Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Iedereen gelijke kansen op school
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Welkom.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
moderniseren van het curriculum.
Kinderrechten als brug
Lancering Traject
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Workshop Identiteit?.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Het zorgcontinuüm.
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
THINK MAKE SHARE je curriculum
Passend onderwijs.
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Startkracht! in de lerarenopleiding
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016 “Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016

Wat is er op het eerste LN gebeurd? Rode draad in de werkgroepen: kwaliteitsvolle interacties Meer diepgang, een stap verder gaan dan ‘uitwisselen’, bijv. in verdiepende vormingstrajecten voor teams Tijdens LN zorgen voor combinatie van ‘input’ en ervaringen delen

Wat is er op het eerste LN verder gesuggereerd? Waaier aan te behandelen thema’s: Deels op te vangen in materiaalontwikkeling (bijv. student als ervaringsdeskundige) Deels nog open: bijv. operationalisering voor startende leraren bijv. studiedag organiseren rond evalueren van (kern)competenties bijv. nood aan verhelderen van concepten, wetenschappelijke input

Wat is er op het eerste LN verder gesuggereerd? Gemaakte keuzes: telkens andere samenstelling in de werkgroepen aantal LN-bijeenkomsten blijft kleuterleerkrachten betrekken? Keuze voor docent/kleuterleerkracht lokale organisaties met expertise inzake (kans)armoede: betrekken bij de ‘lokale’ lerarenopleidingen

Volgend Lerend Netwerk Donderdag 9 februari Waarover? (en waar?) Wat u zelf aan het einde van deze werksessie aangeeft Alvast gevraagd: Prof. Baldwin Van Gorp, vervolgonderzoek op het framing-onderzoek (Weg van het stigma. Hoe kunnen we anders communiceren over kinderarmoede?)

Professionele Leergemeenschap (PLG) Voor de lerarenopleidingen. Drie thematische bijeenkomsten, met dezelfde mensen, start op 15 december “Een PLG is een team dat regelmatig samenkomt om op een gestructureerde wijze kennis en ervaring te delen rond een relevant thema, waarbij de inzichten direct praktisch toegepast worden om de onderwijsinstelling te verbeteren.” (Naar de de PLG-omschrijving in “Starten met een professionele Leergemeenschap. PLG-teams in het onderwijs”, Bruns en Bruggink, Bazalt 2016).

Professionele Leergemeenschap (PLG) Doel We maken de vertaalslag van het gekozen thema naar de eigen opleiding, de curricula, de leerlijnen, … We denken samen na over de mogelijkheden en uitdagingen. We inspireren, ondersteunen en versterken elkaar hierin.

Professionele Leergemeenschap (PLG) Studenten competent maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: hoe zit dit al in de diverse curricula? hoe kunnen we dit geïntegreerd aanpakken… Locatie en organisatie: Arteveldehogeschool, Gent Docenten competenter maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: aanreiken van enkele kaders en concepten inzake (kans)armoede. Hoe krijg je dit gedragen door het hele team? Locatie en organisatie: Karel de Grotehogeschool, Antwerpen Studenten competenter maken in kwaliteitsvolle interacties met kleuters, hun gezin en tussen kleuters onderling: hoe zit dat nu al in de diverse opleidingen? Op welke manier kunnen we dit beter in de opleidingen aan bod laten komen? Locatie en organisatie: Odisee, Brussel

Programma vandaag 9u45 tot 11u15: Wat zijn ‘kwaliteitsvolle interacties’? - werkgroepen Beeldfragmenten en kijkwijzer - pauze tijdens deze sessie 11u15 tot 12u: Plenair gesprek – met beschouwingen van experts Piet Van Avermaet, Steunpunt Diversiteit en Leren, UGent Marlies Algoet, Odisee Brussel Nele Schroyen en Swa Schyvens, Netwerk tegen Armoede

Programma vandaag 12u tot 12u15: Speakers’ Corner Materiaal over ‘kwaliteitsvolle interacties’?   12u15 tot 12u30: materiaalontwikkeling en andere informatie 12u30: Broodjeslunch + netwerking

Start sessie ‘kwaliteitsvolle interacties’ (KI’s) 9u45 tot 11u15 Doel: gesprek voeren over KI’s, ieders expertise/ervaring naar boven halen Verfijnen van aangeboden kijkwijzers Opdeling werkgroepen: zie kleurtje bij je naamsticker; gemengd LO’s, PBD’s, partners Beeldmateriaal en kijkwijzers bekijken, begeleider + verslaggever ‘Bende van Vier’: Piet Van Avermaet, Marlies Algoet, Nele Schroyen en Swa Schyvens

Start sessie ‘kwaliteitsvolle interacties’ Verheldering: Het beeldmateriaal en de kijkwijzers zijn aanleidingen voor het gesprek over kwaliteitsvolle interacties. De kijkwijzers zijn niet alleenzaligmakend, niet volledig, … We halen ze uit bestaande kaders en concepten, maar wellicht zijn er nog andere? Dit is een Lerend Netwerk, in jou zit ook veel expertise, werp het in de groep! Deel mee vanuit je expertise, kennis, ervaring, …

Start sessie ‘kwaliteitsvolle interacties’ Verheldering: 1. het gaat niet om wat de kleuterleerkracht al dan niet ‘fout’, ‘ondoordacht’, ‘onvoldoende’ doet – het gaat om invulling van wat een kwaliteitsvolle interactie is, om structurele en systemische aspecten 2. Misschien is de school/de juf herkenbaar? Dit is een vertrouwelijke voorstelling, ga er respectvol mee om. 3. Plenair gesprek = lerend gesprek samen (is niet: panel vs publiek)

Stand van zaken - materiaalontwikkeling Engagement 1: Ja, ik wil me bewust worden van de clichés, de vooroordelen die ik heb over armoede. Spel: Hoe kan ik talenten die niet meteen thuis horen in ons onderwijssysteem (vaak talenten van kinderen in kansarmoede) inzetten in mijn klaspraktijk en zo een hefboom zijn. Kaartjes framing (de ‘12 brillen’ van prof. Van Gorp), Klasse: optimaliseren

Stand van zaken - materiaalontwikkeling Engagement 2: Ja, ik denk na over hoe ik omga met armoede in de klas, op school, in mijn organisatie om mijn professionaliteit aan te scherpen. Hoe maken we een leerlijn rond kansarmoede en diversiteit? Do’s en don’ts wat betreft het inzetten van kerncompetenties. Meta-denken stimuleren bij studenten/leerkrachten, hoe doe je dat? Leerlijn doorheen de opleidingsfasen Zelfgestuurd leren met opdrachten rond omgaan met kansarmoede Hoe kan je interactievaardigheden vergroten? Denkspoor trainingen (doorontwikkeling bestaande materialen) Filmpjes Klasse kwaliteitsvolle interactie Handleiding: hoe kan ik aan de slag met videofeedback in de opleiding, in de begeleiding, in een team/professionele leergemeenschap

Stand van zaken - materiaalontwikkeling Engagement 3: Ja, ik ben bereid om mijn kennis over armoede uit te breiden en te leren van elkaar. Spel met focus op samenwerking onderwijs-externe partners Community Service Learning Materiaal onderbrengen in KlasCement Het Lerend Netwerk – een samenwerking tussen lerarenopleidingen, pedagogische begeleidingsdiensten en externe organisaties

Stand van zaken - materiaalontwikkeling Engagement 4: Ja, ik doe de organisatie waar ik werk nadenken en hou ze waakzaam om haar verantwoordelijkheid tegen kinderarmoede op te nemen

Website: www. grotekansen Website: www.grotekansen.be Facebookgroep: Grote Kansen Facebookpagina: Kleine kinderen grote kansen Twitter: @grotekansen #grotekansen