Verzuimregister Primair Onderwijs Waarom sluiten we het primair onderwijs aan op het digitale verzuimregister?
Inhoud Uitgangspunten Context Doel Effecten
Alle kinderen hebben recht op een passende plek in het onderwijs Per 1-8-2014 zijn samenwerkingsverbanden verantwoordelijk voor het voorkomen en terugleiden van thuiszitters Uitgangspunten
Context I/II Urgente behoefte aan adequate verzuimcijfers Zowel voor de school als het samenwerkingsverband Scholen kunnen inmiddels op een goede manier geautomatiseerd met DUO uitwisselen Veel PO-scholen werken inmiddels met een geautomatiseerde verzuimregistratie OCW wetgeving in de maak om samenwerkingsverbanden terugkoppeling te geven over verzuimcijfers.
Aanbeveling: Sluit primair onderwijs ook aan! Context II/II Uit onderzoek van ITS is gebleken dat: Veranderingen in verzuim = veranderende registratievormen De ervaring uit het VO en MBO leert dat door het Verzuimloket het meldgedrag van de scholen sterk verbetert Aanbeveling: Sluit primair onderwijs ook aan!
Doel Uniforme registratie van correcte gegevens Betrouwbare informatie over: Het aantal leerlingen dat verzuimt, De duur van het verzuim. Inzage in de verzuimcijfers binnen de sector PO
Voordelen Leerlingen beter in beeld Als het schoolbezoek van een leerling verandert, blijft dit niet onopgemerkt. Gerichte stappen ondernemen. Betere informatie op landelijk niveau Dit maakt ook betere vergelijking tussen scholen en samenwerkingsverbanden mogelijk en geeft op deze manier betere sturingsinformatie. bij samenwerkingsverbanden, de school en bij de gemeente. - de school, de leerplichtambtenaar en andere betrokkenen vanuit het verzuimregister i.p.v. vanuit de gemeentelijke tellingen.
Effecten Gemeenten: Lastenverlichting door gestandaardiseerde aanlevering van de verzuimmeldingen. Scholen: 1 meldpunt i.p.v. verschillende gemeenten; Informatievoorziening in de toekomst teruggekoppeld naar samenwerkingsverbanden. Gemeenten: De verzuimmelding verloopt dan voor alle onderwijssectoren op dezelfde wijze.
Vragen?
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister Linda de Vries Relatiemanager DUO Mathieu Richelle Projectleider DUO Informatiebijeenkomsten | november 2016
Uitgangspunten Verzuimmelding digitaal doorgeven Wijze van melden moet aansluiten bij absentieregistratie School is en blijft verantwoordelijk voor de melding naar gemeente
Gebruik Scholen maken gebruik van een leerlingenadministratiesysteem (LAS) In veel gevallen bevat een leerlingenadministratiepakket een absentie-registratiemodule LAS-leveranciers zijn nauw betrokken bij ontwikkeling
Resultaat Een digitale melding via het leerlingenadministratiepakket naar het verzuimregister DUO beheert het verzuimregister DUO geeft de gegevens uit het verzuimregister door aan de gemeente (leerplicht)
Voordelen voor scholen Wijze van melden is eenvoudig Wijze van registreren sluit aan op registratie van absentie Signaleringsfunctie
Plan van aanpak Ketenproject Gefaseerde implementatie Tranche 1: Vanaf 1-1-2017 àlle (V)SO scholen PO-scholen uit 10 gemeenten Tranche 2: Vanaf 1-4-2017 àlle PO-scholen. In september 2015 is van start gegaan met het project. Inrichten besturing en afstemmen doelstelling. Meerdere ketenpartners betrokken: OCW als opdrachtgever, DUO, PO-Raad, SWL PO, SWL Gemeenten, Ingrado en VDOD. Regiegroep en werkgroepen ingericht om gezamenlijk tot een plan te komen. 2 tranches, geen pilot. Waarom faseren: Ervaringen opdoen over techniek en proces. Meenemen in de communicatie. Waarom VSO: Die werken al vergelijkbaar met VO.
Plan van aanpak Gemeenten en scholen Tranche 1 Het gaat hier om hoofdvestigingen. Er zijn nog vele aanleverpunten dus meer vestigingen worden meegenomen.
Plan van aanpak Waarom Faseren? Welke wijzigingen? Processen Altijd ook digitaal melden Bij DUO, SWL, Gemeenten, Scholen Techniek Dagdelen i.p.v. les/klok-uren Technische aansluiting Géén Loket zoals VO/MBO. Waarom faseren: Ervaringen opdoen over techniek en proces. Meenemen in de communicatie. Waarom VSO: Die werken al vergelijkbaar met VO. 0-meting en daarna evaluatiemomenten inbouwen. Besluitvorming voor tranche 2
Plan van aanpak – Stand van zaken Inrichting besturing Ketenplan Implementatieplan Selectie gemeenten Aanpassing software gemeenten Aanpassing LAS/Ketentest Communicatie Evaluatie/0-meting/evaluatiemomenten.
Mail: helpdesk@bron.nl Telefoon: 050-599 7766 Mail: helpdesk@bron.nl
Het “wat” bij schoolverzuim in het primair onderwijs
Wat staat in de leerplichtwet? Iedere jongere is volledig leerplichtig vanaf de 1e schooldag van de maand na de 5e verjaardag tot aan het einde van het schooljaar waarin de jongere 16 jaar wordt.
Kwalificatieplicht Leerplicht wordt verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een afgeronde havo/vwo-opleiding of mbo- diploma niveau 2 of hoger.
Geen kwalificatieplicht Jongeren met een getuigschrift of diploma van het praktijkonderwijs, of jongeren die het speciaal onderwijs hebben gevolgd met uitstroomprofiel arbeid of dagbesteding
Soorten ongeoorloofd verzuim Absoluut verzuim Overig verzuim (Langdurig) relatief verzuim Luxe verzuim
Absoluut verzuim Jongere is wel leerplichtig maar staat niet ingeschreven in een school Jongere heeft geen vrijstelling van leerplicht
Relatief verzuim Een ingeschreven leerling is ongeoorloofd afwezig. Melden bij 16 uur in 4 weken aan leerplicht via DUO Langdurig relatief verzuim > 4 weken: thuiszitter Overig verzuim
Luxe verzuim Buiten de schoolvakanties, zonder toegekend verlof, op vakantie gaan
Tellen als thuiszitter Langdurig relatief verzuimers én absoluut verzuimers.
Geoorloofd verzuim Verzuim op basis van een ziekmelding Verzuim op basis van verleend verlof Verzuim op basis van gewichtige omstandigheden
Meer lezen of weten www.passendonderwijs.nl www.ingrado.nl
Dank voor uw aandacht!