Opwaardering kanaal naar Charleroi Olivier Devriese, projectingenieur Opwaardering kanaal naar Charleroi Toekomstforum Halle-Vilvoorde Themagroep mobiliteit Vlaams-Brabant – 25 april 2017
Ir. Jean-Baptiste Vifquain Mijlpalen Ir. Jean-Baptiste Vifquain 1832 openstelling kanaal 55 sluizen in zone Brussel-Charleroi laadvermogen: 70 ton 1857 6 nieuwe sluizen laadvermogen: 280 ton 1879 afschaffen van enkele sluizen laadvermogen: 300 ton 1923 goedkeuring moderniseringsplan voor verbreding kanaal tot 600 ton
Mijlpalen 1933 ingebruikname sluizen Lembeek, Halle, Lot en Ruisbroek WO II bruggen over kanaal worden opgeblazen 1947-’68 moderniseringswerken in zone Charleroi-Clabecq (o.a. Hellend Vlak van Ronquières) laadvermogen: 1.350 ton jaren ‘50 herbouw Bospoortbrug en Sasbrug in Halle jaren ’60 supprimeren middendeuren in 600 ton sluizen (Ruisbroek, Lot, Halle en Lembeek) jaren ‘70 aanzet verbreding kanaal in Brussel (bruggen Saincteletteplein)
Waarom moderniseren?
Moderniseringsplan Verouderde infrastructuur (kaaimuren, oevers, sluizen,…) De bruggen naderen hun einde levensduur (cfr. Bospoortbrug) De vrije hoogte onder de bruggen is beperkt De bruggen werden niet ontworpen voor de huidige verkeersstromen De sluizen en kanaalbreedte zijn niet aangepast aan normen 1.350 ton
Wat zijn de ingrepen? stap 1 vervangen van bruggen zodat een vrije hoogte van 7,20m mogelijk wordt stap 2 aanpassen van oevers en vaargeul stap 3 vervangen van verouderde sluizen door nieuwe sluizen Voor de doorvaart van … klasse IV-schepen – 3 containerlagen klasse Va-schepen
Laadvermogen
Streefbeeld
Streefbeeld
Wat is een streefbeeldstudie? samenbrengen wensen en aspiraties op of langs het kanaal van de actoren gedeelde ruimtelijke visie van hoe het kanaal en aansluitende omgeving er in de toekomst kan uitzien verbeelden van een toekomstvisie consensus over genomen keuzes basis voor opstellen van samenwerkingsovereenkomsten basis voor opstart van technische uitvoeringsopdrachten
Doelstellingen Hoofddoelstellingen Nevendoelstellingen verbeteren doorstroming scheepvaart en verhogen transportcapaciteit modernisering kanaalinfrastructuur versterken watergebonden bedrijvigheid Nevendoelstellingen voldoende verbindingen tussen beide oevers bijdragen tot verkeersbeheersing versterken waterbeleving kades en oevers gebruiksvriendelijker maken creëren van toeristische en recreatieve meerwaarde bijdragen tot waterbeheersing kanaal als ecologische functie, samenhang met de Zenne landschappelijke en stedelijke inpassing kunstwerken
Visie Lembeek - Halle
Visie Lembeek - Halle verdieping kanaalbodem met 1m95 verlaging waterpeil van 33.00 naar 31.85 TAW beweegbare Bospoortbrug (voetgangers, fietsers, openbaar vervoer) vaste Zuidbrug en Nederhembrug (gemotoriseerd verkeer) vaste Sint-Annabrug (voetgangersbrug in het verlengde van de brug over de sporen)
Visie Lembeek - Halle Sint-Annabrug
Visie Lot - Ruisbroek INTEGREREN VERBINDEN BEDIENEN VERBLIJVEN
Sluizen
Bruggen Drogenbos, Ukkel Sint-Pieters-Leeuw Beersel HALLE Negenmanneke Zuun Ruisbroek Sint-Pieters-Leeuw Beersel Lot Buizingen HALLE Huizingen, Dworp, Alsemberg
Vaargeul
Planning Werkzaamheid Geschatte timing Geschatte uitvoeringstermijn Bruggen 2017 - 2025 Sluizen 2025 - 2035 bouw nieuwe sluis Lembeek 2025 3 jaar afbraak bestaande sluis Lembeek 2028 1 jaar bouw nieuwe sluis Halle afbraak bestaande sluis Halle bouw nieuwe sluis Lot 2030 2 jaar afbraak bestaande sluis Lot 2032 bouw nieuwe sluis Ruisbroek afbraak bestaande sluis Ruisbroek Duikers Allerlei locaties langsheen het kanaal 2018-2020 Oevers binnen het stadscentrum van Halle 2017-2020 buiten het stadscentrum van Halle 2020-2030 Verdiepingswerken Baggerwerken 2025-2035
www.kanaalnaarcharleroi.be Meer info https://vimeo.com/183221316