Evaluatie Rijksinkoop afgerond, en dan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Bedrijfspresentatie Promavise
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Business concept SMART-consultants
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Marktbeleid en Landelijke Diensten
11 oktober 2010Stand van zaken integriteitszorg Rijk Presentatie 11 oktober 2010.
Facility management en inkoop
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Strategische Personeelsplanning
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
SSC-ICT Haaglanden Pijler 2
Producten & Werkprocessen
Van elkaar leren besparen
Business Case MISUT Hans Stolk 9 Januari UT 3TU VSNU ECIU Samenwerken en concurreren.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Naar een optimaal HR - beleid
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
24 oktober 2011 De groei van de CIO Seminar V&J DI&I Erald Kulk.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Titel van de presentatie
Tenderboard, inkoop aan de bestuurstafel
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Categorie Inkoopadvies en juridische capaciteit
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Inkopen met impact? Zo doe je dat! PIANOo-congres 2017
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Inkoopcoöperatie.
Tenderboard in de praktijk Sarah Rose en Robert Jansen
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Transcript van de presentatie:

Evaluatie Rijksinkoop afgerond, en dan? PIANOo-congres 2017 Evaluatie Rijksinkoop afgerond, en dan? Coen Schreiner #pcongres

De INKOOP Bij het Rijk

Kenmerken van de INKOOP bij het Rijk 20 IUC’s en SIC’s 31 Inkoopcategorieën (voor generieke goederen en diensten) Facilitair Organisatie en Personeel ICT Communicatie Sturing door de CPO (bij BZK) en de CDI’s Titel van de presentatie 3

De categorieën Uitzendkrachten Vervoer (woon-werk, dienstreizen) Leren en ontwikkelen Personele mobiliteit Inhuur interim management Inhuur inkoop, aanbestedings en juridisch advies, incl. landsadvocaat Inhuur financieel advies en auditcapaciteit Inhuur tolken en vertalers Deurwaarders Inhuur ICT-expertise Kantoorartikelen en computersupplies Energie Papier, Afvoer informatiedragers drukwerk Kantoorinrichting Verhuisdiensten Civiele Dienstvoertuigen Post Catering Grondstoffenmanagement en afvalzorg Beveiliging Bedrijfskleding Hotel- en vergaderaccommodaties Laboratorium supplies Enterprise Business Applicaties Totaaloplossingen Standaard (pakket)software ICT-werkomgeving Rijk Datacenter Dataverbindingen Strategisch leveranciersmgt SAP Strat. leveranciersmgt Microsoft Strategisch leveranciersmgt Oracle Communicatie Vakliteratuur en abonnementen

De INKOOPPunten Belastingdienst – Ministerie Financiën Commando Diensten Centra (CDC) – Ministerie Defensie Commando Defensie Materieel Organisatie (DMO) – Ministerie Defensie Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) – Ministerie Defensie Commando Luchtstrijdkrachten (CLAS) – Ministerie Defensie Commando Landstrijdkrachten (CLSK) – Ministerie Defensie Infrastructuur & Milieu (I&M) – Ministerie I&M Rijkswaterstaat ‘Realisatie en aanleg, onderhoud’ (RWS) – Ministerie I&M Rijkswaterstaat ‘Informatievoorziening’ (RWS) – Ministerie I&M Bedrijfsvoering RWS – Ministerie I&M Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) – Ministerie V&J Forensische Zorg – Ministerie V&J Veiligheid en Justitie – Ministerie V&J Haagse Inkoop Samenwerking – Ministerie BZK Rijksgebouwendienst – Ministerie BZK Vreemdelingenketen – Ministerie V&J EZ - Ministerie EZ Noord – Ministerie OCW Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) – Ministerie VWS Communicatie (DPC) – Ministerie AZ

Aanbevelingen uit de Evaluatie…. ..door een ‘stelselbril’ gezien: Zet vanuit een goed beschreven ijkpunt in op meer informatiegestuurde doorontwikkeling van het rijksinkoopstelsel, met de gewenste outcome voor ogen. Zorg voor heldere prestatie-indicatoren en meetbaarheid op prestatie. Titel van de presentatie 7

Aanbevelingen uit de Evaluatie…. ...over de relatie met de klant: Evalueer regelmatig de categorieën op nut en noodzaak. Versterk de vertegenwoordiging in de klantenraden en benut ze beter. Titel van de presentatie 8

Aanbevelingen uit de Evaluatie…. ...voor de wettelijke basis van inkooptrajecten: Streef na dat meer ruimte ontstaat voor creativiteit in het aanbesteden en het inkoopproces, binnen juridische waarborgen en afgestemd met controlerende instanties. Titel van de presentatie 9

Aanbevelingen uit de Evaluatie…. ...rond professionaliteit: Zet de goede ontwikkelingen in het Categoriemanagement en IUC’s voort en stuur waar nodig op verdere harmonisatie van processen. Versterk de samenwerking en zoek synergie. Evalueer de digitaliseringstrategie. Zet in op een consistente HRM aanpak, gericht op een hoger niveau van professionaliteit en kwaliteit. Versterk het lerend vermogen over de volle breedte van het stelsel. Titel van de presentatie 10

Aanbevelingen uit de Evaluatie…. Over de aansturing van de rijksbrede inkoop en de financiering ervan: Verbeter de governance en verhelder de rollen en verantwoordelijkheden Maak een nieuw startmoment voor het stelsel met duidelijke kaderstelling en gelaagde aansturing gericht op outcome. Ga na of de financiële afspraken voor het stelsel aanpassing behoeven. Titel van de presentatie 11

Wat willen we bereiken? Een geoptimaliseerde rijksbrede inkoopfunctie Efficient, klantgericht en datadriven In staat om pro-actief in te spelen op de maatschappij en de politiek Een integere, professionele en zakelijke partner

Resultaatgebieden 1.Terugdringen van bureaucratie en regeldruk 13

Titel van de presentatie Resultaatgebieden Relatie met de klant/opdrachtgever In 2018 is de relatie met de klant/opdrachtgever aantoonbaar verbeterd Resultaat: Klanten en opdrachtgevers voelen zich gehoord en adequaat ondersteund bij de vervulling van hun inkoopbehoeften. Dit heeft zowel betrekking op rijksbrede raamovereenkomsten, specifieke aanbestedingen (Europees, onderhands) alsook operationele bestellingen. Daarvoor is nodig dat:  Op verschillende niveaus een nulmeting wordt uitgevoerd naar klanttevredenheid.  Een actieplan wordt ontwikkeld om klanttevredenheid te vergroten en opdrachtgeverschap te versterken.  Waar nodig op stelselonderdelen gericht wordt bijgestuurd.  Klanten meer nadrukkelijk worden betrokken.  Klantenraden beter benut worden en klanten meer vertegenwoordigen.  Ontwikkelingen in klanttevredenheid Titel van de presentatie 14

Titel van de presentatie Resultaatgebieden HRM in het inkoopdomein Instroom is toegenomen Interne en externe mobiliteit is bevorderd op zodanige wijze dat dit kwaliteitsverhogend werkt. Leer- en ontwikkelmogelijkheden zijn toegenomen en worden beter benut. De afhankelijkheid van externe inhuur is teruggedrongen. Titel van de presentatie 15

Titel van de presentatie Resultaatgebieden Sturing en organisatie Titel van de presentatie 16

Zes Resultaatgebieden Digitalisering In 2017 is er een digitaliseringstrategie voor het Rijksinkoopstelsel geformuleerd. In 2018 wordt opvolging gegeven aan de nieuwe digitaliseringstrategie. Titel van de presentatie 17

Titel van de presentatie Resultaatgebieden Inkoop als instrument voor de realisatie van beleidsdoelstellingen Titel van de presentatie 18

Dilemma’s Balans tussen rechtmatigheid en doelmatigheid Hoe ervaar je dit zelf in je eigen werk? Wat is nodig om dit te doorbreken?

Dilemma’s Uniformeren en harmoniseren versus klanttevredenheid Hoe ervaar je dit zelf in je eigen werk? Wat is nodig om dit te doorbreken?