Training voor gevorderde werkplekbegeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Geletterdheid….. Wat is dat?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
moderniseren van het curriculum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop “Beoordelen”
met studievaardigheden
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Leerstijlen KOLB SJM.
Bijeenkomst September 2015
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Praktijkervaring & Reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Communicatie 3e les.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Loopbaan en burgerschap les 3
Transparantie over Toegang master
Zichtbaarheid Creëren
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Training voor gevorderde werkplekbegeleiders xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Training voor gevorderde werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 1 Astrid Wijnands Astrid.Wijnands@hu.nl 06-10063181 xxxxxxxxxxxxx

Programma Kennismaking en introductie op / afstemming van de training xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Programma Kennismaking en introductie op / afstemming van de training Welke factoren kenmerken een goede WB? Pauze De koppelkaart xxxxxxxxxxxxx

Kennismaking Schrijf op het naambordje: Je naam Hu of UU? … en schrijf er achterop:  Welke aspecten spreken jou aan in het begeleiden van studenten?  Wat verwacht je van deze training?

De training Doelen: WB kan benoemen wat sterke kanten van zijn/haar begeleiding zijn en kan deze situationeel inzetten, WB kan student begeleiden om transfer tussen theorie en praktijk te bewerkstelligen. WB hanteert verschillende observatie-instrumenten om te komen tot verschillende vormen van feedback, WB kan student begeleiden om reflectie te verdiepen om zo tot eigen keuzes binnen docent handelen te komen. ….

De training Hoe bereiken we die doelen? Dus: Vraagsturing / aansluiten op behoeften Praktijkgericht Dus: Interactie en oefening

De training Materiaal Externe Sharepointsite

De training Afronding en certificering 100% aanwezigheid en actieve leerhouding en inzet tijdens de bijeenkomsten Reflectieopdracht

handelingsrepertoire De lerarenopleiding situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt Stap 1: Voorstructureren (in tweetallen) Wat zijn je sterke kanten als WB? Vertel elkaar een actuele succeservaring waaruit je sterke kant als WB blijkt. De ander stelt open vragen ter verheldering Wissel van rol.

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt Stap 2: Ervaring Welke factoren dragen bij aan die ervaring zodat die succesvol was? Schrijf deze factoren op post-its.

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt Stap 3: Structuren Welke overeenkomsten, verschillen, relaties zien we tussen de factoren?

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt Stap 4: Inzoomen Welke factor of factoren vinden we interessant om op in te zoomen?

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt Stap 5: Theorie Welke theorie zou bij deze factor passen? Wat weten we met elkaar over deze theorie? Wat zouden we nog meer te weten willen komen?

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt Stap 6: Afronding Wat biedt de theorie ons voor nieuwe handelingsmogelijkheden m.b.t. deze factor(en)? Wat doe je al? Wat zou je anders willen doen? Waarmee ga je experimenteren?

Kwaliteiten van een goede WB Oefening – VESIt – terugblik

Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk verbinding tussen theorie en praktijk

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend Een soepele overgang tussen onderwijs en de werkplek vereist dat lerenden een geïntegreerde kennisbasis ontwikkelen, maar de ontwikkeling daarvan is vaak problematisch omdat de meeste opleidingen kennis en ervaringen versnipperd aanbieden, verdeeld over verschillende vakken, modules en stage-ervaringen. (Zitter, 2012) In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Verbinden is niet vanzelfsprekend xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend De pendel tussen theorie en praktijk is van belang voor het leren van de student (Geldens, 2007). Een eenzijdige praktijkervaring geeft oppervlakkige kennis, nuttig in een specifieke context, maar volgens Popeijus en Geldens (2009) nauwelijks overdraagbaar naar een andere context. Als de relatie tussen theorie en praktijk gelegd en expliciet gemaakt wordt en vanuit de theorie alternatieven voor het didactisch handelen gevonden worden, draagt dat bij aan gefundeerde keuzes die beter generaliseerbaar zijn. In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx

Koppelkaart

Koppelkaart Oefening 1: leidende vragen, voorbeelden (10 min.) Bekijk de voorbeelden van vragen uit begeleidingsgesprekken: markeer de stellende vragen kies één stellende vraag en bedenk daarvoor samen een leidend alternatief Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie

Koppelkaart Oefening 1: leidende vragen, voorbeelden (10 min.) SteBekijk videofragment Olga Voer begeleidingsgesprek met alleen leidende vragen Wissel van rol en geef elkaar feedback Maak desgewenst gebruik van vragen op de kaart Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller llend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie

Afsluiting Zorg voor je eigen transfer: Hoe ga je wat je in deze training hebt geleerd gebruiken in jouw eigen begeleidingspraktijk? Formuleer een concreet voornemen en noteer dat op een kaartje.

Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten Verdiepen van reflectie: kernreflectie? Functie en werkwijze van observatie-instrumenten xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Afsluiting Lees de achterkant van je naambordje; denk je dat je verwachting zal gaan uitkomen? xxxxxxxxxxxxx

Volgende keer (25 januari) xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Volgende keer (25 januari) Hoe kun je studenten met verschillende reflectie instrumenten ondersteunen bij het leren van reflecteren? Welk reflectie instrument past bij welke casus/student? Welke gesprekstechnieken horen erbij? … xxxxxxxxxxxxx