LOP Oostende – Middelkerke Secundair

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Advertisements

Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Dienst Time Out Projecten
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Een initiatief van.
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Brede school in Berkenbos
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
BOC van LOP SO regio Mechelen
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Aan de slag met spijbelrapporten
Het zorgcontinuüm.
Themagroep Schooluitval Regio Leuven.
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Kansarmoede in de kleuterschool
Voortgangsrapport schooljaar
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Infodag onderwijs Welkom!
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Uitstroomgesprekken.
LOP – Programma ‘t Steunpunt: Nulmeting lager onderwijs
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Coördinatievergadering 16 november 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Transcript van de presentatie:

LOP Oostende – Middelkerke Secundair Instrumenten om schooluitval te voorkomen Gelijke onderwijskansen bevorderen

Spijbelen op de agenda van het LOP - Relevant in het streven naar minder schooluitval - Stijgende trend in het aantal problematische afwezigheden (cijfers) - Vraag naar profielen van leerlingen die hardnekkig spijbelen (waarom ?) - Vraag naar effectieve aanpak - Leerlingen en diensten op de werkvloer aan ‘t woord - Wat helpt wel en niet in de aanpak van spijbelen - Samenwerking met een onderzoekster (vzw Kind en Samenleving) - Wetenschappelijk onderzoek en LOP werking : een mooie, boeiende samenwerking - Leerkrachten maken vooral het verschil voor leerlingen in het al of niet stoppen van spijbelen

Spijbelen op de agenda van het LOP

Hoe maken leerkrachten het verschil in de aanpak van spijbelen Film : ‘Ik ben blij dat je terug bent op school’ Interview met leerkrachten, leerlingbegeleiders, leerlingen Film – voorstelling aan het LOP netwerk in Oostende, Gent 1031 plays (trailer) 2683 plays (kortfilm) Opvolging Nascholing (aanbod via de onderwijsnetten) Samenwerking CLB – scholen Werkgroep schooluitval voorkomen (Stadsbestuur Oostende)

Regionaal partnerschap onderwijsondersteunende initiatieven Stad Oostende Randgemeenten Bredene, Gistel, Middelkerke Scholengroep 27 aan zee GO! en Scholengemeenschap Ichthus Vzw Groep INTRO Vzw Arktos LOP Oostende – Middelkerke Secundair Consensus over gemeenschappelijke problematiek en gemeenschappelijke wijze van aanpak

Regionaal Partnerschap Onderwijsondersteunende initiatieven Fondsen Federaal Veiligheid en Preventie (Lange time out) Scholengemeenschappen (50 cent per leerling) Randgemeenten (4 euro per leerling die woont in de randgemeente en schoolloopt in regio Oostende) Stad Oostende (Flankerend onderwijsbeleid en eigen middelen) Vlaamse Gemeenschap (Ministerie van Onderwijs en Welzijn) : NAFT rechtstreeks aan Groep INTRO en Arktos

Regionaal Partnerschap Onderwijsondersteunende initiatieven Kwalitatief en kwantitatief aanbod Folder Financieel overzicht Stuurgroep Onderwijsondersteunende initiatieven (CLB’s vzw Groep INTRO, Arktos, Stad Oostende, vertegenwoordigers van de scholengemeenschappen, Sociale partners (OCMW, Bijzondere Jeugdzorg). voorziene kostp. stad Vl.G. aantal   totaal lange time-out kostpr. per ll. 3125 leerl. 28 24 stad + 2 Vl.G. + 2 REGP 87500 korte time-out kostpr./traject 1083,7 1041,82 traj. 30 13 stad + 17 Vl. G. 31799 coachen bin. schlm. 2000 18 15 stad + 3 REGP 36000 dieptetrajecten 1500 27000 182299

Effecten monitoren Registratie, evaluatie(tussentijdse evaluatie en eindevaluatie) en trendanalyses Belang van benoemen van indicatoren : Bereik van scholen (evenwicht netten, onderwijsvormen, lln van verschillende graden) Aantal leerlingen, trajecten per werkvorm Bereik van leerlingen uit de deelnemende gemeenten Attestering einde schooljaar (A, B, C – attest) Aantal lln die schooljaar uit deden in zelfde school Aantal lln die definitief uitgesloten werden bij einde schooljaar Aantal lln die definitief uitgesloten werden na het traject Aantal lln die gestopt zijn met school Aantal lln die veranderd zijn van studierichting -

Bereik van leerlingen 2012- 2013 2013- 2014 2014- 2015 2015- 2016   2012- 2013 2013- 2014 2014- 2015 2015- 2016 Lange Time Out 22 18 17 16 Coachig ind. 8 9 12 Coaching klas 3 (48lln) 7 (74 lln) 5 (53 llln) 7 (108 lln)

Trajecten individueel en klasgroepen Bereik van leerlingen   Trajecten individueel en klasgroepen Dieptetraject 2012 - 2013 30 6 2013 - 2014 35 2 2014 - 2015 41 4 2015 - 2016 43 3

Problematische afwezigheden en tuchtmeldingen in Oostendse scholen 101/6475 (1,56 %) 2010-2011 57/6279 (0,9 %) 2012-2013 Problematische Afwezigheden (30 B codes) 4,45 % (288/6475 lln) 2010-2011 3,69 % (232/6279 lln) 2012-2013

Samenwerking VZW’s en scholen, CLB’s Signalen : Tijdig aanmelden / vertrouwen in de vzw’s Rol van het CLB Toegankelijkheid voor scholen, leerlingen (wachttijden, wijze van intake) Voldoende aanbod Lange time out (stand by aanbod, blokkensysteem) Wijze van bekendmaking : Bv. Vzw’s uitnodigen op een personeelsvergadering met alle leerkrachten van de 1ste graad Welke problematieken matchen met welke werkvorm Pestproblematiek Multi problemgezinnen, wachtlijsten, nood aan tweedelijnszorg Vzw’s als een partner integreren in het zorgbeleid van de school

Instrumenten om rechtsbescherming te bevorderen bij leerlingen LOP afspraak in LOP beleidsplan : Uitschrijvende school en CLB brengen het LOP op de hoogte als een leerling na 14 dagen geen school heeft gevonden. De LOP deskundige krijgt het mandaat om te bekijken welke blokkades de inschrijving van een leerling verhinderen en in overleg met ouders, CLB, scholen een oplossing te zoeken Rubrieken in de LOP – brochure rond inschrijven in secundair onderwijs Welke info breng je mee naar het inschrijvingsgesprek ? Wanneer mag de school weigeren je kind in te schrijven ? Wat doe je als de school je kind niet inschrijft ? Wat doet het LOP Oostende – Middelkerke Secundair ?

Nood aan tweedelijnszorg - Probleemstelling bij evaluatie van onderwijsondersteunende initiatieven - Informeren, faciliteren, stimuleren van een TEJO–werking/vzw in Oostende Psycho – sociale therapie voor jongeren door vrijwillige, professionele therapeuten