Programma Assistentendag April 2017 REFLECTIEF LUISTEREN Programma Assistentendag April 2017
TUSSEN SPREKEN EN HOREN
DUS WAT DOET ALLEMAAL MEE? Zakelijk aspect: De feitelijke mededeling Expressief aspect: Informatie over de zender: als zender zeg je altijd iets over jezelf. Je lichaam ‘verraadt’ gevoelens als enthousiasme, onverschilligheid, somberheid, etc. Relationeel aspect: Hoe staat de zender t.o.v. de ontvanger? Hoe wil hij met de ontvanger omgaan (sympathie? Maatjes? Afstand? Hiërarchie?) Appellerend aspect: Welke invloed wil de zender uitoefenen op de ontvanger? Wil hij iets gedaan krijgen?
‘Het is fijn dat je er weer bent’ Zakelijk aspect: …. Expressief aspect: …. Relationeel aspect: …. Appellerend aspect: …..
OFTEWEL Zakelijk aspect: je aanwezigheid is fijn Expressief aspect: ik ben eenzaam Relationeel aspect: je komt veel te weinig Appellerend aspect: je moet vaker komen
‘Nou zeg, wat was het weer druk vandaag’ Wat bedoelt de arts Wat ‘hoort ‘de assistente Zakelijk Het was druk vandaag Het was onverantwoord wat je vandaag allemaal moest doen Expressief Ik heb hard gewerkt Je bent over je grenzen gegaan Relationeel We hebben het gered samen Je stond er helemaal alleen voor; ik heb dingen niet goed georganiseerd Appellerend Als we het doen zoals we het doen, kunnen we alles aan Wat kan ik veranderen zodat het niet meer zo hectisch is
Richtlijnen reflectief luisteren Een selectief soort samenvatting Stellend (geen vraag) Kort (to the point) Neutraal (jouw mening doet er nu niet toe) Beredeneerd gissen naar bedoeling of emotie
NIET ALLEEN REAGEREN OP HET TOPJE, MAAR OOK OP …
Reflectief luisteren Een selectief soort samenvatting Stellend (geen vraag) Kort (to the point) Neutraal (jouw mening doet er nu niet toe) Beredeneerd gissen naar bedoeling of emotie Beredeneerd gissen (en op tafel leggen) geldt voor alle vier besproken aspecten: Zakelijk aspect Expressieve aspect Relationele aspect Appellerend aspect