PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Horen, zien en…. Schrijven in het Spaarne Ziekenhuis
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Doorgaan naar Actiecentrum
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Projectweek.
Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Doorgaan naar Actiecentrum
POH GGZ-BASIS GGZ Zorggroep Arnhem September
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
‘Van mini-PW naar PW en verder’
BOT Bedrijfs Opvang Team
Ketenzorg, meer dan losse schakels
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Praktijkervaring en reflectie
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Disclosure belangen Alike van der Velden
De Coöperatie als bindende factor
Mediation in faillissementen
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
Noorderpoort Paktijkscholing
Ouderen met dementie & behandelwensen
Welkom bij GO.
Triple Aim Wat is KEI Wat is KEI Scholingen: -Ketenzorg Scholingsacademie -WDH -Huisartsendienst Scholingsacademie.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Ouderinformatie avond
Mediation in faillissementen
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Project Dementieketen NWN
8 TIPS & TRICKS VERBETEREN IMPLEMENTATIE TZB
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Patiënt Keten dementie Palliatief Netwerk Wondzorg Geriatrisch Netwerk
Film op recept? Ton Oomen, (RIVM-CIb-LCI)
Werkgroep transmurale communicatie
Arline Spierenburg november 2018
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Dienstverlening Krikke Consult
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Jolanda van Gorkum, gespecialiseerde verpleegkundige Parkinson en MS
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris April 2017

INHOUD Korte introductie CHPA Beeldbellen Voorbereiding pilot Resultaten pilot half jaar Ervaringen en lessen uit de pilot Voorlopig beeld CHPA

Introductie: CHPA Huisartsenpost sinds 2000, spoedpost met SEH-ZGT sinds 2010 Huisartsenpost als onderdeel van Zorggroep FEA 211.000 inwoners uit de regio Almelo e.o. Stad Almelo, enkele kernen en een groot buitengebied Diameter van gebied: circa 30 km. 61.000 contacten in 2016 Personeel: 96 praktijkhoudende huisartsen 40 triagisten 8 bureau medewerkers Centrale Huisartsenpost Almelo

Beeldbellen in het kort Videoverbinding tussen patiënt en zorgverlener, aanvullend op telefonische triage Beveiligde verbinding Via de gratis software/app “Mag ik meekijken” Keuze bij patiënt CHPA: Te gebruiken bij laag-urgente, visueel waarneembare klachten zoals huidklachten, wonden en beten. Regiearts continue in het callcenter. Centrale Huisartsenpost Almelo

Voorbereiding Voorjaar/zomer ‘15 is het idee ontstaan Najaar ’15: Signalen uit callcenter: patiënten willen foto’s sturen. Behoefte aan vermindering consultdruk. Wens om innovatief te zijn.  Menzis enthousiast. Najaar ’15: Contact met projectleider “Mag ik meekijken” Afspraken met Menzis: Menzis betaalt implementatie kosten Tijdens de pilot mag consult-tarief gerekend worden (daarna niet meer) Centrale Huisartsenpost Almelo

VOORBEREIDING Kwartaal 1 ‘16: Kwartaal 2 ‘16: Multidisciplinaire werkgroep over: Hoe past beeldbellen in het triageproces? (o.a. startmoment beeldbellen, verwerking in Topicus CMS, mee/terugkijken door regiearts, weerstand, privacy) In-exclusiecriteria Handleiding praktijk Communicatieplan Start implementatie hard- en software. Kwartaal 2 ‘16: Communicatie/uitleg personeel (werkoverleg, ledenvergadering) Voorbereiden communicatie richting patiënten (media, overige) Vervolg implementatie hard- en software; o.a. bewaren van opnames. Centrale Huisartsenpost Almelo

Voorbereiding en Start September ‘16: Instructie triagisten (werkoverleg, handleiding) Triagisten-kartrekkersgroepje t.b.v. enthousiasmeren, uitleg op werkvloer. Uitgebreide media-aandacht: Interview in regionale krant, persberichten naar plaatselijke weekbladen Opgepikt door regionale omroep: radio-interview en tv-opname http://www.rtvoost.nl/tag/Huisartsenpost%20Almelo?nid=252279#prettyPhoto Overige communicatie: Informatie op eigen website, wachtkamer tv etc. Mail naar thuiszorgorganisaties Poster voor wachtkamers huisartsenpraktijken Start! Centrale Huisartsenpost Almelo

Resultaten half jaar Aantal beeldbelcontacten: 291/30.451 (0,96%) Tegen verwachting in vaak in het weekend: Tussen 0 en 8 beeldbelcontacten per dag. Gemiddeld 1,6 per dag.

Resultaten half jaar Per leeftijdsgroep: Per urgentie:

Resultaten half jaar Per ingangsklacht: Per ICPC code: * Herfst/winter! * Herfst/winter!

Resultaten half jaar Vervolgactie: Consult voorkomen: Bij 62% van de beeldbelcontacten is door triagisten in Topicus-CMS genoteerd dat ze zonder beeldbellen voor de vervolgactie ”consult” gekozen zouden hebben.  bij 62% consult voorkomen. Nuancering: 62% moet wel gerelateerd worden aan het aantal beeldbelcontacten (nu 1% van het totaal).

Ervaringen en LESSEN UIT de pilot Zelf in beeld zijn tijdens triage: even wennen, geen groot probleem. Gebruik van beeldbellen verschilt erg tussen triagisten. Herhalende aandacht nodig. Tijdsinvestering tijdens gesprek valt mee. Vooraf bedacht: regieartsen zoeken beelden zo nodig terug. Praktijk: regieartsen kijken vrijwel altijd direct mee. Enkele technologische problemen bij gebruik: Gesprek en beeld apart afsluiten  1x klacht privacy. Beeld wel opnemen maar niet goed afsluiten  beelden overschreven. Soms beeld niet voldoende scherp om te beoordelen. Niet iedereen vindt het gelijktijdige gebruik van videosoftware en Topicus-CMS gebruiksvriendelijk. Centrale Huisartsenpost Almelo

Voorlopige beeld CHPA Patiëntvriendelijk: deskundig advies maar zonder reis- en wachttijd Patiëntveilig: beperkte inclusiecriteria en snelle medebeoordeling door regiearts. Veel enthousiasme, zowel bij triagisten, huisartsen als patiënten. Regio start met implementatie bij enkele dagpraktijken. Potentie: Relatief veel gebruik in weekenden (niet voorzien). Hoewel aantallen beperkt zijn, levert dit wel specifiek minder consultdruk op in de weekenden. Verwachting is dat er in lente/zomerseizoen meer beeldbellen ingezet wordt (i.v.m. relatie tussen seizoen en inclusiecriteria voor beeldbellen). Centrale Huisartsenpost Almelo

Vragen, suggesties of opmerkingen?