Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Vernieuwing verzorging
Pass’t Montessorionderwijs ?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Handelingsplannen.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Coaching in regioleren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Vervolgtraining masters 2017
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Schoolgroepbijeenkomst
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Jij als werkplekbegeleider!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
gesprekstechnieken Les 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Vervolgtraining masters 2018
Academie voor Bouw & Infra
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
Coaching.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 4 Astrid Wijnands Astrid.Wijnands@hu.nl 06-10063181 xxxxxxxxxxxxx

Training 4 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Kunnen observeren van lessen en voeren van coachings- en evaluatiegesprek n.a.v. lesobservatie, Binnen verschillende soorten gesprekken de student stimuleren tot reflectie en geven van feedback (o.a. gebruiken van reflectiecirkel en verschillende gesprekstechnieken).

Programma Opstart Escalatie/confrontatie gesprek Reflectie xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Programma Opstart Escalatie/confrontatie gesprek Reflectie Beoordelingsformulieren xxxxxxxxxxxxx

Opstart Hoe zit je er vandaag bij? Wat heb je gedaan met wat we de vorige keer gedaan hebben? Vragen m.b.t. eindopdracht?

Leercyclus/reflectiemodel Korthagen

De waarde van transparant gedrag Alles wat je aandacht geeft groeit

Confrontatiegesprek: escaleren en de-escaleren Boodschap wordt steeds zwaarder Discrepanties duiden Herstellen van de relatie Ik-boodschap

Confrontatiegesprek: escaleren en de-escaleren Escaleer alleen als het nodig is. Schakel steeds één trede omhoog in de communicatie De-escaleer zodra het mogelijk is.

Reflectie fase 3 Oefening: (nogmaals) Videofragment Nynke xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Reflectie fase 3 Oefening: (nogmaals) Videofragment Nynke Doel: Nynke feedback geven en confronteren over haar rol als ‘gastheer’ 3 tallen 1 speelt Nienke 2 leidt het gesprek en doorloopt fase 2 en 3 met ‘Nienke’ 3 observeert 2 xxxxxxxxxxxxx

Reflectie fase 3 Helpen expliciteren: Mondeling: tijdens gesprek xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Reflectie fase 3 Helpen expliciteren: Mondeling: tijdens gesprek Schriftelijk : reflecties xxxxxxxxxxxxx

Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus xxxxxxxxxxxxx

Reflectie Opdracht: Bekijk in drietallen de uitgedeelde reflectiemodellen. Deel ze in in de categorieën: Reflectie op je werk Reflectie op methodieken Reflectie op je eigen ontwikkeling Reflectiemodellen: ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus

Reflectie Reflecteren op je werk: Doel = problemen op je werk oplossen essentiële aspecten in kaart brengen (gebeurtenis, oorzaak en gevolg) en alternatieven bedenken vooral korte termijn resultaat gedragsgericht: wat kun je het beste doen? bv. ABCD en STARR

Reflectie Reflecteren op je methodieken: Doel = je wilt weten of je met een bepaalde methodiek bereikt wat je wilt bereiken iets nieuws uitproberen, je aanpak verfijnen, een methodiek vervangen doel – methode – effect gebruik maken van theorie en literatuur gericht op repertoire: hoe kan ik iets goed doen? bv. STARR, Professionele casus

Reflectie Reflecteren op je leren: Doel = je eigen ontwikkeling patronen herkennen, je eigen gedrag begrijpen verder uitbouwen van wat goed gaat overeenstemming vinden tussen wat je doet – wat je wilt – wat je kunt – wat je belangrijk vindt vooral op langer termijn resultaat betekenis gericht: hoe kun je begrijpen wat er gebeurt? bv. Korthagen, Persoonlijke casus, Kernreflectie, Bateson

Reflectie Reflecteren op je leren: Model van Bateson

Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren Onderdelen van de beoordeling (HU) Voorwaarden voor beoordeling (IO en WB) Het competentieniveau, waargenomen op de leerwerkplek - formulier functioneren op de leerwerkplek (WB) - beoordelend lesbezoek (IO samen met WB) De doorgemaakte ontwikkeling: reflectie en verslaglegging in het portfolio (IO)  Beoordelingsrapporten xxxxxxxxxxxxx

Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren Procedure beoordeling (HU) De werkplekbegeleider vult (onderdelen van) het beoordelingsformulier in Daarna vult de instituutsopleider (de rest van) het formulier in Instituutsopleider en werkplekbegeleider voeren samen een beoordelingsgesprek met de student De werkplekbegeleider adviseert de instituutsopleider, die eindverantwoordelijk is voor de beoordeling xxxxxxxxxxxxx

Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren De inbreng van de werkplekbegeleider heeft het beste zicht op functioneren van de student op de leerwerkplek: algemene indruk afspraken, initiatief, leerbaar, etc. uitgevoerde kernactiviteiten passend bij studiejaar competentieniveau niveau-indicatoren per studiejaar jaar kernactiviteiten 1 oriëntatie observeren en assisteren begeleiden groepjes leerlingen korte lesmomenten en instructies verzorgen onderzoekjes uitvoeren (ook niet les-gebonden) 2 ambacht leren lessen voorbereiden, uitvoeren en nabespreken didactiek, organisatie en klassenmanagement 3 repertoire verbreden lessenseries voorbereiden, uitvoeren en evalueren inspelen op individuele behoeftes van en verschillen tussen leerlingen 4 eindverantwoordelijk zelfstandig functioneren (begeleiding op afstand) als volwaardig teamlid functioneren xxxxxxxxxxxxx

Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren De inbreng van de werkplekbegeleider Constructief, maar ook kritisch en eerlijk Gebruik de competentiebeschrijvingen en niveau- indicatoren uit het formulier van het betreffende studiejaar Beoordeel het handelen van de student en niet de persoon: ‘Het is zo’n fijne jongen, ik gun het hem zo’ ‘Nu is het nog niet veel, maar wie weet, over twee jaar…’ ‘Het is ook zo moeilijk voor haar, met haar ADD’ xxxxxxxxxxxxx

Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren Oefening Vul het formulier ‘functioneren op de leerwerkplek’ in voor je eigen student ‘op dit moment’. Arceer de competentie-indicatoren die je niet ‘vanzelfsprekend’ vindt. Bespreek samen welke indicatoren je lastig te beoordelen lijken. Vergelijk evt. de formulieren van verschillende jaren. Rapporteer: Wat betekent dat voor de manier waarop je in de toekomst naar je student gaat ‘kijken’ / gaat ‘sturen? xxxxxxxxxxxxx

Lesobservatie-instrumenten xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Lesobservatie-instrumenten Doel: hulpmiddel bij het kijken naar effectief leraar-gedrag Observatieformulier vijf rollen van de leraar sluit aan bij coachen op de vijf rollen concreet waarneembaar gedrag (meer nog dan ICALT) ICALT-formulier gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar effectief leraar-gedrag te koppelen aan studiejaren HU: standaard instrument, ontwikkelings- gericht en tijdens werkplekleren als kijkkader voor de beoordeling xxxxxxxxxxxxx

Vooruitblik –welke datum?- xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Vooruitblik –welke datum?- Presentatie video-opname (afronding training) 15 min. per persoon: Presentatie met beeldopname + toelichting: max. 8 minuten Feedback mede-deelnemers: 5 minuten Reflectie: 2 minuten Locatie: Scala College xxxxxxxxxxxxx