God van de Bijbel – God van onze realiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Advertisements

Als vreemdeling op weg naar Huis
1. Jezus laat zijn wonden zien
Jozua Hoofdstuk 9 Lopen en gedragen worden Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Wie heeft u in zijn ban gekregen? We houden niet zo van wetten, toch leveren we ons er makkelijk aan uit – alsof er een magische aantrekkingskracht is.
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
In de leerschool van het gebed
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Met handen en voeten geloven 1
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
Zondag 5-6 HC Franeker 13 december 2009
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
OORLOG OF VREDE?. OORLOG OF VREDE? ER IS EEN TIJD OM LIEF TE HEBBEN EN EEN TIJD OM TE HATEN. ER IS EEN TIJD VOOR OORLOG EN EEN TIJD VOOR VREDE. PREDIKER.
We lezen Deuteronomium 18: De preek gaat over Deuteronomium 18: 15 ‘Luister naar hen/Hém! Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger:
Zullen we onze kinderen vandaag even laten geloven dat er daadwerkelijk een lieve oude meneer uit Spanje komt die ze gratis kadootjes en pepernoten geeft?
Welkom ik maak me sterk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS Deel 1: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
Mat 4:17 ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Mat 4:17.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
We lezen uit bijbel gewone taal: Johannes 15: Johannes 4: 7-21 De preek gaat over 1 Johannes 4: 19 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Voorganger Ds. Peter Elzinga Organist: Jan Wolfs
“Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.”
Wilkin van de Kamp schrijft: ‘De Bijbel leert ons dat er een geestelijke oorlog aan de gang is en dat uw denken het slagveld is! Al uw gedachten.
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Persoonlijkheid van de Geest
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Het werk van de Geest.
Jakobus (1).
Woord van Leven Mensen van diverse godsdiensten voelen zich aangetrokken door de geest van broederschap die de Focolarebeweging kenmerkt. Men doet de ervaring.
Een oxymoron.
de verwoesting van Jericho
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Blok I Jezus ontmoeten – toen
De Bijbel is up-to-date, up-to-date God spreekt door de verhalen
Spelregels en het spel Grammatica en praten Theorie en praktijk.
Les 8 Bidden kun je leren.
13 – Zou een goede God lijden toelaten?
Blok II God de Vader God bestaat uit drie personen.
Jezus, Hij is Koning! Wij zullen gaan om de wereld…. 1/6
Efeziërs (3) WELKOM 1.
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
De God van de Schriften.
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
Start Zondag 18 september 2016
15 – Waarom moet er zoveel in de kerk?
Les 3 Geloven in Allah Wat doe ik hier vandaag?
Les 14 De Zoon bidt Wat doe ik hier vandaag?
Les 5 Geloven is zo gek nog niet
Jer. 6:16 - Vragen naar de bekende weg
Les 2 Jouw keus of Gods keus?
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Voorganger: drs. B. Wiegman Organist: Erik Nijzink
Welkom in deze kerkdienst
Vandaag is het Goede Vrijdag, we vieren dan als christenen dat ca
Johannes (6) WELKOM 1.
Welkom in deze kerkdienst
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Prediking zondag 16 september 2018
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Dromen dat het anders kan
De Bijbel in de Rooms-Katholieke Kerk door de Hervorming/Reformatie – een boek van de kerk en van de geestelijken door de Hervorming/Reformatie –
Transcript van de presentatie:

God van de Bijbel – God van onze realiteit Verdiepingsconferentie, 14 januari 2017 Koert van Bekkum, TU Kampen

Een grote vraag Bijbellezen … … in onze Westerse context … … en een wereld vol religieus geweld → Wie is deze God? Buiten, maar ook binnen de kerk worden Bijbelteksten vol geweld meer en meer als een struikelblok ervaren. Veel mensen denken dat de Bijbel net zo gewelddadig is als de teksten van religieuze extremisten die de wereld met angst vervullen. De meeste gelovigen zijn het daar hartgrondig mee oneens. Maar dat neemt het probleem niet weg. Kun je verhalen vol geweld nog wel aan tafel lezen? Wat kun je erover zeggen? Een verkenning van vijf antwoorden. Bijbelse oorlogsverhalen zijn spannend. Zou Abraham zijn neef Lot uit de handen van de koningen uit het oosten weten te bevrijden (Genesis 14)? Houdt Mozes het vol om zijn handen omhoog te houden, zodat Amalek verslagen wordt (Exodus 17)? En geweldig toch, hoe de muren van Jericho vallen (Jozua 6)! Toch hebben dit soort verhalen ook een achterkant. massamoorden in voormalige Joegoslavië en Rwanda: 'genocide' en 'etnische zuivering' hebben een nieuwe actualiteit gekregen. Na 11 september 2001 komt religieus gemotiveerd geweld, vooral van de kant van extremistische moslims, in golven over ons heen. Op televisie, in kranten en in asielzoekerscentra kijken wanhopige gezichten ons aan. Het is allemaal heel dubbel. Oorlogen en conflicten komen in hun keiharde realiteit meer op ons af dan in de tijd van de Koude Oorlog en we lijken in West-Europa meer in de greep van de angst te leven dan veertig jaar geleden, terwijl er toen veel meer slachtoffers vielen door terreur. Tegelijk hebben we veel last van het egocentrisme dat de westerse welvaartsstaat eigen is. Geestelijke waarden zijn gedevalueerd. Er is grote aarzeling om onze jongens in te zetten in conflicten ver weg. En het is veel minder vanzelfsprekend geworden om bepaalde waarden tot bloedens toe te verdedigen. Geweld is in alle tijden even verschrikkelijk. Maar wie leeft in een wereld waarin je elke dag beroofd, verkracht of vermoord kunt worden, zoals in het Israël van vroeger of het Afghanistan van vandaag, is blijer met beschermend tegengeweld dan wij. Voor ons zijn vrede en veiligheid betrekkelijk vanzelfsprekend. Het is alsof we allergisch zijn geworden voor alle gebruik van wapens. Vaak geweld door mensen. Maar wie is deze God dat Hij zo handelt?

God van de Bijbel – God van onze realiteit Vijf mogelijke antwoorden Voorbeelden (Deut. 21; 2 Kon. 2; Hab. 3) Slotoverweging

Vijf mogelijke antwoorden Bijbelverhalen die verlost moeten worden

Criteria bij zoeken van een antwoord – Recht doen aan God – Recht doen aan de Schrift – Recht doen aan de traditie – In verbinding met de werkelijkheid

Vijf antwoorden ‘Zo is de God niet die zich heeft laten kennen in Jezus Christus’. ‘Het lijkt verschrikkelijk, maar omdat God het wil, is het dat niet’. ‘Liever langer luisteren’. ‘De cultuur van toen spreekt ook een woordje mee‘. ‘Ik eerbiedig Gods Woord, maar voel verlegenheid, ook met mezelf’. Bijbelverhalen die verlost moeten worden

1 – een krijgsgevangen vrouw Deuteronomium 21:10-14 – geen vrijbrief tot verkrachten, maar Geneefse conventie in het oude Nabije Oosten weerbarstige praktijk als achtergrond rechten van de vrouw centraal niet ideaal, maar wel goede richting helaas zeer actueel

2 – Elisa en de kinderen

Het verhaal in context De profetenmantel – van Elia naar Elisa Kader – conflict tussen de HEER en Israël Geografische beweging met inhoud (vers 25)

Elisa’s vloek Bethel, stad van profeten en het gouden kalf Confrontatie tussen Elisa en een ‘groep kinderen’ Laat de profeet zich gaan? Profetisch ‘zien’ en goddelijke werking van de vloek Elisa en de kinderen

Wat levert goed lezen op? Lezen in bredere context verheldert Culturele factor: collectief speelt grotere rol Verhaal voert spanning juist op en confronteert

3 – Het gebed van Habakuk Habakuk 3 – ‘Al zou de vijgenboom niet bloeien’ Poëzie – emoties lopen hoog op Visioen als antwoord op de vraag ‘Is het middel niet erger dan de kwaal?’ Van horen naar zien Gods alles overstijgende transcendentie

Slotoverweging God van de Bijbel – de wijngaardenier van Mt 21 Poëzie – emoties lopen hoog op Visioen als antwoord op de vraag ‘Is het middel niet erger dan de kwaal?’ God van onze realiteit ontmaskering – zin – hoop