Elk kind wil leren, elk kind wil groeien Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject : De ouder-kind relatie
Waarom deze inleidingen? Er schort wat met ons onderwijs. Gaan we onze kinderen de schuld blijven geven? Of… durven we onderzoeken waar de oorzaak ligt? “In de marge sleutelen” of… onderzoeken en integreren wat we al weten over leren, menswording, school, enz…? De hamvraag : “Waar hebben we werkelijk nood aan?”
3 inleidingen Leren en natuurlijke intelligentie : aspecten van leren, communicatie, intelligentie, enz… vanuit het perspectief van de evolutie tot mens De ontwikkeling van de menselijke vermogens tijdens de kinderjaren en adolescentie Een veilig leerklimaat : de ontwikkeling van de hersenen en persoonlijke authenticiteit
1. Leren en natuurlijke intelligentie
Wat is leren?
De E.A.S.T. stelling Als : leren is noodzakelijk voor groei En : groei is inherent aan de natuur Dan is : leren daardoor een onderdeel van de natuur
Leren is deel van de lijn van evolutie Als leren inherent is aan de natuur en daardoor aan de mens, dan is het nodig onze afkomst beter te begrijpen om dit vermogen te kennen. Maw : waar komt leren vandaan? De lijn van evolutie We zijn een deel van de aarde (4.000.000.000 jaar) We zijn sociale wezens (8.000.000 jaar) Elk kind is een individu met een uniek potentieel (0-74j)
1. We zijn een deel van de aarde Leven is communiceren!
We zijn een deel van de aarde Ecologie primeert! Al onze vermogens zijn ontwikkeld door de voorgaande natuurrijken Elk levend wezen communiceert! Communiceren is altijd de uitwisseling van informatie EN energie! (evolutie) Zelfs planten communiceren (onderzoek univ. Exeter / BBC reeks : Life from Licht)
Leren leren? Hoezo? Leren is de ingeboren drang om ons aan te passen aan onze leefomgeving en daarmee te communiceren (4.000.000.000 j) Leren is inherent aan de mens zelf en begint met het herhalen van wat eerder door onze voorouders /de mensheid is ontwikkelt. (sinds Sahelanthropus Tchadensis -8.000.000 j)
Leren leren? Hoezo? De planetaire evolutie herhaalt /speelt zich af in de baarmoeder De humane evolutie begint na de geboorte Spontane bewegingen vormen het zenuw-zintuigstelsel (“voorloper” van de hersenen!)
Empathie en de vorming van onze hersenen 2. We zijn sociale wezens Empathie en de vorming van onze hersenen
8 miljoen jaar geleden geborgenheid, samenwerking (tot 1,5 miljoen) 13
1.200.000 – 30.000 jaar geleden integratie, rituelen, sociale codes 14
Homo Sapiens Sapiens / Cro-Magnon creativiteit – gevoelens (500 Homo Sapiens Sapiens / Cro-Magnon creativiteit – gevoelens (500.000 – nu) 15
We zijn sociale wezens Ontwikkeling van de “menselijke hersenen” – neo-cortex en voorhoofdskwabben – vanwege geborgenheid en groepsgevoel Empathie ontwikkelt door : herhaling (= spontane beweging) het gevoel van verbondenheid met steeds grotere (actie) cirkels / kringen intelligente acties (zorg dragen)
Communicatie is bedoeld als uitwisseling van informatie en energie om elkaar te ondersteunen het eigen potentieel, onze persoonlijke authenticiteit, te realiseren.
3. Het kind als individu De levensdroom
Elke mens wordt geboren met een uniek potentieel. In ieder van ons leeft de innerlijke drang om dit potentieel tijdens het leven tot uitdrukking te brengen. Dit te mogen / kunnen is de grootste bron van innerlijke vreugde en vervulling 19
Leren dwingt ons ook te zoeken naar informatie die aansluit bij het eigen innerlijke potentieel Cruciaal is het mogen volgen van de eigen beweging (Verschil tussen conditioneren en leren! PPT 3) Hoe meer de zoektocht aansluit bij de 3-voudige lijn van evolutie, hoe beter intelligentie ontwikkelt.
Het geschenk van de Almachtige Intelligentie Het geschenk van de Almachtige
E.A.S.T. & intelligentie Intelligentie is het vermogen oplossingen aan te dragen voor nog niet eerder geformuleerde problemen. Intelligentie vergt: goed ontwikkeld zenuw-zintuigstelsel (ecologisch) hoge mate van empathie (sociaal) aansluiten bij de levensdroom (individueel)
E.A.S.T. & intelligentie Intelligentie is gekoppeld aan goed functionerende neo-cortex en frontale labben. Voorwaarden : spontane beweging correcte rolmodellen juiste terugkoppeling
Voorwaarde 2-3 : Rolmodellen en terugkoppeling Rolmodellen = toonbeeld van verbondenheid, samenwerking en schenken Juiste terugkoppeling is altijd een stimulans Liefdevolle aandacht doet groeien! Intelligentie verhoogt vanwege verantwoordelijk handelen.
ALIVE Project: Authenticity & Learning in a Vitalizing Environment
Er schort wat met ons onderwijs. Tekorten in het huidige onderwijs zijn : Infrastructuur Curriculum Methode en waardensysteem Het huidige onderwijs conditioneert (ifv. economisch-monetair systeem) Gaan we onze kinderen de schuld blijven geven?
ALIVE project Goed onderwijs ondersteunt de natuurlijke intelligentie in het kind. Goed onderwijs is minstens: Universeel in inhoud - verbondenheid Democratisch in beginsel - samenwerking Authentiek in methode – zorgdragen / schenken
Uitgangspunten ALIVE project Leren is de in elk kind ingeboren drang om de omgeving te leren kennen en zich daarmee te verbinden. Leren is groeien naar spontane betrokkenheid en natuurlijke intelligentie. Een houding van zorgdragen is dan normaal authenticiteit De overdreven nadruk op cognitieve kennis, samen met het conditioneren van kinderen om aan uiterlijke normen en regels te voldoen, gaat ten koste van de ontwikkeling van het (unieke) individuele potentieel democratisch in beginsel
Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject Dank voor uw aandacht Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject De ouder-kind relatie Lente 2014