Communicatie Opletten, meedoen en meedenken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Advertisements

Communicatie met de klant
De psychologie van communicatie
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Communiceren met ouders
De eerste presentatie voor Nederlands
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
voor familie en vrienden van
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Contact maken en contact houden
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Communicatie.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Ontwikkeling, wij als EBS
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Communicatie Opletten, meedoen en meedenken Communicatie Opletten, meedoen en meedenken! Succesvol zijn is een keuze! MBO Bos & Natuur Sportvisserij & Waterbeheer

Communicatie (les 1a) verbaal (mondeling,praten,luisteren)-> voorstelrondje schriftelijk (op papier/ digitaal; beeld of tekst) non-verbaal (houding, gelaatsuitdrukking) -> effect; - lichaamstaal 60% - klank/ toon 25% - inhoud/ taal 15% Waarnemen met onze zintuigen; horen / luisteren, kijken, voelen, ruiken en proeven

Waarnemen? Welke lijn is langer, A of B? Welke figuur of figuren neem je waar? Anekdote; De lijn….

Communicatie schema Zender “Doe eens normaal, man!” Ontvanger Effect, maar wat?

Medium / vorm Telefoon, mobiel Computer, Brief, offerte Fax, Krant, vakblad Televisie, Radio, Etc. Eisen hieraan zijn; Aantrekkelijkheid, Toegankelijkheid, Duidelijk, Niveau en Correctheid. -> volgens AOC richtlijnen!

Verbale communicatie Verbale communicatie is meestal bewust. Vaak met voorbereiding, dus nagedacht over; - waarom iets wordt gezegd, - wat er gezegd gaat worden, - hoe het gezegd gaat worden. En wat is dit voor vorm?

Non-verbale communicatie -> Non-verbale communicatie vaak onbewust, herkennen van non-verbale signalen helpt je: de ware bedoeling van de gespreks- partner te onderkennen; de bedoeling van je boodschap op je gesprekspartner over te dragen. Signalen; lichaamshouding, stem verheffen, gezichtsuitdrukkingen, geeuwen, met voorwerp spelen, handen in de zak, etc.

Vormen van non-verbaal gedrag

Werkvloer communicatie formeel en informeel / intern en extern. verticaal, horizontaal en diagonaal. dezelfde ‘taal’ spreken, goede kennis van vakjargon en vakgebied, dialect. soms makkelijker; elkaar kennen en soms aan een half woord genoeg. lastiger bij complexere zaken, zoals; werkoverleg, maken van nieuwe afspraken, overleg over functioneren, etc.

Goede communicatie Goede en doelgericht mondelinge communicatie zijn drie zaken noodzakelijk: - actief luisteren, - vragen stellen en - samenvatten

Actief luisteren Activiteiten ondernemen om na te gaan of dat: • wat je wilde zeggen ook zo overgekomen is; • wat je hoorde, datgene was wat de ander bedoelde over te brengen; • elk misverstand is opgehelderd voordat het gesprek verder gaat.

Vragen stellen Sturende luistervaardigheid, hierdoor concrete informatie, dus goed beeld van de situatie. Vaak overgeslagen, door haast of men al denkt te weten waar het om gaat. Hierdoor soms verkeerde beslissingen genomen of praat men langs elkaar heen. Vragen stellen blijkt moeilijk; Er zijn een aantal soorten vragen; - open vragen - gesloten vragen - suggestieve vragen - gedragsvragen

Goede vragen stellen en doorvragen voor de juiste informatie Komt mijn verhaal wel over?

Samenvatten Tijdens of na het vragen stellen. Samenvatten van de vele informatie, hierdoor: • bepalen of je het goed hebt begrepen, • de ander ziet dat je goed hebt geluisterd, • je dwingt jezelf eerst te luisteren en te begrijpen, voordat je reageert. Tijdens gesprek samenvatten, is stimulans voor de ander om verder te praten en brengt rust, hierna evt. zelf vraag stellen. Is een sturende luistervaardigheid. Ook gebruiken om gesprek te beëindigen, je trekt na de samenvatting een conclusie.

Voor- en nadelen van mondelinge en schriftelijk communicatie Mondelinge communicatie Schriftelijke communicatie Moeilijker voor te bereiden en bewaren Makkelijker voor te bereiden en bewaren Is niet zo geschikt voor overdracht van veel feitelijke informatie Is geschikter voor overdracht van veel feitelijke informatie Makkelijk te ondersteunen met non-verbale communicatie Moeilijker te ondersteunen met non-verbale communicatie Kost meestal meer tijd Kost meestal minder tijd Meestal meer impact door persoonlijke karakter Meestal minder impact door persoonlijke karakter Ontvanger kan moment van ontvangen moeilijker zelf kiezen Ontvanger kan moment van ontvangen makkelijker zelf kiezen Biedt gemakkelijker mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer Biedt moeilijker mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer Kan tijdens de ontvangst worden bijgestuurd Kan tijdens ontvangst niet worden bijgestuurd Kleiner bereik,ongeschikt voor massacommunicatie Groter bereik, geschikt voor massacommunicatie Heeft minder bewijskracht Heeft meer bewijskracht

Richtlijnen communicatie AOC richtlijnen voor; Het schrijven van een verslag Het houden van een interview Het houden van een enquête Telefoneren en baliegesprekken Toepassen in; opdrachten, projecten, essay, beheerplan, etc. externe communicatie (bijv. voorlichting)