Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Advertisements

Ouders en Kinderen Centraal
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Werkvormen als vanzelf
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Tien lessen uit het Noorden
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Korte introductie tot het principe
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Workshop ‘visieversneller’
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitsinstrumenten
met studievaardigheden
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Professionalisering en intervisie
Landelijke Vereniging Gemeenschappelijk wonen van Ouderen.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Opleiden in algemene competenties
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Anders kijken, anders doen
MVI ambities opstellen doe je samen
Draagvlak vergroten bij collega’s
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Liefde en relaties.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Passend onderwijs.
MMV flitstraining: Implementatie online course
DA dag april 2016.
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Nee Zeggen!.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Mijn visie op onderwijs
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Duurzame inzetbaarheid
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’ Naam workshopbegeleider Welkom en onszelf introduceren Wat kunnen jullie van ons verwachten? Inleiding op de inhoud van de workshop Tussendoor ruimte voor vragen stellen maar vooral ook leren van elkaar

Wat kunnen anderen van u leren? Of: waar bent u trots op? Inventarisatie Hoe leert u uw AIOS de algemene competenties (behalve DOO, dus iets op uw werkplek) Wat kunnen anderen van u leren? Of: waar bent u trots op? Waar is ruimte voor verbetering? Wat wilt u van anderen leren? Starten met inventarisatie vraag en in 2-tallen even laten sparren Paar mensen uitkomst van discussie vragen Belangrijkste punten inventariseren en op flap zetten Tevens aangeven wat wel/niet binnen de workshop aan bod kan komen cq buiten onze mogelijkheden liggen 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Voorbeeld uitwerken VIM Programma Laaghangend fruit Voorbeeld uitwerken VIM Vier thema’s als leidraad voor de algemene competenties In groepjes aan de slag Nabespreking Afronding: en morgen ga ik… 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Medische vervolgopleidingen nieuwe opleidingsplannen NB…. Algemene competenties? Toekomst bestendig? Opleiders voldoende affiniteit? Good practices? Iedereen overtuigd? CANmeds worden weleens vergeleken met een nijlpaard. De buik is natuurlijk medisch handelen, de kop staat voor communicatie, de poten voor samenwerken, kennis & wetenschap, professionaliteit en organisatie en het staartje staat voor maatschappelijk handelen. Het gaat er niet om dat ze allemaal evenveel aan bod moeten komen, maar nu is er vaak geen enkele aandacht voor bepaalde competenties. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Benutten van verplichte activiteiten Overdracht PA bespreking Radiologiebespreking Complicatiebespreking Dienst Consult Visite Heelkundebespreking .... Door het benutten van verplichte activiteiten. Al deze activiteiten hebben een plek in uw opleiding. Heel veel doe je al, maar het is nog niet zo gelabeld. Het wordt vaak niet bekeken vanuit het oog van de opleiding. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Benutten van “nieuwe” activiteiten Moreel beraad Clinical audits Ontwikkeling protocollen Patiëntveiligheid Projecten in kader van kwaliteitszorg .... Er zijn ook nieuwe activiteiten die u kunt benutten. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

VIM: bespreken van incidenten Voorbeeld uitwerken VIM: bespreken van incidenten Wat is het doel van VIM-uitkomst bespreken? Wat zou een AIOS kunnen/moeten leren? Over welke competenties gaat dit? Inleiding op het thema algemene competenties een plek geven in het opleiden. Meerdere mogelijkheden: nu wat kunstmatig vanuit de competenties: die zijn er, staan in opleidingsplannen maar zijn weinig concreet uitgewerkt, behalve NIV. Wat kun je er als opleider mee? En als ze er zijn hoe geef je ze een plek? Optie vanuit het werk kijken: er zijn werkzaamheden die gebeuren en waarvan men vindt dat een specialist die moet doen om zijn werk goed te doen: bv visite, dienst, overdracht, complicatiebespreking. Veel ook verplichte werkzaamheden vanuit regelgeving. Het zijn hulpmiddelen om een aios iets te leren: maar wat wil je de aios daarmee leren? Dit expliciteren helpt om de onderliggende competenties helder te maken. Nieuwe ontwikkelingen/activiteiten die in het werk ontplooit worden die eveneens gebruikt kunnen worden als leermiddel, bv patiëntveiligheid, VIM, moreel beraad, audits, etc 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Multidisciplinair werken Leren van fouten Kwaliteit cyclus Leerdoelen Multidisciplinair werken Leren van fouten Kwaliteit cyclus Context awareness Protocollen bijstellen Organisatieverandering Problemen van ‘change management’ 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Thema Patiëntveiligheid 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Uitgangspunten Patiëntveiligheid Er gebeurt al veel op de werkvloer rondom PV Alleen invoeren van checklists, etc. gaat niet helpen Lastiger om de “goede” cultuur van openheid etc. te creëren Dit vraagt aandacht van en voor de opleidingsgroep (geen rolmodellen) 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Uitgangspunten Patiëntveiligheid (vervolg) Eigenaarschap en passie bij de medisch specialist Focus op Just Culture en Human factors Instrumenten/checklist als hulpmiddel Daarom opleider professionaliseren om dit proces vorm te geven Daarmee werken we aan PV cultuur en verankering PV in de opleiding van de medisch specialist 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Ouderenzorg 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Complexe problematiek De ene oudere is de andere niet 86 jaar Complexe problematiek Vitaal 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Aanpakken kennis en kunde tekort van specialisten CGS: Ouderenzorg alle vervolgopleidingen Aanpakken kennis en kunde tekort van specialisten 9 Wetenschappelijke verenigingen participeren in de eerste pilot groep, de overige verenigingen sluiten later aan Uiteindelijke doel: verankering van ouderenzorg in alle vervolgopleidingen ‘Het is geen 5 voor 12, het is 5 over 12!’ 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Herkennen kwetsbaarheid Opzet en inhoud Herkennen kwetsbaarheid Effect kwetsbaarheid op medisch handelen eigen vakgebied Cognitieve stoornissen Samenwerking en communicatie 1ste 2de 3de lijn Risico’s ziekenhuisopname Polyfarmacie 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Medisch leiderschap 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

CanBetterproject Medisch Leiderschap 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

CanBetterproject Medisch Leiderschap Politiek Persoonlijk en 1:1 Zorgverzekeraars Vakgroep Ziekenhuis Maatschappij 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Doelmatigheid 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

CanBetter doelmatigheid Efficiënt en effectief handelen in de zorg Kwaliteit van handelen in de zorg Dezelfde kwaliteit met minder mogelijkheden/middelen Met dezelfde mogelijkheden/middelen meer kwaliteit 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Kies een thema en maak een “mindmap” Opdracht in groepjes Kies een thema en maak een “mindmap” Wat is het doel van de activiteit (werkgerelateerd) Wat vindt u dat een AIOS daarvan moet leren Over welke (deel)competenties gaat dit? Zet dit op een flap-over Maak groepjes van 4 pp Tijd: 20 minuten Gebruik een flap 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

Mindmap: associatieve techniek verzamelen van ideeën, informatie, etc. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei

op post-it en op flipovervel plakken Tips voor project CanBetter? Morgen ga ik.... Wat neemt u mee uit deze workshop waar u morgen al mee aan de slag gaat? Welke voorbeelden zijn er in uw praktijk (instelling) die (potentieel) als voorbeeld voor anderen kunnen dienen? op post-it en op flipovervel plakken Tips voor project CanBetter? op geeltje schrijven en bij deur op flap plakken Meer informatie: www/knmg.nl/modernisering 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei