Samen sterk in verandering Waarden Bram Timperman, Faciltair Bedrijf Maxime Loose, Adviseur P&O, AgO
It is not the voice that commands the story; it is the ear. - Italo Calvino Als het verhaal er is, moet het worden gedeeld met de medewerkers. Zij moeten zich er kunnen in vinden, en goed begrijpen waarover het precies gaat Workshop 25/4 kennisdeling
Zijn de waarden duidelijk voor iedereen Zijn de waarden duidelijk voor iedereen? Heeft iedereen het verhaal goed begrepen? Allicht niet! Er is een traject nodig waarbij het duidelijk wordt voor de mensen wat de waarden precies betekenen? Gewoon een nieuwsbrief uitsturen is niet genoeg!
Hoe? Communicatie op maat van de medewerkers: Communiceer op een manier die de doelgroep aanspreekt Goed nadenken over de manier waarop er wordt gecommuniceerd. Via mail of via intranet is niet altijd de beste manier, maar wel een manier waar men snel naar teruggrijpt. Wat boeit de mensen, waar krijgen ze energie van? Probeer langs die weg de waarden te communiceren.
Hoe? Medewerkers bewust laten stilstaan bij de waarden Wat betekenen die waarden voor hun? Waarden niet zomaar opdringen! Wat betekenen die waarden voor de medewerkers? Waarin kunnen ze zich terugvinden? Waaraan willen ze werken?
Concreet? Wie laat je communiceren? Leidinggevende, medewerkers, beide? Zijn er andere manieren dan een formele infosessie? Is een powerpoint echt nodig? Wat is het beste moment om hierrond acties te ondernemen? Wees niet de 50e ongelezen mail Wanneer kunnen medewerkers aandacht hebben voor de boodschap? ! Organisatieveranderingen & fusies Wie laat je communiceren? De leidinggevenden? Wie laat je dit dan doen? Hoe ligt dit bij de medewerkers? Spreekt die de taal van de medewerkers? Een aantal medewerkers? Zij kunnen bijvoorbeeld een traject lopen om hun verhaal te formuleren en laat dit delen Een mengeling? Wat is het beste moment? In drukke periodes is het niet aangewezen om rond waarden te communiceren, bij medewerkers zal dit vooral aanvoelen als overlast. Kies het goede moment, wanneer je de volledige aandacht van de mensen hebt. Dit is soms moeilijk, bijvoorbeeld bij fusies en verandertrajecten, maar denk dan opnieuw goed na over de manier waarop. Wees niet de 50ste ongelezen mail in een mailbox, dit gaat tot ergernis leiden.
Do’s - storytelling Zorg voor een klimaat van vertrouwen vs. verbrande zender Zorg voor dialoog vs. dictaat Vertel een authentiek verhaal Maak dat men begrijpt waarom waarden belangrijk zijn, ga dan pas in op de inhoud Maak het visueel, gebruik symbolen, voorbeelden,… Voorbeeldgedrag Vertrouwen: de mensen gaan open staan voor een verhaal als er vertrouwen is in de spreker. (Opnieuw het verhaal van “wie communiceert”) Als er geen vertrouwen is in de directe leidinggevende, is dit het eerste waaraan er moet worden gewerkt. Leg uw verhaal niet op aan de medewerkers. Ga in gesprek met de mensen en toon dat je goede bedoelingen hebt. Vanzelfsprekend Eens medewerkers begrijpen wat de bedoeling is van het waardenverhaal, en waarom het voor u als leidinggevende belangrijk is, kan u aangeven waarom het ook voor hen belangrijk is. Wees wel zo concreet mogelijk!
Don’ts Het tegenovergestelde Enkel nieuwsbrieven, mails, een onduidelijk verhaal, er als leidinggevende niet in geloven en er niet naar handelen,…