VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
VD2j LO Werken aan de startbekwaamheid als beginnend lesgever
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Vraagverheldering leren met meer effect
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
StatIG in de Vrolijke School
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
School-als-organisatie en schoolcultuur
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Afstand nemen Observeren Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren Het geheel zien Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan Nieuw willen ervaren Jezelf.
Bedrijfsvergelijkend onderzoek BNA MKB Nederland, 1 april 2009 Leontien Sauerwein Manager Beleid.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Welkom op deze informatieavond
  Kristof Van De Keere, Stephanie Vervaet,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
competentieontwikkeling
Evaluatie Leerlijnen.
competentieontwikkeling
Workshop Reflecteren.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 De ontwikkeling van onderzoekend vermogen binnen het leren ontwerpen van een beroepsproduct VELON 27 maart 2015 Dr. Lisette Munneke.
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
VERANDERINGS- PROCESSEN INNOVATIESTRATEGIEËN DEEL 2
Onderzoeksprocedures. Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Reflecteren.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Het loopbaangesprek.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Profilering 1/A 3 stptn Profilering 2/B 3 stptn
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
= Onderzoek om een nieuw of beter product te maken.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Informatie OnderzoeksvaardighedeN
Betere verbindingen met onderzoek
INTRODUCTIE academiejaar
Actieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Raamwerk Onderzoek Profilering P.OLO beurs FG 5 : de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker De leraar kan : 5.1 kennisnemen van de resultaten van onderwijsonderzoek; 5.2 vernieuwende elementen aanbrengen door de eigen schoolcultuur en vormingconcepten constructief te bevragen, door reflectie over nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en over resultaten van onderwijsonderzoek; 5.3 de eigen klaspraktijk vernieuwen op basis van nascholing, eigen ervaring en creativiteit; 5.4 het eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen. Cyclus voor praktijkonderzoek (Van der Donk & Van Lanen, 2016) Generieke kenmerken van de onderzoekende houding Profileringsproject (>20 keuzes) Eindstage 1. Nieuwsgierig zijn 2. Oordeel uitstellen 3. Kritisch zijn 4. Willen doorgronden 5. Perspectief wisselen 6. Distantie van routines 7. Gerichtheid op bronnen 8. Gerichtheid op nauwkeurigheid 9. Willen delen met anderen De onderzoekende houding van leraren: wat wordt daaronder verstaan? (Bruggink & Harrinck, 2012) Meer info: http://profileringolo.weebly.com/