Unitonderwijs en continurooster

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
“Andere Schooltijden”
Continurooster ?.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Op de informatieavond Afstemming(HGM) Wereld in Getallen Alpe DuZes Welkom.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Pedagogisch werkplan KMN Kind & Co Tussenschoolse Opvang (TSO)
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Informatieavond andere (school)tijden
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
“Help mij het zelf te doen”
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
“Ouderavond Bouwen & Bewaren” 16 juni Programma uur Opening en gebed door J. van Hoeven uur uur: Terugblik uur uur:
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Het Jozef Journaal datum: 6 juni 2017
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Van rapport naar portfolio
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Ouders en school samen Maart 2016
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
Kwaliteits- onderzoek
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
OGI Een datamuur in de klas.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Unitonderwijs en continurooster Oudermeedenkavond De Groene Oase 29 maart 2016

Opzet van de avond Unitonderwijs Continurooster Gasten: Toon van Velzen, directeur onderwijs PCPOW, Myrte van Staalduinen, directeur Koningin Julianaschool, Ellen Kuijvenhoven, directeur ‘t Kompas. Unitonderwijs Visie: geloven in groei Inspiratie: Jan Jutten Unitonderwijs: een organisatievorm Unitonderwijs: waarom? In gesprek: Welke vragen roept dit op? Welke adviezen wilt u meegeven? Continurooster Een terugblik op het proces Opbrengsten van de individuele gesprekken met ouders Voorlopige plannen Ervaringen tot nu toe

Visie: geloven in groei Op De Groene Oase werken we vanuit het vertrouwen dat kinderen de mogelijkheid hebben om te groeien.

Visie: geloven in groei We onderzoeken vooral het effect van wat we doen op het leren van kinderen. Als leerkrachten kennis met elkaar delen, wordt een start gemaakt met het ontwikkelen van een professionele leergemeenschap. We zorgen voor een effectieve aanpak voor kinderen met leerproblemen, maar ook voor kinderen met een voorsprong. Daarbij zorgen we voor voldoende uitdaging en stimuleren we een groeimindset. We willen kinderen stimuleren door hen inzicht te geven in hun eigen ontwikkeling. Door zichtbaar te maken wat kinderen hebben geleerd, wat zij nu weten en wat zij nog gaan leren, groeit hun eigenaarschap. Vooral als we hen betrekken bij hun eigen leerdoelen en het maken van keuzes.

Inspiratie https://www.youtube.com/watch?v=vwGmfXqAIdE

Van theorie naar praktijk “We willen kinderen niet loslaten, maar anders vasthouden.”

Unitonderwijs: een organisatievorm

Unitonderwijs: waarom? Meer handen in de klas Meer mogelijkheden om aan te sluiten bij kinderen Meer mogelijkheden om uitdaging en “leren leren” te ontwikkelen Meer mogelijkheden om leren van kinderen zichtbaar te maken en eigenaarschap te stimuleren Meer mogelijkheden om een onderzoekende houding te stimuleren Doorbreking van het professioneel isolement van leerkrachten: leren van elkaar Ontwikkeling van leerkrachten: inspiratie door specialisatie

In gesprek Welke kansen ziet u? Welke vragen roept dit op? Welke adviezen wilt u meegeven?

Deel 2: het continurooster

Terugblik op het proces Gesprek MR Bespreking in team Oudermeedenkavond 1 november Ouderenquête, 66% voor een continurooster Advies team, 65% voor een continurooster Voorgenomen besluit directie Instemming MR Besluit en brief naar ouders Individuele oudergesprekken Oudermeedenkavond 29 maart: informeren en vragen verzamelen

Opbrengsten uit individuele gesprekken Voorkeur is om de leerkracht zelf toezicht te laten houden tijdens het buitenspelen. Als het toch externe professionals worden. Welke opties zijn er dan? Moment van opladen en ontladen. Hoe gaan we dat doen? Mag het ook binnen? Tip: Koeltasjes regelen voor alle kinderen. Kleuters niet naar buiten? Hebben al twee buitenspeelbeurten. Bidden voor het eten. Handen wassen voor het eten. Zorgen over eetgedrag. Moet het op? Gaan kinderen wel rustig eten en niet schrokken? Communicatie via briefjes in broodblik? Eten kleuters aan tafeltjes?

Plannen tot nu toe Gebruik maken van unitonderwijs. Teamleden DGO eten met de kinderen. Teamlid DGO pauzeert met de kinderen, samen met een vaste vrijwilliger. Teamleden krijgen altijd een half uur verplichte pauze. Lunchtijd is onderwijstijd. Tijdens het lunchen wordt bijvoorbeeld een Bijbelverhaal verteld. School zorgt voor een koeltasje.

In gesprek Waarover heeft u vragen? Wat wilt u ons meegeven?