Programma Assistentendag April 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Communicatie ouder-kind
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Het wezen van ‘contact’
Wie ik ben.
Syncope hulpverlening.
PAD Mindfulness en Yoga
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Communicatie en relatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Abba, Vader Geen veroordeling meer! Geen veroordeling?? Maar er is toch zoveel kwaad in de wereld?
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Het perspectief van de oudere
In een jeugdgevangenis
Groepsdynamica wc 5
Welkom op onze ouderochtend
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Communicatie & Relatie
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Dagdeel 3 conflicthantering
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Talent in Ontwikkeling
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
‘t Veerlicht, Raamsdonksveer 28 augustus Mike Plant and his boat Coyote.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Bijbelse adviezen voor een gezond geestelijk leven!
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Talent in Ontwikkeling
Programma Assistentendag April 2017
Romeinen 8:1,2 De mensen die bij Jezus horen, krijgen geen straf van God.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Handelingen 2: 1-13 Het was Pinksterfeest.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lucas 19: Jezus kwam de stad Jericho binnen.
Gesprekstechnieken Les 4.
AGRESSIE Les 3.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Over communiceren in het huwelijk
Zorg verlenen aan anderen
Communicatie 7e les.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Loopbaan en burgerschap les 3
Besturen en Communiceren
Creëer je zelf!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Les 6: non-verbale communicatie
Creëer je zelf!.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Programma Assistentendag April 2017 REFLECTIEF LUISTEREN Programma Assistentendag April 2017

TUSSEN SPREKEN EN HOREN

DUS WAT DOET ALLEMAAL MEE? Zakelijk aspect: De feitelijke mededeling Expressief aspect: Informatie over de zender: als zender zeg je altijd iets over jezelf. Je lichaam ‘verraadt’ gevoelens als enthousiasme, onverschilligheid, somberheid, etc. Relationeel aspect: Hoe staat de zender t.o.v. de ontvanger? Hoe wil hij met de ontvanger omgaan (sympathie? Maatjes? Afstand? Hiërarchie?) Appellerend aspect: Welke invloed wil de zender uitoefenen op de ontvanger? Wil hij iets gedaan krijgen?

‘Het is fijn dat je er weer bent’ Zakelijk aspect: …. Expressief aspect: …. Relationeel aspect: …. Appellerend aspect: …..

OFTEWEL Zakelijk aspect: je aanwezigheid is fijn Expressief aspect: ik ben eenzaam Relationeel aspect: je komt veel te weinig Appellerend aspect: je moet vaker komen

‘Nou zeg, wat was het weer druk vandaag’ Wat bedoelt de arts Wat ‘hoort ‘de assistente Zakelijk Het was druk vandaag Het was onverantwoord wat je vandaag allemaal moest doen Expressief Ik heb hard gewerkt Je bent over je grenzen gegaan Relationeel We hebben het gered samen Je stond er helemaal alleen voor; ik heb dingen niet goed georganiseerd Appellerend Als we het doen zoals we het doen, kunnen we alles aan Wat kan ik veranderen zodat het niet meer zo hectisch is

Richtlijnen reflectief luisteren Een selectief soort samenvatting Stellend (geen vraag) Kort (to the point) Neutraal (jouw mening doet er nu niet toe) Beredeneerd gissen naar bedoeling of emotie

NIET ALLEEN REAGEREN OP HET TOPJE, MAAR OOK OP …

Reflectief luisteren Een selectief soort samenvatting Stellend (geen vraag) Kort (to the point) Neutraal (jouw mening doet er nu niet toe) Beredeneerd gissen naar bedoeling of emotie Beredeneerd gissen (en op tafel leggen) geldt voor alle vier besproken aspecten: Zakelijk aspect Expressieve aspect Relationele aspect Appellerend aspect