Samen sterk in verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

situationeel leiderschap
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Waar plaats je deze fasen van het
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Een opkikkertje!.
Medmec 1 herfst.
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
plaats datum naam trainer
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Variëren in standpunt Anita Riemersma 11 november 2010.
Samen sterk in verandering
Aan de slag met waarderend vernieuwen
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
voor familie en vrienden van
Een opkikkertje ! Muziek : Will Tura Hemelsblauw.
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing Coen van Wetering
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Kan je zien of iemand holebi is?
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Doet ie het of doet ie het niet?
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Gezocht: sterke solidariteits-verhalen 7 op 7
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Inspelen op innovaties
Les 5: Verbale communicatie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Les 6: non-verbale communicatie
Waarderende benadering
Omgaan met vertrouwelijke informatie, waar we ons in ieder geval aan houden Wees kritisch als je gegevens van leden opslaat en streef naar het minimum.
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Samen sterk in verandering Waarden Bram Timperman, Faciltair Bedrijf Maxime Loose, Adviseur P&O, AgO

It is not the voice that commands the story; it is the ear. - Italo Calvino Als het verhaal er is, moet het worden gedeeld met de medewerkers. Zij moeten zich er kunnen in vinden, en goed begrijpen waarover het precies gaat Workshop 25/4 kennisdeling

Zijn de waarden duidelijk voor iedereen Zijn de waarden duidelijk voor iedereen? Heeft iedereen het verhaal goed begrepen? Allicht niet! Er is een traject nodig waarbij het duidelijk wordt voor de mensen wat de waarden precies betekenen? Gewoon een nieuwsbrief uitsturen is niet genoeg!

Hoe? Communicatie op maat van de medewerkers: Communiceer op een manier die de doelgroep aanspreekt Goed nadenken over de manier waarop er wordt gecommuniceerd. Via mail of via intranet is niet altijd de beste manier, maar wel een manier waar men snel naar teruggrijpt. Wat boeit de mensen, waar krijgen ze energie van? Probeer langs die weg de waarden te communiceren.

Hoe? Medewerkers bewust laten stilstaan bij de waarden Wat betekenen die waarden voor hun? Waarden niet zomaar opdringen! Wat betekenen die waarden voor de medewerkers? Waarin kunnen ze zich terugvinden? Waaraan willen ze werken?

Concreet? Wie laat je communiceren? Leidinggevende, medewerkers, beide? Zijn er andere manieren dan een formele infosessie? Is een powerpoint echt nodig? Wat is het beste moment om hierrond acties te ondernemen? Wees niet de 50e ongelezen mail Wanneer kunnen medewerkers aandacht hebben voor de boodschap? ! Organisatieveranderingen & fusies Wie laat je communiceren? De leidinggevenden? Wie laat je dit dan doen? Hoe ligt dit bij de medewerkers? Spreekt die de taal van de medewerkers? Een aantal medewerkers? Zij kunnen bijvoorbeeld een traject lopen om hun verhaal te formuleren en laat dit delen Een mengeling? Wat is het beste moment? In drukke periodes is het niet aangewezen om rond waarden te communiceren, bij medewerkers zal dit vooral aanvoelen als overlast. Kies het goede moment, wanneer je de volledige aandacht van de mensen hebt. Dit is soms moeilijk, bijvoorbeeld bij fusies en verandertrajecten, maar denk dan opnieuw goed na over de manier waarop. Wees niet de 50ste ongelezen mail in een mailbox, dit gaat tot ergernis leiden.

Do’s - storytelling Zorg voor een klimaat van vertrouwen vs. verbrande zender Zorg voor dialoog vs. dictaat Vertel een authentiek verhaal Maak dat men begrijpt waarom waarden belangrijk zijn, ga dan pas in op de inhoud Maak het visueel, gebruik symbolen, voorbeelden,… Voorbeeldgedrag Vertrouwen: de mensen gaan open staan voor een verhaal als er vertrouwen is in de spreker. (Opnieuw het verhaal van “wie communiceert”) Als er geen vertrouwen is in de directe leidinggevende, is dit het eerste waaraan er moet worden gewerkt. Leg uw verhaal niet op aan de medewerkers. Ga in gesprek met de mensen en toon dat je goede bedoelingen hebt. Vanzelfsprekend Eens medewerkers begrijpen wat de bedoeling is van het waardenverhaal, en waarom het voor u als leidinggevende belangrijk is, kan u aangeven waarom het ook voor hen belangrijk is. Wees wel zo concreet mogelijk!

Don’ts Het tegenovergestelde Enkel nieuwsbrieven, mails, een onduidelijk verhaal, er als leidinggevende niet in geloven en er niet naar handelen,…