Workshop Mencia Mendoza Raku stoken Workshop Mencia Mendoza
Raku: stamt af van het woord “Jurakudai” Naam van 16e eeuws paleis van Toyotomi Hideyoshi in Kyoto, Japan Naam van het paleis stamt af van benaming voor rode klei: juraku Dit paleis werd door Japanse thee meester ontworpen Tegel maker Chôjirô startte de raku traditie, het heette toen nog “Ima-Yaki” Later kreeg dit ‘hedendaags aardewerk’ de naam ‘Raku’ Juraku wijst naar de rode klei waarmee zij thee kommen maakten voor in het paleis. Ima-Yaki: now-ware, oftewel hedendaags aardewerk, van nu. Thee trok in craquelé/ in de scherf waardoor het bruin werd.
Raku betekent: Comfort Genoegen Rust Verlichting
Oprichter ChÔjirÔ 1574 Tweekleurig leeuwfiguur Begin van de raku Chojiro begon met een drie kleuren glazuur techniek in bruin, beige en groen. Een van de eerste figuren die hij maakte is deze leeuwfiguur. 1574 Tweekleurig leeuwfiguur Begin van de raku
Opvolger Jôkei II Jaartal onbekend Leeuw-hond wierrookbrander Zoon van Chojiru, kreeg van keizer Hideyoshi een zegel wat hij mocht gebruiken als handtekening. Dit was het chinese karakter voor raku. Vanaf toen nam Jokei Raku aan als familie naam, tot op dag van vandaag is er dus een familie die de originele raku naam mag dragen en officiële raku maak. Familie naam staat gelijk aan het aardewerk. Jaartal onbekend Leeuw-hond wierrookbrander
Het traditionele raku proces Snelle verhitting Snelle afkoeling – zorgt voor ‘craquelé’: barsten in glazuur Thee trok in glazuur van de theekommen, dit legde nadruk op craquelé effect Voornamelijk theekommen Korte stooktijd, snelle afkoeling. In open lucht of water afgekoeld. Rode raku van rode klei, of zwarte raku van afkoeling van de klei. Kleine oven, in open lucht afkoelen. Ontdekt tijdens ongeduldigheid van maken van dakpannen, te snel uit de oven gehaald. Japanse raku zijn vaak handgemaakte kommen of wierrook branders. Techniek nu is nog dezelfde als in de 16e eeuw.
Introductie in het westen In 1911 door schilder Bernard Leach die in Japan een Raku Party bijwoonde. In 1940 schreef Gilbertston een paper Riegger nam instructies verkeerd over 1940 Gilbertson schreef paper over raku als grappig verschijnsel en manier van introductie in de pottenbakkerij, en Riegger nam de instructies van een Japanse student verkeerd over. Paul Soldner was in 1960 niet tevreden over zijn kleur resultaat en ette zijn potje in een stapel gedroogde bladeren, die vlam vatten. 1952
In 1960 bedacht Paul Soldner de tussenstap van ‘post firing reduction’: het smoren van het werk in vlambaar materiaal. “Vessel”, 1976
Het westerse raku proces Westers raku aardewerk is niet altijd handgemaakt en beperkt zich zeker niet alleen tot kommen. Vazen en abstracte of figuratieve beelden. Of gebruik van het pottenbakkerswiel. Gesmoord in ontvlambaar materiaal
Stap voor stap raku stoken Een werk van biscuit (klei) maken. Een werk maken
Het werk wordt gebakken in een gewone oven. Droogstoken, bakken en afkoelen, al met al iig 24 uur bezig. Het werk bakken in de oven
Het werk decoreren met glazuur Het gebakken werk wordt geglazuurd. Het werk decoreren met glazuur
In de raku oven tot 1000 graden Keramische wol/ deken; houd warmte erin In de raku oven tot 1000 graden
Smoren in zaagselton Bij 1000 graden wordt het werk eruit gehaald. En in een ton met zaagsel geplaatst. Het zaagsel vat vlam. Het werk wordt gesmoord in de ton met zaagsel door deze af te sluiten met een deksel. Smoren in zaagselton
Afkoelen en schoonmaken Het werk wordt uit de ton gehaald en in een bak water afgekoeld. Het werk kan klappen. Het werk wordt schoon gemaakt met water en zeep: alle roetresten moeten eraf. Afkoelen en schoonmaken
Het stinkt nog een week naar rook Het stinkt nog een week naar rook. Vocht trekt er nog uit, dus thuis niet op besmettelijk tafel zetten. Het zwart blijft poreus en trekt vocht aan. Is niet gesealed. Het eindresultaat
Wij beginnen hier: Een werk van biscuit (klei) maken. Het werk wordt gebakken in een gewone oven. Het gebakken werk wordt geglazuurd. Het geglazuurde werk wordt gestookt in een raku oven Bij 1000 graden wordt het werk eruit gehaald. En in een ton met zaagsel geplaatst. Het zaagsel vat vlam. Het werk wordt gesmoord in de ton met zaagsel door deze af te sluiten met een deksel. Het werk wordt uit de ton gehaald en in een bak water afgekoeld. Het werk kan klappen. Het werk wordt schoon gemaakt met water en zeep: alle roetresten moeten eraf.
Decoratie technieken Glazuren / Niet glazuren Dompelen / kwasten Oxides / Spatten met kwast Wasuitsparingen Inbranden met bijv. schilders tape Let op kleurkeuzes. Mengen van glazuren met water. Pigment? Koperoxides. Spatten en tekenen. Tape lospeuteren. Decoratie kan opnieuw aangebracht worden dmv afwassen, maar dan eerst droog worden/ fohnen. Anders hecht hij niet en klapt hij uit elkaar, water gaat koken- bij anderen op het werk.
Voordat het werk in de oven gaat Anders smelt hij vast aan de oven. Onderkant schoonmaken!
Verrassing! In de oven gebeuren rare dingen…. …dus schrik niet als je werk anders uit de oven komt dan dat het erin ging!
Let op! 1000 graden = heet Je werk NIET met je handen aanraken als het uit raku oven komt! Zaagsel ton is ook heet! Niet boven de raku oven hangen met je gezicht! Let op je haar! Waar leg je spullen weg? Blussen met water. Waar staan emmers, slang klaarleggen, ovenplaten neerleggen.
Aan de slag!