Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Individuele loopbaanbegeleiding
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Effectief leesonderwijs
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Deel anders, mijn organisatie
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Dyslexie op het Sondervick
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gespreksvaardig-heden
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Dyslexiebeleid Open Huis.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Liefde en relaties.
Bijeenkomst startende mentoren
Observeren en rapporteren
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Nelleke Gruijters Paul Ram
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Project Goed geregeld! TOINE VAN DE SANDE SJABLOON
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
beslist geen rocket science
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
E-health domotica E-learning
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Arline Spierenburg november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Liefde en relaties.
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Project Goed geregeld! TOINE VAN DE SANDE SJABLOON
Transcript van de presentatie:

Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas 3 november 2016 Cindy Teunissen

Go vote! Stellingen/vragen in Go Vote doen (indien geen devices of internetverbinding, dan met staan en zitten): In hoeverre heb je ervaring met het begeleiden van dyslectische leerlingen in je klas? Niet / weinig / veel Begeleiding van dyslectische leerlingen is de verantwoordelijkheid van de docent. Mee eens / oneens Eenmaal dyslectisch, altijd dyslectisch. Mee eens / oneens Tip: deze tool kun je ook goed inzetten met je leerlingen. Vergelijkbare gratis tools: mentimeter, padlet.

Wat is dyslexie? Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking Wat is er nieuw aan de definitie? Verwijzen naar SDN brochure. Aanleren van lezen en spellen: dan gaat het om foneembewustzijn (bewustzijn van klanken in woorden), klank-teken-koppeling

Signalenlijst Signalenlijst uit het protocol uitdelen. Signalenlijst bekijken > Wat levert het je op als je deze gebruikt? Welke knelpunten / struikelblokken zie je?

Welke vragen / reacties roept dit op? Ook na intensieve begeleiding blijft het probleem bestaan: wat betekent dit voor de begeleiding die jullie als school kunnen / moeten bieden? Waar moet je op inzetten? Waar hebben dyslectische leerlingen baat bij? Leerlingen ervaren problemen op allerlei gebeiden: dyslecten zijn verschillend. Ga daarom met ze in gesprek? Volgende dia.

In gesprek Welke struikelblokken ervaar je bij mijn vak? Welke hulp heb je nodig? Wat kun je zelf doen om hiermee om te gaan? Wat verwacht je van mij als leerkracht/docent? Wat valt je op aan deze hulpvragen? Oplossingsgerichte aanpak toelichten, leerling in zijn kracht zetten en medeverantwoordelijk maken. Wie gaat weleens in gesprek met dyslectische leerling? Wat levert dit op?

Gevolgen van dyslexie Werkvorm (10 min): zet elk gevolg om in een begeleidingsvorm. Als je dit weet over de dyslect, wat betekent dat dan voor jouw handelen in de klas? Let op, niet elke dyslect zal al deze gevolgen ondervinden. Dus wederom, ga in gesprek met de leerling om te horen waar hij tegenaan loopt bij jouw vak (dat kan ook per vak verschillen!). Kort plenair nabespreken: elk tweetal noemt 1 bedachte begeleidingsvorm en bij welk gevolg ze deze bedacht hebben. Werkvorm (5 min): wisselen van gesprekspartner (dus met iemand anders overleggen dan bij de vorige werkvorm) en brainstormen over begeleidingstips (mag ook los staan van gevolgen op de dia). Komen tot 1 tip die de rest van de groep mee wilt geven en deze op de padlet zetten (indien geen devices of internetverbinding, dan met post-its werken). Kort plenair nabespreken: padlet gezamenlijk bekijken, eventueel tips laten toelichten (indien tijd en nodig).

Dyslexiebeleidsplan Deze dia alleen doen indien tijd over. We hebben het nu gehad over signaleren van dyslexie en begeleiden van dyslectische leerlingen. Als het goed is ligt hier een beleidsplan onder. Vragen om te bespreken: Ken je het beleidsplan van je school? Weet je wat erin staat? Ben je betrokken bij de totstandkoming ervan? Wat staat er in het dyslexiebeleidsplan van de school? Wat halen we hieruit t.a.v. hoe ver jullie als school willen gaan qua begeleiding en compensatie? Wordt helder uit het beleidsplan wat je rol en verantwoordelijkheid als docent is? Wat zou er in het beleidsplan moeten staan om jou als docent richting te geven?

Hartelijk dank voor jullie aandacht! Afronding Wat neem je mee? Vragen? c.teunissen@expertisecentrumnederlands.nl Hartelijk dank voor jullie aandacht!