Veranderingen versus kwaliteit van zorg Personeelsbeleid vanuit perspectief zorgkantoor/zorgverzekeraar Anneke Augustinus
Een tevreden (en deskundig) medewerker zorgt voor een tevreden klant……….
Opbouw De professional Verandering in de zorg Algemeen Klantvraag Kwaliteit van zorg Organisatievorm 3. Consequenties voor personeelsbeleid
De professional Woningcorporatie Zorgkantoor Zorgverzekeraar Ministerie Client ProfessionalS Mantelzorger Doelmatig Samenwerken Menselijke maat Woningcorporatie Professioneel Diversiteit School Gemeente Zorgaanbieder Zorgkantoor
Veranderingen in de zorg 1. Overheidsbeleid Vraag van de klant centraal ZIN/pgb Relatie cliënt/mantelzorger/zorgverlener Van risicovermijding naar risicoacceptatie Afbouw lage ZZP’s Meer zorg thuis Zware complexe zorg met verblijf Actieve betrokkenheid van mantelzorg netwerk Goede(technische) kwaliteit van zorg Voldoen aan minimale normen Kennisontwikkeling Bestuurlijk leiderschap Klantvolgende bekostiging
Veranderingen in de zorg 2. Klantvraag Zolang mogelijk thuis Zo min mogelijk verschillende gezichten Goed opgeleid Aandacht en bejegening Zelf regie / shared decisionmaking Vraag van familie/netwerk
Veranderingen in de zorg 3. Kwaliteit van zorg Basis op orde: technische kwaliteit versus klantwens/beleefde kwaliteit van zorg Waardigheid en trots ( extra geld voor opleiding) Systematisch verbeteren Transparantie Van medisch model naar palliatieve zorg?
Veranderingen in de zorg 4. Organisatievorm Teams Zelfsturend Deskundigheidsmix Kleinschalig Aanvullend ipv overnemend
Consequenties personeelsbeleid 1. Deskundigheid/competenties Technische vaardigheden Basis Psychofarmica Middelen en maatregelen Infectiepreventie Hygiëne Mondzorg Onbegrepen gedrag Co-morbiditeit Specifieke aandoening/doelgroepen Protocollair werken Evidence based/practice based Afwegen Risico inschatting geaccepteerd risico
Consequenties personeelsbeleid 1. Waardigheid en trots Opleidingen (akkoord VAR en clíëntenraad) Verbeterplannen Opleidingsplannen en nascholing Technologie Nieuwe werkwijze zeggenschap Intercollegiale toetsing Toetsbaar/kwaliteitskader Topcare, versterken lerend vermogen
Consequenties personeelsbeleid 2. Deskundigheid/competenties Gespreksvaardigheid Klantwens Levensvragen Familie Samenwerken Intern/extern Professionals/niet professionals Permanent leren Opleidingen PDCA Onderzoek Horizontaal toezicht
Consequenties personeelsbeleid 3. Teamsamenstelling Continuïteit Gezichten/personen Toekomst/leerplekken Aanwezigheid Arbeidssatisfactie (eigen wensen versus wens klant) Functiemix Verantwoorde personeelssamenstelling Vorm volgt inhoud Zelfsturend Autonomie Zelfstandig/alleen Minder functiedifferentiatie Generalisten
…….en een tevreden (en deskundig) klant zorgt voor een tevreden medewerker.