Unitonderwijs en continurooster Oudermeedenkavond De Groene Oase 29 maart 2016
Opzet van de avond Unitonderwijs Continurooster Gasten: Toon van Velzen, directeur onderwijs PCPOW, Myrte van Staalduinen, directeur Koningin Julianaschool, Ellen Kuijvenhoven, directeur ‘t Kompas. Unitonderwijs Visie: geloven in groei Inspiratie: Jan Jutten Unitonderwijs: een organisatievorm Unitonderwijs: waarom? In gesprek: Welke vragen roept dit op? Welke adviezen wilt u meegeven? Continurooster Een terugblik op het proces Opbrengsten van de individuele gesprekken met ouders Voorlopige plannen Ervaringen tot nu toe
Visie: geloven in groei Op De Groene Oase werken we vanuit het vertrouwen dat kinderen de mogelijkheid hebben om te groeien.
Visie: geloven in groei We onderzoeken vooral het effect van wat we doen op het leren van kinderen. Als leerkrachten kennis met elkaar delen, wordt een start gemaakt met het ontwikkelen van een professionele leergemeenschap. We zorgen voor een effectieve aanpak voor kinderen met leerproblemen, maar ook voor kinderen met een voorsprong. Daarbij zorgen we voor voldoende uitdaging en stimuleren we een groeimindset. We willen kinderen stimuleren door hen inzicht te geven in hun eigen ontwikkeling. Door zichtbaar te maken wat kinderen hebben geleerd, wat zij nu weten en wat zij nog gaan leren, groeit hun eigenaarschap. Vooral als we hen betrekken bij hun eigen leerdoelen en het maken van keuzes.
Inspiratie https://www.youtube.com/watch?v=vwGmfXqAIdE
Van theorie naar praktijk “We willen kinderen niet loslaten, maar anders vasthouden.”
Unitonderwijs: een organisatievorm
Unitonderwijs: waarom? Meer handen in de klas Meer mogelijkheden om aan te sluiten bij kinderen Meer mogelijkheden om uitdaging en “leren leren” te ontwikkelen Meer mogelijkheden om leren van kinderen zichtbaar te maken en eigenaarschap te stimuleren Meer mogelijkheden om een onderzoekende houding te stimuleren Doorbreking van het professioneel isolement van leerkrachten: leren van elkaar Ontwikkeling van leerkrachten: inspiratie door specialisatie
In gesprek Welke kansen ziet u? Welke vragen roept dit op? Welke adviezen wilt u meegeven?
Deel 2: het continurooster
Terugblik op het proces Gesprek MR Bespreking in team Oudermeedenkavond 1 november Ouderenquête, 66% voor een continurooster Advies team, 65% voor een continurooster Voorgenomen besluit directie Instemming MR Besluit en brief naar ouders Individuele oudergesprekken Oudermeedenkavond 29 maart: informeren en vragen verzamelen
Opbrengsten uit individuele gesprekken Voorkeur is om de leerkracht zelf toezicht te laten houden tijdens het buitenspelen. Als het toch externe professionals worden. Welke opties zijn er dan? Moment van opladen en ontladen. Hoe gaan we dat doen? Mag het ook binnen? Tip: Koeltasjes regelen voor alle kinderen. Kleuters niet naar buiten? Hebben al twee buitenspeelbeurten. Bidden voor het eten. Handen wassen voor het eten. Zorgen over eetgedrag. Moet het op? Gaan kinderen wel rustig eten en niet schrokken? Communicatie via briefjes in broodblik? Eten kleuters aan tafeltjes?
Plannen tot nu toe Gebruik maken van unitonderwijs. Teamleden DGO eten met de kinderen. Teamlid DGO pauzeert met de kinderen, samen met een vaste vrijwilliger. Teamleden krijgen altijd een half uur verplichte pauze. Lunchtijd is onderwijstijd. Tijdens het lunchen wordt bijvoorbeeld een Bijbelverhaal verteld. School zorgt voor een koeltasje.
In gesprek Waarover heeft u vragen? Wat wilt u ons meegeven?