Project onderwijsinnovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
We zijn toch allemaal gelijk…
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Oplossingsgericht coachen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Aan de slag met de BETERapp
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Welkom.
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Vogels fluiten 9/04/2017 9:56.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ouderavond
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Diversiteit & Inclusie
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Bepaal jouw SuperPowers!
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Eindpresentatie module 5
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Welkom.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Welkom.
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden Les 7.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Waarderende benadering
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

Project onderwijsinnovatie Rijk of Arm aan Kansen Project onderwijsinnovatie Cindy Buteneers – Charis Eevers – Greet Jacobs – Hilde Jans – Katlijn Vanhemel Charis

Komt dat beeld nog overeen met hoe je die persoon nu kent/ziet? Stellingenspel als eye-opener: We tonen uitspraken die je moet koppelen aan een medeleerling. Hoe vaak maak jij de juiste koppeling? Iedereen heeft beelden van de mensen rond zich, meestal zonder het zelf te beseffen. Denk terug aan een eerste schooldag, een eerste indruk die je had van een collega. Komt dat beeld nog overeen met hoe je die persoon nu kent/ziet? Charis https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

We zoomen even in op beeldvorming: Welke factoren spelen hierbij? Eigen achtergrond Eerste indruk ‘Van horen zeggen’ … ZEER veel factoren, vaak heel subjectief en afhankelijk van het moment zelf. Charis https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Je wordt als leraar beïnvloed door het beeld dat je krijgt van een kind. Zijn we ons bewust van de diverse manieren waarop zo’n beeld gevormd wordt? Hoe ga je hier als leraar mee om? Hoe ga je hiermee aan de slag? We willen vermijden dat kinderen op basis van een bepaald beeld minder/meer kansen krijgen. “Wij gaan voor gelijke kansen voor ieder kind, want er is niets zo ongelijk als een gelijke behandeling van iedereen!”. Charis https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

WELKE INVLOED HEEFT BEELDVORMING OP DE KANSEN DIE LEERLINGEN KRIJGEN? Zoektocht naar: Wat zijn kansen? Hoe creëer je kansen voor leerlingen? Welke factoren spelen er allemaal waardoor een leerling meer of minder kansen krijgt/heeft? Met welke factoren heb je rekening te houden als je alle leerlingen van je klas zoveel mogelijk kansen wil geven? Hoe haalbaar is dit? … Dit leidde tijdens de eerste sessies naar de vraag: Hoe ontstaan beelden en welke invloed hebben ze op hoe we omgaan met leerlingen? WELKE INVLOED HEEFT BEELDVORMING OP DE KANSEN DIE LEERLINGEN KRIJGEN? Katlijn https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

FEIT: mooiere mensen krijgen meer kansen in het leven FEIT: mooiere mensen krijgen meer kansen in het leven! FEIT: leraarverwachtingen beïnvloeden in grote mate hoe leerlingen presteren! Pygmalioneffect: Het beeld dat in jezelf leeft, zal werkelijkheid worden. Self-fullfilling prophecy: Wat je verwacht, gebeurt ook. Katlijn https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Een positieve houding met de hoogst mogelijke verwachtingen voor elk kind, ook voor de prestaties, werkt erg stimulerend. Doorheen het project raakten wij dan ook steeds meer overtuigd van het belang van ons thema voor elke leraar: Om kansen te kunnen creëren om te leren en te ontwikkelen, is het noodzakelijk dat je je bewust bent van je eigen beeldvorming van leerlingen en klas! Katlijn https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Aandachtspunten voor de leraar in de klas: Onbevooroordeeld kijken Vertrekken van het kind zelf, niet van de doelen die wij als volwassenen op kinderen projecteren in de hoop dat ze onze dromen zullen realiseren. Onderzoek bij jezelf waar jouw vooroordelen vandaan komen en hoe je ze kan ombuigen. Richt je niet op één situatie maar op het geheel Als een kind afwezig lijkt in de klas kunnen daar veel verschillende oorzaken voor zijn, het betekent niet dat het kind niet geïnteresseerd is. Greet https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Aandachtspunten voor de leraar in de klas: Gun kinderen hun eigen label Geef elk kind de aanpak die het nodig heeft ipv te labelen! Wanneer een kind een stempel krijgt, is de kans groot dat het deze stempel de rest van zijn leven meedraagt: bij andere juffen/meesters, bij medeleerlingen, bij ouders, … Wees geduldig voor wie aan het leren is Laat kinderen die gemiddeld meer tijd nodig hebben niet aan hun lot over. Differentieer op kindniveau! Geef elk kind voldoende impulsen om te blijven groeien en bijleren. Greet https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Aandachtspunten voor de leraar in de klas: Observeer op verschillende tijdstippen en op verschillende plaatsen Kijk breed! Een ijsberg zit voor het grootste deel verborgen onder water, je ziet enkel de top boven water. Hou rekening met speciale omstandigheden (in thuissituatie of elders) en weet dat je niet alles ziet. Spreek met eerbied Ook in de leraarskamer. Stoom aflaten mag nooit afbreuk doen aan de waardigheid van kinderen of ouders. Hilde https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Aandachtspunten voor de leraar in de klas: Durf anderen erbij betrekken Zeker wanneer je voelt dat je in een negatieve spiraal komt en niets positiefs meer ziet. Met een collega of andere betrokkene praten helpt om de spiraal te doorbreken. Geef iedereen kansen en durf in relatie gaan Ook met ‘onaantrekkelijke’ kinderen, benader hen vanuit je persoon, niet vanuit je functie. Dit kost moeite maar is tegelijk het krachtigste voorbeeld dat je alle leerlingen kan geven, dit gaat over emotionele opvoeding. … Hilde https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Een vlinder begint zijn leven als rups. Enkele uitspraken en metaforen die we in onze zoektocht tegenkwamen die ons raakten die we jullie daarom willen meegeven Een vlinder begint zijn leven als rups. Van een rups weet je dat hij zich ontpopt tot een mooie vlinder. Ook al zie je de mooie kleuren van de vlinder nog niet bij de rups, er is geen reden tot paniek: ze komen er wel! Dit soort geloof doortrekken naar de groeikansen van de kinderen geeft hen de nodige kracht om te groeien naar hun eigen unieke toekomst! Cindy https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Cindy https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Cindy https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Je mag zijn wie je bent en zoals je bent met je fouten en gebreken om te kunnen worden wie je in aanleg bent maar zoals je je nog niet kunt vertonen en je mag het worden op jouw wijze en in jouw uur. A.A. Terruwe Cindy https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com/

Bezoek onze blog voor meer info en artikels: https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com Cindy