Veranderingen versus kwaliteit van zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Veranderingen in rol Familieraden
Jet Bussemaker Samenwerking tussen zorg, welzijn en wonen.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
TOM keurmerk Marius Berendse.
Zorg nieuwe stijl.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
© de vries business consultancy, 2008
Samen verder!.
naar een volledig model
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Transitie en transformatie in de praktijk
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Plan van aanpak Ter inspiratie, geen blauwdruk.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis Welkom Thema bijeenkomst inhoud, uitvoering en financiering van de zorg voor chronisch zieken zorg door ziekenhuis,
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Betaalbare en toegankelijk zorg: nu en straks Jaarcongres HEAD "(Zorg) langs de lijn!?“ André Rouvoet, voorzitter ZN Donderdag 5 juni 2014.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid Welkom Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Veranderingen in de zorg Ypsilon Zeeland 11 mei 2017 Welkom!
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
A+O project Co-creatie in de praktijk
Kwaliteit Verbetercyclus
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
De collectieve ambitie
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Workshop Wie heeft welke rol?
Transcript van de presentatie:

Veranderingen versus kwaliteit van zorg Personeelsbeleid vanuit perspectief zorgkantoor/zorgverzekeraar Anneke Augustinus

Een tevreden (en deskundig) medewerker zorgt voor een tevreden klant……….

Opbouw De professional Verandering in de zorg Algemeen Klantvraag Kwaliteit van zorg Organisatievorm 3. Consequenties voor personeelsbeleid

De professional Woningcorporatie Zorgkantoor Zorgverzekeraar Ministerie Client ProfessionalS Mantelzorger Doelmatig Samenwerken Menselijke maat Woningcorporatie Professioneel Diversiteit School Gemeente Zorgaanbieder Zorgkantoor

Veranderingen in de zorg 1. Overheidsbeleid Vraag van de klant centraal ZIN/pgb Relatie cliënt/mantelzorger/zorgverlener Van risicovermijding naar risicoacceptatie Afbouw lage ZZP’s Meer zorg thuis Zware complexe zorg met verblijf Actieve betrokkenheid van mantelzorg netwerk Goede(technische) kwaliteit van zorg Voldoen aan minimale normen Kennisontwikkeling Bestuurlijk leiderschap Klantvolgende bekostiging

Veranderingen in de zorg 2. Klantvraag Zolang mogelijk thuis Zo min mogelijk verschillende gezichten Goed opgeleid Aandacht en bejegening Zelf regie / shared decisionmaking Vraag van familie/netwerk

Veranderingen in de zorg 3. Kwaliteit van zorg Basis op orde: technische kwaliteit versus klantwens/beleefde kwaliteit van zorg Waardigheid en trots ( extra geld voor opleiding) Systematisch verbeteren Transparantie Van medisch model naar palliatieve zorg?

Veranderingen in de zorg 4. Organisatievorm Teams Zelfsturend Deskundigheidsmix Kleinschalig Aanvullend ipv overnemend

Consequenties personeelsbeleid 1. Deskundigheid/competenties Technische vaardigheden Basis Psychofarmica Middelen en maatregelen Infectiepreventie Hygiëne Mondzorg Onbegrepen gedrag Co-morbiditeit Specifieke aandoening/doelgroepen Protocollair werken Evidence based/practice based Afwegen Risico inschatting geaccepteerd risico

Consequenties personeelsbeleid 1. Waardigheid en trots Opleidingen (akkoord VAR en clíëntenraad) Verbeterplannen Opleidingsplannen en nascholing Technologie Nieuwe werkwijze zeggenschap Intercollegiale toetsing Toetsbaar/kwaliteitskader Topcare, versterken lerend vermogen

Consequenties personeelsbeleid 2. Deskundigheid/competenties Gespreksvaardigheid Klantwens Levensvragen Familie Samenwerken Intern/extern Professionals/niet professionals Permanent leren Opleidingen PDCA Onderzoek Horizontaal toezicht

Consequenties personeelsbeleid 3. Teamsamenstelling Continuïteit Gezichten/personen Toekomst/leerplekken Aanwezigheid Arbeidssatisfactie (eigen wensen versus wens klant) Functiemix Verantwoorde personeelssamenstelling Vorm volgt inhoud Zelfsturend Autonomie Zelfstandig/alleen Minder functiedifferentiatie Generalisten

…….en een tevreden (en deskundig) klant zorgt voor een tevreden medewerker.