VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Raamwerk Onderzoek Profilering P.OLO beurs FG 5 : de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker De leraar kan : 5.1 kennisnemen van de resultaten van onderwijsonderzoek; 5.2 vernieuwende elementen aanbrengen door de eigen schoolcultuur en vormingconcepten constructief te bevragen, door reflectie over nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en over resultaten van onderwijsonderzoek; 5.3 de eigen klaspraktijk vernieuwen op basis van nascholing, eigen ervaring en creativiteit; 5.4 het eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen. Cyclus voor praktijkonderzoek (Van der Donk & Van Lanen, 2016) Generieke kenmerken van de onderzoekende houding Profileringsproject (>20 keuzes) Eindstage 1. Nieuwsgierig zijn 2. Oordeel uitstellen 3. Kritisch zijn 4. Willen doorgronden 5. Perspectief wisselen 6. Distantie van routines 7. Gerichtheid op bronnen 8. Gerichtheid op nauwkeurigheid 9. Willen delen met anderen De onderzoekende houding van leraren: wat wordt daaronder verstaan? (Bruggink & Harrinck, 2012) Meer info: http://profileringolo.weebly.com/