Trasbash 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Advertisements

Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
De Slippertjes.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Project Sponsoring Kenia
Samenvatting Learning Circle
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Intersectoraal Klas 3.
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
 .
Interpreteren van data
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Verkeer in de kleuterschool. Eindwerk ‘veilig verkeer in de kleuterschool’ Vraag vanuit de stageschool.
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
Van Engel, Minke en Helen
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Zorgen voor een zo laag mogelijke ouderbijdrage ! Jij helpt ook mee !
Dalton op de Dorendal.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Welkom in groep 2!.
Dit stuk gaat over onze school. Klik om naar de volgende dia te gaan
Pedagogische Klimaat Pedagogisch Klimaat.
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
ICT gebruik op het Blariacumcollege
Afbeelding wijzigen? Klik hieronder met de rechtermuisknop en kies ‘Afbeelding wijzigen’ De Veense Verrassing 28 juni 2018 voerden we als projectgroep.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Mijn spreekbeurt gaat over
Voel je wel in je vel !.
Zero afval Donderdag 22 november 2018 Met de steun van.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
gemaakt door safanya,senna,mariska en shanice
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Mijn spreekbeurt gaat over
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Trasbash 2017

Ook in 2017 kwamen de afvalbutlers langs.

Aan ons de taak om de leerlingen bewust te maken van het belang van een schone schoolomgeving. De eerste en tweedejaars leerlingen werden betrokken in dit project. Het bleek al gauw dat de ene klas actiever was dan de andere, maar aan ideeën ontbrak het zeker niet. Vorig jaar had Het Atrium gewonnen, zou dat nu weer gaan lukken??

Plannen ontstonden al snel Plannen ontstonden al snel. Er werden flyers gemaakt en opgehangen door de school. Posters werden besteld en opgehangen en uiteraard werden de afbraaktijden van zwerfafval geleerd. Concrete ideeën die meteen in werking werden gebracht: Dinsdag plasticdag (met bijbehorende afvalbakken) Schoonmaakploegen voor buiten met ieder een eigen stuk om schoon te maken en te houden. Ideeën bedenken en kijken wat verder uitvoerbaar is.

Het schoonmaken en opruimen was in volle gang Het schoonmaken en opruimen was in volle gang. Zelfs de roosters voor de school werden weggehaald en daaronder werd er geveegd en opgeruimd. Ideeën werden ook hier geboren: Een bord neerzetten dat ze geen vuil in de bosjes moeten gooien. Een grote magneet gebruiken achter een vuilniswagen. Alle blikjes en dingen zouden naar de magneet worden getrokken. Er was wel een nadeel….misschien zou er teveel ijzer aangetrokken worden met zo’n zware magneet. Meer dan alleen blikjes in ieder geval. Meer afval scheidden. - Projecten maken met afval (bijvoorbeeld met blikjes of flesjes).

Wat er gedaan is: Er zijn extra vuilnisbakken neergezet, overal in school. Alle leerlingen werden op de hoogte gebracht d.m.v. posters en flyers. Directie had contact met de gemeente voor extra mogelijkheden om vuil af te voeren (en natuurlijk ergens in op te vangen). Leerlingen zijn in en rondom de school vuil gaan opruimen. Er zijn meerdere lessen geweest over vuil, straatafval enzovoorts. Leerlingen (en leerkrachten) werden bewust gemaakt van hun eigen gedrag en de consequenties die daar bij horen.

Tweede plaats! Uiteraard enigszins teleurgesteld, maar toch ook zeer trots waren (zijn) we met de tweede plaats. Iedereen heeft zijn best gedaan en best veel geleerd tijdens dit project.

Leerpunten: Het was soms lastig om met groepjes naar buiten te gaan. Dit zou beter verdeelt kunnen worden onder alle klassen. Meer foto’s en bewijsmateriaal opsturen naar de afvalbutlers. We waren heel druk bezig in en rondom de school, maar hadden dat meer aan de buitenwereld kunnen tonen. Het was erg gericht op de onderbouw. Dit was het tweede jaar dat Het Atrium mee heeft gedaan en de bovenbouw weet daardoor automatisch wat er speelt als de butlers langskomen. Het gaat geleidelijk aan meer leven door de school heen.

Er waren heel veel mooie ideeën die we eigenlijk niet hebben kunnen uitvoeren. Voor een volgende keer andere leerkrachten en vakken meer betrekken. Bijvoorbeeld techniek en handvaardigheid. De bedachte ideeën meenemen naar een volgend jaar en die op tijd uitwerken en uitvoeren.

Conclusie: Trasbash is een project dat steeds meer gaat leven en groeien. De leerlingen (en leerkrachten) worden bewuster van hun aandeel aan een schone leefomgeving. Het jaarlijks terugkeren van de afvalbutlers zorgt dat het blijft leven bij de leerlingen die er actief aan mee hebben gedaan. Voor de leerlingen die er nieuw aan mee doen is het een uitdagend project waar bewustwording op een leerzame en leuke manier wordt bijgebracht.

Afvalbutlers, namens Het Atrium: Bedankt!!!