beeindingd. Op het einde worden zij geconfronteerd met het feit dat het onderzoek is waar ze aan hebben deelgenomen. De film is word later met hen besproken en uitgelegd. Het is een mooie aanleiding om het over het onderwerp en de mogelijke gevolgen van groepsdynamica/ groepsdruk te hebben. Het zal voor de leerlingen het startschot van de activiteitenweek zijn.

Vragen? Heeft u vragen na dit verhaal die nog niet aan bod zijn gekomen?

Contactgegevens Quintijn Maas Jongerenopbouwwerker Cranendonck 06 51 86 50 70 quintijnmaas@cordaadwelzijn.nl www.jonginc.nl