Toekomstgericht Onderwijs en Moderne Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Voorlichtingsavond groep 3
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
moderniseren van het curriculum.
OUDERINFORMATIEAVOND
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Programmeren met kinderen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
LOB in het PTA van het VMBO
Studieloopbaanbegeleiding
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Informatieavond 3e klas
23 maart 2017 profilering.
What is the meaning of? Student centered learning
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouderinformatie avond
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
WELKOM.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Kiezen voor keuzedelen
Mijn visie op onderwijs
Entreeschool: samen naar een goede basis
Samenwerken en communicatie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Samenlevingsschool / KC
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Universitaire Pabo van Amsterdam
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Toekomstgericht Onderwijs en Moderne Media Keuzeminor Toekomstgericht Onderwijs en Moderne Media Informatie voor studenten Schooljaar 2016-2017

Waarom toekomstgericht onderwijs en moderne media? Het is duidelijk dat er een nieuwe koers in het onderwijs nodig is om leerlingen die nu voor het eerst naar school gaan de kennis en de vaardigheden mee te geven die ze nodig hebben wanneer ze in 2032 aan hun volwassen en werkende leven beginnen. Uit: Ons onderwijs 2032 Eindadvies, 2016. De toekomst is ongewis. We hebben nauwelijks een idee hoe de wereld er over vijf jaar uitziet. Als er een constante te ontdekken is, is dat een continue verandering. Uit: Deutekom, 2011. Naar het programma

Het programma van de minor in hoofdlijnen: Roosterinfo voltijd Inhoud in beeld Roosterinfo deeltijd Opzet van de minor Start van de minor Stage Begeleiding

Enkele hoofdlijnen van deze minor: Binnen de verschillende vakken komen de bovengenoemde onderwerpen aan de orde. De overkoepelende opdracht is om in groepsverband een dagdeel toekomstgericht onderwijs op één stageschool te verzorgen. Meer over de opzet

Opzet van het programma Meer over de basisvakken Meer over de verdieping Meer over de stage

Vakken: basis Basis Het eerste deel van de minor Toekomstgericht Onderwijs en moderne media is gericht op het opdoen van basiskennis en –vaardigheden met betrekking tot onderwijskundige ontwerpprincipes, visie op toekomstgericht onderwijs en het gebruik van nieuwe technologieën en moderne media in de klas.   In de eerste acht weken worden drie vakken aangeboden die deze basis bieden: Onderwijskundig ontwerpen (6 credits) Toekomstgericht onderwijs (3 credits) Technologie en moderne media (3 credits)

Vakken: onderwijskundig ontwerpen (6 cr) Aan de hand van instructie- en onderwijspsychologietheorieën leer je waaraan educatieve teksten, illustraties, opdrachten en toetsen moeten voldoen. De nadruk ligt hierbij op digitale didactiek. In de lessen wordt een aantal keer het ontwerpproces voor het ontwikkelen van lesmateriaal doorlopen. In peergroups wordt feedback gegeven op elkaars werk, om optimaal van de opgedane kennis en vaardigheden te kunnen leren.   Je krijgt elke week een nieuwe opdracht om in groepsverband lesmateriaal te ontwikkelen. Na een gemeenschappelijke les met evaluatie en uitleg is er tijd ingeroosterd om samen aan dit ontwerp te werken (groepswerk). Het ontwikkelde materiaal wordt in de eigen stageklas getest. Voorafgaand aan de volgende les wordt geëvalueerd hoe het is gegaan, zodat het geleerde weer in de volgende ontwerpcyclus kan worden gebruikt.  

Vakken: technologie en moderne media (3 cr) Toekomstgericht onderwijs houdt onder meer in dat je leerlingen digitale vaardigheden bijbrengt. Je bereidt hiermee kinderen voor op het werken en leren in de digitale wereld en het leren omgaan met nieuwe technologieën. Deze ‘digitale geletterdheid’ bestaat onder andere uit een aantal basisvaardigheden en uit computational thinking. Hierbij draait het om vaardigheden die nodig zijn om complexe problemen op te lossen, zoals logisch redeneren, het herkennen van patronen en systematisch denken. Leerlingen kunnen dat leren door zelf technologie te gebruiken, zoals door kennis te maken met programmeren en door te experimenteren met 3D-printers. Je maakt binnen deze module kennis met verschillende innovatieve toepassingen van ict in het onderwijs. In je stageklas probeer je deze verschillende toepassingen uit en evalueer je hoe het is gegaan.  

Vakken: toekomstgericht onderwijs (3 cr) Binnen het vak Toekomstgericht onderwijs ga je op zoek naar de vraag: wat is voor jou goed onderwijs? En waartoe dient het onderwijs? Je brengt jouw zoektocht (literatuur/ bezoeken/ gesprekken/ ervaringen) met denk- en beslismomenten in kaart middels moderne media. Je brengt hierbij meerdere theoretische standpunten voor het voetlicht. Naast het bestuderen van een aantal basisdocumenten is er ook ruimte voor excursies en gastsprekers.

Vakken: verdieping Verdieping Na het basisdeel (de eerste acht weken) volgt een verdiepend gedeelte (de tweede acht weken) waarin de opgedane kennis en vaardigheden samenkomen en resulteren in een ontwerp dat in de stageklas uitgeprobeerd kan worden. Je doorloopt een cyclus van ontwerpgericht onderzoek, gericht op het ontwerpen en implementeren van toekomstgericht onderwijs. Je kunt binnen dit tweede deel je eigen onderwerp kiezen om verder uit te werken.   In de laatste acht weken voer je een praktijkgerichte ontwerpopdracht uit: Toekomstgericht onderwijsontwerp (9 credits)

Vakken: toekomstgericht onderwijsontwerp (9 cr) Je doorloopt een cyclus van ontwerpgericht onderzoek gericht op het ontwerpen en implementeren van toekomstgericht onderwijs. Je kiest je eigen onderwerp om verder uit te werken, zoals het ontwikkelen van interactieve materialen voor het digibord, instructiefilmpjes, webquests, symbaloo-lesplannen of het ontwikkelen van een eigen app. Of je kunt je verdiepen in het pedagogisch didactisch handelen van de leerkracht, denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een lessenserie om het kritisch denken van kinderen te stimuleren. Bij de evaluatie en verbetering van het onderwijs leer je gebruik te maken van learning analytics. Het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht om de ontwikkeling van de 21ste eeuwse vaardigheden, zoals het gebruik van ICT, internationalisering, samenwerken, creatief en kritisch denken en het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen te stimuleren, zullen hierbij een belangrijke plaats innemen.   

Rooster voltijd Bij het maken van het rooster zijn de volgende uitgangspunten gebruikt: Periode 11 (week 5 t/m 14): 2 dagdelen onderwijsaanbod (maandag in Amsterdam, meestal dinsdag of soms woensdag in Alkmaar) 1 dagdeel groepswerk (maandagmiddag in Amsterdam) 2 dagen stage (donderdag en vrijdag) Periode 12 (week 15 t/m 23): 1 dag onderwijsaanbod (meestal dinsdag of soms woensdag, de ene week in Amsterdam en de andere week in Alkmaar) 2 dagen stage (donderdag en vrijdag)  Start van de minor

Rooster deeltijd Bij het maken van het rooster zijn de volgende uitgangspunten gebruikt: Periode 11 (week 5 t/m 14): 2 dagdelen onderwijsaanbod (woensdagavond en zaterdag in Amsterdam, een enkele keer op woensdagmiddag om samen met de voltijd te kunnen zijn) 1 lesuur groepswerk (zaterdag in Amsterdam) 1 dag stage (zelf te bepalen) Periode 12 (week 15 t/m 23): 1 dag onderwijsaanbod/ groepswerk/ spreekuur (woensdagavond of zaterdag in Amsterdam) Start van de minor

Stage De voltijd studenten lopen twee dagen per week stage (donderdag en vrijdag) in de bouw van je keuze (onderbouw of bovenbouw), de deeltijdstudenten lopen één dag (eigen keuze). Er zijn geen stageweken opgenomen in de planning. Je voert onder leiding van de mentor zelfstandig onderwijsactiviteiten uit. In de stage voer je ook een aantal opdrachten uit die je tijdens de lessen krijgt. Bijvoorbeeld: het ontwikkelde materiaal testen, nieuwe technologieën gebruiken of de visie van de school onderzoeken. Je staat in elk geval de helft van de tijd voor de klas. De andere helft mag je besteden aan het werken aan je opdrachten en/of het uitvoeren van excursies. De stage wordt afgesloten met een video- of werkplekassessment, zoals ook in minor1 het geval was.

Begeleiding Er is ruimte voor stage- en studiebegeleiding op de dagdelen dat je aanwezig bent op de iPabo, dit komt op het rooster als intervisie en SLB. Het programmagebied Persoonlijke Professionaliteit zit verweven in het programma en heeft geen aparte opdracht/ toetsvorm. Een deel van het onderwijsaanbod vindt in deze periode blended plaats via de PLG (professionele leergemeenschap).

Start van de minor De aftrap van de minor Toekomstgericht onderwijs en moderne media vindt plaats op de NOT, de grootste onderwijsvakbeurs van Nederland. We verzamelen op vrijdag 27 januari om 10.30 uur bij de ingang van de beurshal (entree PO/KO). Zorg zelf voor een toegangsbewijs, via de onderstaande link kun je je gratis registreren. Je krijgt een aantal opdrachten mee om op de beurs op zoek te gaan naar informatie over toekomstgericht onderwijs en het gebruik van moderne media. Deze opdrachten worden ook beschreven in de studiegids. Je ontvangt deze gids eind januari.