Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 4 Astrid Wijnands Astrid.Wijnands@hu.nl 06-10063181 xxxxxxxxxxxxx
Training 4 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Kunnen observeren van lessen en voeren van coachings- en evaluatiegesprek n.a.v. lesobservatie, Binnen verschillende soorten gesprekken de student stimuleren tot reflectie en geven van feedback (o.a. gebruiken van reflectiecirkel en verschillende gesprekstechnieken).
Programma Opstart Escalatie/confrontatie gesprek Reflectie xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Programma Opstart Escalatie/confrontatie gesprek Reflectie Beoordelingsformulieren xxxxxxxxxxxxx
Opstart Hoe zit je er vandaag bij? Wat heb je gedaan met wat we de vorige keer gedaan hebben? Vragen m.b.t. eindopdracht?
Leercyclus/reflectiemodel Korthagen
De waarde van transparant gedrag Alles wat je aandacht geeft groeit
Confrontatiegesprek: escaleren en de-escaleren Boodschap wordt steeds zwaarder Discrepanties duiden Herstellen van de relatie Ik-boodschap
Confrontatiegesprek: escaleren en de-escaleren Escaleer alleen als het nodig is. Schakel steeds één trede omhoog in de communicatie De-escaleer zodra het mogelijk is.
Reflectie fase 3 Oefening: (nogmaals) Videofragment Nynke xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Reflectie fase 3 Oefening: (nogmaals) Videofragment Nynke Doel: Nynke feedback geven en confronteren over haar rol als ‘gastheer’ 3 tallen 1 speelt Nienke 2 leidt het gesprek en doorloopt fase 2 en 3 met ‘Nienke’ 3 observeert 2 xxxxxxxxxxxxx
Reflectie fase 3 Helpen expliciteren: Mondeling: tijdens gesprek xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Reflectie fase 3 Helpen expliciteren: Mondeling: tijdens gesprek Schriftelijk : reflecties xxxxxxxxxxxxx
Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus xxxxxxxxxxxxx
Reflectie Opdracht: Bekijk in drietallen de uitgedeelde reflectiemodellen. Deel ze in in de categorieën: Reflectie op je werk Reflectie op methodieken Reflectie op je eigen ontwikkeling Reflectiemodellen: ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus
Reflectie Reflecteren op je werk: Doel = problemen op je werk oplossen essentiële aspecten in kaart brengen (gebeurtenis, oorzaak en gevolg) en alternatieven bedenken vooral korte termijn resultaat gedragsgericht: wat kun je het beste doen? bv. ABCD en STARR
Reflectie Reflecteren op je methodieken: Doel = je wilt weten of je met een bepaalde methodiek bereikt wat je wilt bereiken iets nieuws uitproberen, je aanpak verfijnen, een methodiek vervangen doel – methode – effect gebruik maken van theorie en literatuur gericht op repertoire: hoe kan ik iets goed doen? bv. STARR, Professionele casus
Reflectie Reflecteren op je leren: Doel = je eigen ontwikkeling patronen herkennen, je eigen gedrag begrijpen verder uitbouwen van wat goed gaat overeenstemming vinden tussen wat je doet – wat je wilt – wat je kunt – wat je belangrijk vindt vooral op langer termijn resultaat betekenis gericht: hoe kun je begrijpen wat er gebeurt? bv. Korthagen, Persoonlijke casus, Kernreflectie, Bateson
Reflectie Reflecteren op je leren: Model van Bateson
Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren Onderdelen van de beoordeling (HU) Voorwaarden voor beoordeling (IO en WB) Het competentieniveau, waargenomen op de leerwerkplek - formulier functioneren op de leerwerkplek (WB) - beoordelend lesbezoek (IO samen met WB) De doorgemaakte ontwikkeling: reflectie en verslaglegging in het portfolio (IO) Beoordelingsrapporten xxxxxxxxxxxxx
Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren Procedure beoordeling (HU) De werkplekbegeleider vult (onderdelen van) het beoordelingsformulier in Daarna vult de instituutsopleider (de rest van) het formulier in Instituutsopleider en werkplekbegeleider voeren samen een beoordelingsgesprek met de student De werkplekbegeleider adviseert de instituutsopleider, die eindverantwoordelijk is voor de beoordeling xxxxxxxxxxxxx
Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren De inbreng van de werkplekbegeleider heeft het beste zicht op functioneren van de student op de leerwerkplek: algemene indruk afspraken, initiatief, leerbaar, etc. uitgevoerde kernactiviteiten passend bij studiejaar competentieniveau niveau-indicatoren per studiejaar jaar kernactiviteiten 1 oriëntatie observeren en assisteren begeleiden groepjes leerlingen korte lesmomenten en instructies verzorgen onderzoekjes uitvoeren (ook niet les-gebonden) 2 ambacht leren lessen voorbereiden, uitvoeren en nabespreken didactiek, organisatie en klassenmanagement 3 repertoire verbreden lessenseries voorbereiden, uitvoeren en evalueren inspelen op individuele behoeftes van en verschillen tussen leerlingen 4 eindverantwoordelijk zelfstandig functioneren (begeleiding op afstand) als volwaardig teamlid functioneren xxxxxxxxxxxxx
Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren De inbreng van de werkplekbegeleider Constructief, maar ook kritisch en eerlijk Gebruik de competentiebeschrijvingen en niveau- indicatoren uit het formulier van het betreffende studiejaar Beoordeel het handelen van de student en niet de persoon: ‘Het is zo’n fijne jongen, ik gun het hem zo’ ‘Nu is het nog niet veel, maar wie weet, over twee jaar…’ ‘Het is ook zo moeilijk voor haar, met haar ADD’ xxxxxxxxxxxxx
Beoordeling werkplekleren xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Beoordeling werkplekleren Oefening Vul het formulier ‘functioneren op de leerwerkplek’ in voor je eigen student ‘op dit moment’. Arceer de competentie-indicatoren die je niet ‘vanzelfsprekend’ vindt. Bespreek samen welke indicatoren je lastig te beoordelen lijken. Vergelijk evt. de formulieren van verschillende jaren. Rapporteer: Wat betekent dat voor de manier waarop je in de toekomst naar je student gaat ‘kijken’ / gaat ‘sturen? xxxxxxxxxxxxx
Lesobservatie-instrumenten xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Lesobservatie-instrumenten Doel: hulpmiddel bij het kijken naar effectief leraar-gedrag Observatieformulier vijf rollen van de leraar sluit aan bij coachen op de vijf rollen concreet waarneembaar gedrag (meer nog dan ICALT) ICALT-formulier gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar effectief leraar-gedrag te koppelen aan studiejaren HU: standaard instrument, ontwikkelings- gericht en tijdens werkplekleren als kijkkader voor de beoordeling xxxxxxxxxxxxx
Vooruitblik –welke datum?- xxxxxxxxxxxxxxx 12/29/2017 Vooruitblik –welke datum?- Presentatie video-opname (afronding training) 15 min. per persoon: Presentatie met beeldopname + toelichting: max. 8 minuten Feedback mede-deelnemers: 5 minuten Reflectie: 2 minuten Locatie: Scala College xxxxxxxxxxxxx