Verzuimregister Primair Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Jeugd en Onderwijs 6 februari 2014
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Welkom.
Leerplicht - kwalificatieplicht
Terugkoppeling bekostigingsgegevens VO
Overgang van PO naar VO Let op!
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Leerplicht Emmen, Coevorden Borger-Odoorn
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Digitaal Verzuimloket
Terugkoppeling bekostigingsgegevens PO
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Informatie Beheer Groep
Informatievoorziening en VSV:
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Wat is passend onderwijs?
1. Basis In BRON: Alle in- en uitschrijvingen Diploma’s
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Convenanten Voortijdig Schoolverlaten0. Convenanten Voortijdig Schoolverlaten 2008 – 2011 Fred Voncken, directeur themadirectie VSV.
MTB Samenwerking MTB met het (speciaal) onderwijs Kenniskring WPO 3 november 2014 Susan Jongstra.
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ontwikkelingen LDOS Bergen op Zoom Agenda: Aanmeldingen vorig schooljaar Wijzigingen vorig schooljaar Wijzigingen in Werkwijze OSO.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Bijeenkomst Verzuimloket DUO & regionale ontwikkelingen RMC regio 13.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Dashboard Passend Onderwijs Dashboard passend onderwijs.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond 3e klas
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Verzuimende leerlingen beter in beeld
Kennis delen.
Workshop DUO Verzuimregistratie
Workshop 7 | VSV, kwetsbare jongeren en verzuim
Monitor jongeren in kwetsbare positie
Doorontwikkelen BRON vo
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Voorlichting leerplicht
Informatie voor ouders groep 8 over:
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Van thuiszitter naar werknemer
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Verzuimregister Primair Onderwijs Waarom sluiten we het primair onderwijs aan op het digitale verzuimregister?

Inhoud Uitgangspunten Context Doel Effecten

Alle kinderen hebben recht op een passende plek in het onderwijs Per 1-8-2014 zijn samenwerkingsverbanden verantwoordelijk voor het voorkomen en terugleiden van thuiszitters Uitgangspunten

Context I/II Urgente behoefte aan adequate verzuimcijfers Zowel voor de school als het samenwerkingsverband Scholen kunnen inmiddels op een goede manier geautomatiseerd met DUO uitwisselen Veel PO-scholen werken inmiddels met een geautomatiseerde verzuimregistratie OCW wetgeving in de maak om samenwerkingsverbanden terugkoppeling te geven over verzuimcijfers.

Aanbeveling: Sluit primair onderwijs ook aan! Context II/II Uit onderzoek van ITS is gebleken dat: Veranderingen in verzuim = veranderende registratievormen De ervaring uit het VO en MBO leert dat door het Verzuimloket het meldgedrag van de scholen sterk verbetert Aanbeveling: Sluit primair onderwijs ook aan!

Doel Uniforme registratie van correcte gegevens Betrouwbare informatie over: Het aantal leerlingen dat verzuimt, De duur van het verzuim. Inzage in de verzuimcijfers binnen de sector PO

Voordelen Leerlingen beter in beeld Als het schoolbezoek van een leerling verandert, blijft dit niet onopgemerkt. Gerichte stappen ondernemen. Betere informatie op landelijk niveau Dit maakt ook betere vergelijking tussen scholen en samenwerkingsverbanden mogelijk en geeft op deze manier betere sturingsinformatie. bij samenwerkingsverbanden, de school en bij de gemeente. - de school, de leerplichtambtenaar en andere betrokkenen vanuit het verzuimregister i.p.v. vanuit de gemeentelijke tellingen.

Effecten Gemeenten: Lastenverlichting door gestandaardiseerde aanlevering van de verzuimmeldingen. Scholen: 1 meldpunt i.p.v. verschillende gemeenten; Informatievoorziening in de toekomst teruggekoppeld naar samenwerkingsverbanden. Gemeenten: De verzuimmelding verloopt dan voor alle onderwijssectoren op dezelfde wijze.

Vragen?

Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister Linda de Vries Relatiemanager DUO Mathieu Richelle Projectleider DUO Informatiebijeenkomsten | november 2016

Uitgangspunten Verzuimmelding digitaal doorgeven Wijze van melden moet aansluiten bij absentieregistratie School is en blijft verantwoordelijk voor de melding naar gemeente

Gebruik Scholen maken gebruik van een leerlingenadministratiesysteem (LAS) In veel gevallen bevat een leerlingenadministratiepakket een absentie-registratiemodule LAS-leveranciers zijn nauw betrokken bij ontwikkeling

Resultaat Een digitale melding via het leerlingenadministratiepakket naar het verzuimregister DUO beheert het verzuimregister DUO geeft de gegevens uit het verzuimregister door aan de gemeente (leerplicht)

Voordelen voor scholen Wijze van melden is eenvoudig Wijze van registreren sluit aan op registratie van absentie Signaleringsfunctie

Plan van aanpak Ketenproject Gefaseerde implementatie Tranche 1: Vanaf 1-1-2017 àlle (V)SO scholen PO-scholen uit 10 gemeenten Tranche 2: Vanaf 1-4-2017 àlle PO-scholen. In september 2015 is van start gegaan met het project. Inrichten besturing en afstemmen doelstelling. Meerdere ketenpartners betrokken: OCW als opdrachtgever, DUO, PO-Raad, SWL PO, SWL Gemeenten, Ingrado en VDOD. Regiegroep en werkgroepen ingericht om gezamenlijk tot een plan te komen. 2 tranches, geen pilot. Waarom faseren: Ervaringen opdoen over techniek en proces. Meenemen in de communicatie. Waarom VSO: Die werken al vergelijkbaar met VO.

Plan van aanpak Gemeenten en scholen Tranche 1 Het gaat hier om hoofdvestigingen. Er zijn nog vele aanleverpunten dus meer vestigingen worden meegenomen.

Plan van aanpak Waarom Faseren? Welke wijzigingen? Processen Altijd ook digitaal melden Bij DUO, SWL, Gemeenten, Scholen Techniek Dagdelen i.p.v. les/klok-uren Technische aansluiting Géén Loket zoals VO/MBO. Waarom faseren: Ervaringen opdoen over techniek en proces. Meenemen in de communicatie. Waarom VSO: Die werken al vergelijkbaar met VO. 0-meting en daarna evaluatiemomenten inbouwen. Besluitvorming voor tranche 2

Plan van aanpak – Stand van zaken Inrichting besturing Ketenplan Implementatieplan Selectie gemeenten Aanpassing software gemeenten Aanpassing LAS/Ketentest Communicatie Evaluatie/0-meting/evaluatiemomenten.

Mail: helpdesk@bron.nl Telefoon: 050-599 7766 Mail: helpdesk@bron.nl

Het “wat” bij schoolverzuim in het primair onderwijs

Wat staat in de leerplichtwet? Iedere jongere is volledig leerplichtig vanaf de 1e schooldag van de maand na de 5e verjaardag tot aan het einde van het schooljaar waarin de jongere 16 jaar wordt.

Kwalificatieplicht   Leerplicht wordt verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een afgeronde havo/vwo-opleiding of mbo- diploma niveau 2 of hoger.

Geen kwalificatieplicht Jongeren met een getuigschrift of diploma van het praktijkonderwijs, of jongeren die het speciaal onderwijs hebben gevolgd met uitstroomprofiel arbeid of dagbesteding

Soorten ongeoorloofd verzuim Absoluut verzuim Overig verzuim (Langdurig) relatief verzuim Luxe verzuim

Absoluut verzuim Jongere is wel leerplichtig maar staat niet ingeschreven in een school Jongere heeft geen vrijstelling van leerplicht

Relatief verzuim Een ingeschreven leerling is ongeoorloofd afwezig. Melden bij 16 uur in 4 weken aan leerplicht via DUO Langdurig relatief verzuim > 4 weken: thuiszitter Overig verzuim

Luxe verzuim Buiten de schoolvakanties, zonder toegekend verlof, op vakantie gaan

Tellen als thuiszitter Langdurig relatief verzuimers én absoluut verzuimers.

Geoorloofd verzuim Verzuim op basis van een ziekmelding Verzuim op basis van verleend verlof Verzuim op basis van gewichtige omstandigheden

Meer lezen of weten www.passendonderwijs.nl www.ingrado.nl

Dank voor uw aandacht!