LOP Oostende – Middelkerke Secundair Instrumenten om schooluitval te voorkomen Gelijke onderwijskansen bevorderen
Spijbelen op de agenda van het LOP - Relevant in het streven naar minder schooluitval - Stijgende trend in het aantal problematische afwezigheden (cijfers) - Vraag naar profielen van leerlingen die hardnekkig spijbelen (waarom ?) - Vraag naar effectieve aanpak - Leerlingen en diensten op de werkvloer aan ‘t woord - Wat helpt wel en niet in de aanpak van spijbelen - Samenwerking met een onderzoekster (vzw Kind en Samenleving) - Wetenschappelijk onderzoek en LOP werking : een mooie, boeiende samenwerking - Leerkrachten maken vooral het verschil voor leerlingen in het al of niet stoppen van spijbelen
Spijbelen op de agenda van het LOP
Hoe maken leerkrachten het verschil in de aanpak van spijbelen Film : ‘Ik ben blij dat je terug bent op school’ Interview met leerkrachten, leerlingbegeleiders, leerlingen Film – voorstelling aan het LOP netwerk in Oostende, Gent 1031 plays (trailer) 2683 plays (kortfilm) Opvolging Nascholing (aanbod via de onderwijsnetten) Samenwerking CLB – scholen Werkgroep schooluitval voorkomen (Stadsbestuur Oostende)
Regionaal partnerschap onderwijsondersteunende initiatieven Stad Oostende Randgemeenten Bredene, Gistel, Middelkerke Scholengroep 27 aan zee GO! en Scholengemeenschap Ichthus Vzw Groep INTRO Vzw Arktos LOP Oostende – Middelkerke Secundair Consensus over gemeenschappelijke problematiek en gemeenschappelijke wijze van aanpak
Regionaal Partnerschap Onderwijsondersteunende initiatieven Fondsen Federaal Veiligheid en Preventie (Lange time out) Scholengemeenschappen (50 cent per leerling) Randgemeenten (4 euro per leerling die woont in de randgemeente en schoolloopt in regio Oostende) Stad Oostende (Flankerend onderwijsbeleid en eigen middelen) Vlaamse Gemeenschap (Ministerie van Onderwijs en Welzijn) : NAFT rechtstreeks aan Groep INTRO en Arktos
Regionaal Partnerschap Onderwijsondersteunende initiatieven Kwalitatief en kwantitatief aanbod Folder Financieel overzicht Stuurgroep Onderwijsondersteunende initiatieven (CLB’s vzw Groep INTRO, Arktos, Stad Oostende, vertegenwoordigers van de scholengemeenschappen, Sociale partners (OCMW, Bijzondere Jeugdzorg). voorziene kostp. stad Vl.G. aantal totaal lange time-out kostpr. per ll. 3125 leerl. 28 24 stad + 2 Vl.G. + 2 REGP 87500 korte time-out kostpr./traject 1083,7 1041,82 traj. 30 13 stad + 17 Vl. G. 31799 coachen bin. schlm. 2000 18 15 stad + 3 REGP 36000 dieptetrajecten 1500 27000 182299
Effecten monitoren Registratie, evaluatie(tussentijdse evaluatie en eindevaluatie) en trendanalyses Belang van benoemen van indicatoren : Bereik van scholen (evenwicht netten, onderwijsvormen, lln van verschillende graden) Aantal leerlingen, trajecten per werkvorm Bereik van leerlingen uit de deelnemende gemeenten Attestering einde schooljaar (A, B, C – attest) Aantal lln die schooljaar uit deden in zelfde school Aantal lln die definitief uitgesloten werden bij einde schooljaar Aantal lln die definitief uitgesloten werden na het traject Aantal lln die gestopt zijn met school Aantal lln die veranderd zijn van studierichting -
Bereik van leerlingen 2012- 2013 2013- 2014 2014- 2015 2015- 2016 2012- 2013 2013- 2014 2014- 2015 2015- 2016 Lange Time Out 22 18 17 16 Coachig ind. 8 9 12 Coaching klas 3 (48lln) 7 (74 lln) 5 (53 llln) 7 (108 lln)
Trajecten individueel en klasgroepen Bereik van leerlingen Trajecten individueel en klasgroepen Dieptetraject 2012 - 2013 30 6 2013 - 2014 35 2 2014 - 2015 41 4 2015 - 2016 43 3
Problematische afwezigheden en tuchtmeldingen in Oostendse scholen 101/6475 (1,56 %) 2010-2011 57/6279 (0,9 %) 2012-2013 Problematische Afwezigheden (30 B codes) 4,45 % (288/6475 lln) 2010-2011 3,69 % (232/6279 lln) 2012-2013
Samenwerking VZW’s en scholen, CLB’s Signalen : Tijdig aanmelden / vertrouwen in de vzw’s Rol van het CLB Toegankelijkheid voor scholen, leerlingen (wachttijden, wijze van intake) Voldoende aanbod Lange time out (stand by aanbod, blokkensysteem) Wijze van bekendmaking : Bv. Vzw’s uitnodigen op een personeelsvergadering met alle leerkrachten van de 1ste graad Welke problematieken matchen met welke werkvorm Pestproblematiek Multi problemgezinnen, wachtlijsten, nood aan tweedelijnszorg Vzw’s als een partner integreren in het zorgbeleid van de school
Instrumenten om rechtsbescherming te bevorderen bij leerlingen LOP afspraak in LOP beleidsplan : Uitschrijvende school en CLB brengen het LOP op de hoogte als een leerling na 14 dagen geen school heeft gevonden. De LOP deskundige krijgt het mandaat om te bekijken welke blokkades de inschrijving van een leerling verhinderen en in overleg met ouders, CLB, scholen een oplossing te zoeken Rubrieken in de LOP – brochure rond inschrijven in secundair onderwijs Welke info breng je mee naar het inschrijvingsgesprek ? Wanneer mag de school weigeren je kind in te schrijven ? Wat doe je als de school je kind niet inschrijft ? Wat doet het LOP Oostende – Middelkerke Secundair ?
Nood aan tweedelijnszorg - Probleemstelling bij evaluatie van onderwijsondersteunende initiatieven - Informeren, faciliteren, stimuleren van een TEJO–werking/vzw in Oostende Psycho – sociale therapie voor jongeren door vrijwillige, professionele therapeuten