Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas 3 november 2016 Cindy Teunissen
Go vote! Stellingen/vragen in Go Vote doen (indien geen devices of internetverbinding, dan met staan en zitten): In hoeverre heb je ervaring met het begeleiden van dyslectische leerlingen in je klas? Niet / weinig / veel Begeleiding van dyslectische leerlingen is de verantwoordelijkheid van de docent. Mee eens / oneens Eenmaal dyslectisch, altijd dyslectisch. Mee eens / oneens Tip: deze tool kun je ook goed inzetten met je leerlingen. Vergelijkbare gratis tools: mentimeter, padlet.
Wat is dyslexie? Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking Wat is er nieuw aan de definitie? Verwijzen naar SDN brochure. Aanleren van lezen en spellen: dan gaat het om foneembewustzijn (bewustzijn van klanken in woorden), klank-teken-koppeling
Signalenlijst Signalenlijst uit het protocol uitdelen. Signalenlijst bekijken > Wat levert het je op als je deze gebruikt? Welke knelpunten / struikelblokken zie je?
Welke vragen / reacties roept dit op? Ook na intensieve begeleiding blijft het probleem bestaan: wat betekent dit voor de begeleiding die jullie als school kunnen / moeten bieden? Waar moet je op inzetten? Waar hebben dyslectische leerlingen baat bij? Leerlingen ervaren problemen op allerlei gebeiden: dyslecten zijn verschillend. Ga daarom met ze in gesprek? Volgende dia.
In gesprek Welke struikelblokken ervaar je bij mijn vak? Welke hulp heb je nodig? Wat kun je zelf doen om hiermee om te gaan? Wat verwacht je van mij als leerkracht/docent? Wat valt je op aan deze hulpvragen? Oplossingsgerichte aanpak toelichten, leerling in zijn kracht zetten en medeverantwoordelijk maken. Wie gaat weleens in gesprek met dyslectische leerling? Wat levert dit op?
Gevolgen van dyslexie Werkvorm (10 min): zet elk gevolg om in een begeleidingsvorm. Als je dit weet over de dyslect, wat betekent dat dan voor jouw handelen in de klas? Let op, niet elke dyslect zal al deze gevolgen ondervinden. Dus wederom, ga in gesprek met de leerling om te horen waar hij tegenaan loopt bij jouw vak (dat kan ook per vak verschillen!). Kort plenair nabespreken: elk tweetal noemt 1 bedachte begeleidingsvorm en bij welk gevolg ze deze bedacht hebben. Werkvorm (5 min): wisselen van gesprekspartner (dus met iemand anders overleggen dan bij de vorige werkvorm) en brainstormen over begeleidingstips (mag ook los staan van gevolgen op de dia). Komen tot 1 tip die de rest van de groep mee wilt geven en deze op de padlet zetten (indien geen devices of internetverbinding, dan met post-its werken). Kort plenair nabespreken: padlet gezamenlijk bekijken, eventueel tips laten toelichten (indien tijd en nodig).
Dyslexiebeleidsplan Deze dia alleen doen indien tijd over. We hebben het nu gehad over signaleren van dyslexie en begeleiden van dyslectische leerlingen. Als het goed is ligt hier een beleidsplan onder. Vragen om te bespreken: Ken je het beleidsplan van je school? Weet je wat erin staat? Ben je betrokken bij de totstandkoming ervan? Wat staat er in het dyslexiebeleidsplan van de school? Wat halen we hieruit t.a.v. hoe ver jullie als school willen gaan qua begeleiding en compensatie? Wordt helder uit het beleidsplan wat je rol en verantwoordelijkheid als docent is? Wat zou er in het beleidsplan moeten staan om jou als docent richting te geven?
Hartelijk dank voor jullie aandacht! Afronding Wat neem je mee? Vragen? c.teunissen@expertisecentrumnederlands.nl Hartelijk dank voor jullie aandacht!