JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
OVER DE HELE WERELD HEBBEN 422 MILJOEN MENSEN DIABETES 422 MILJOEN DAT IS VEEL HE! MAAR NIET IEDEREEN HEEFT HETZELFDE TYPE DIABETES
1 OP DE 10 MENSEN MET DIABETES HEEFT TYPE 1 VEEL MEER MENSEN HEBBEN TYPE 2 DIABETES ZOALS JE ZIET IN NEDERLAND ZIJN ER ONGEVEER 2000 LEERLINGEN MET DIABETES TYPE 1 OP DE BASISSCHOOL TYPE 1 TYPE 2
MIJN EIGEN AFWEER HEEFT IETS PER ONGELUK KAPOT GEMAAKT DAARDOOR KAN MIJN LICHAAM KAN GEEN INSULINE MEER MAKEN WAARDOOR IK HET ZELF MOET INSPUITEN NOG GEEN GENEZING NIET DOOR TE VEEL SUIKER, OF TE DIK ZIJN, OF TE WEINIG SPORT Leg in het kort uit wat elk punt betekent.
BEHANDELING KAN MET DIEET, BEWEGEN, PILLEN EN SOMS INSULINE WAT IS WAT IS GEEN INSULINE NIET GENOEG INSULINE MOET INSULINE SPUITEN BEHANDELING KAN MET DIEET, BEWEGEN, PILLEN EN SOMS INSULINE FOUT VAN HET AFWEERSSYSTEEM BEINVLOED DOOR DIEET, SPORT EN ERFELIJKHEID DIAGNOSE OP ELKE LEEFTIJD MAAR 50% KINDEREN Leg het het verschil tussen diabetes type 1 en 2 in je eigen woorden uit. DIAGNOSE OP ELKE LEEFTIJD
ZOEKPLAATJE WELKE LEERLINGEN HEBBEN DIABETES AL DEZE LEERLINGEN HEBBEN DIABETES, MAAR DAT IS VAAK NIET TE ZIEN. ZELFS VOOR MIJ NIET. SOMS HERKEN IK HET AAN EEN TASJE, EEN PLASTIC SLANGETJE OF EEN SPECIALE PLEISTER ZOEKPLAATJE WELKE LEERLINGEN HEBBEN DIABETES
VAN BUITEN IS ER NIETS TE ZIEN Alleen werkt in ons lichaam het een beetje anders
WANNEER IK WAKKER WORDT… Wakker worden valt toch al niet mee maar met diabetes…
Voordat ik naar school kan moet ik veel extra dingen doen en meenemen.
SPULLEN DIE IK NODIG KAN HEBBEN OP SCHOOL: MIJN INSULINE POMP OF PEN MIJN SENSOR EN ONTVANGER MIJN BLOEDGLUCOSE METER PRIKKER VOOR METEN TEST STRIPS VOOR MIJN METER ALCOHOL DOEKJES EXTRA NAALDEN EXTRA BATTERIJEN EXTRA INFUUSSETJES DEXTRO OF SAP GLUCAGON … Laat wat van de spullen zien die hier op staan, of laat ze door de klas rond gaan. Je kan ook uitleggen hoe je ze gebruikt en waarvoor.
PLUS NATUURLIJK DE NORMALE SPULLEN
OOK TIJDENS SCHOOLUREN EN IN DE KLAS KAN IK ER DRUK MEE ZIJN: VOORDAT IK EET/DRINK MOET IK EERST DE KOOLHYDRATEN OPTELLEN OM ZOINSULINE TE BEREKENEN DIE IK NODIG HEB. DAN INSULINE SPUITEN VOORDAT IK KAN BEGINNEN SOMS WEET IK HET OOK FF NIET MEER EN APP IK MIJN OUDERS OM TE VRAGEN WAT IK MOET DOEN TIJDENS GYM MOET IK EXTRA OPLETTEN WANT DAT BEINVLOEDT OOK MIJN SUIKERS BLOEDGLUCOSE METEN VOORDAT IK EEN TOETS HEB. BIJ HOGE OF LAGE WAARDEN WERKEN MIJN HERSENEN NIET GOED NAMELIJK. ALS IK LAAG BEN HEB IK METEEN SUIKER NODIG IN DE VORM VAN DEXTRO OF SAP, OOK ALS IK IN DE KLAS ZIT. ALS IK ME NIET LEKKER VOEL MOET IK ME METEN OMDAT HET AAN EEN HOGE OF LAGE SUIKER KAN LIGGEN. Je hoeft hier niet alles voor te lezen wat er staat. Kies er een paar dingen uit waar je wat meer over wilt vertellen, uitleggen of een voorbeeld bij wilt geven. Bijvoorbeeld iets wat al eens in de klas of op school gebeurd is.
SOMS KAN IK WEL WAT HULP GEBRUIKEN Soms kan ik wel wat hulp gebruiken met m’n diabetes: Wanneer ik anders dan anders reageer, vraag dan of ik mijn bloedsuikers wil meten. Of als je je zorgen maakt haal er dan de juf of meester bij. Wanneer ik laag ben kun je me helpen door…. Wanneer ik hoog ben kun je me helpen door… (Als je wilt kun je hier ook uitleggen hoe je je voelt wanneer je laag, hoog of schommelende bloedsuikers hebt, maar als je dat niet prettig vindt moet je dat niet doen.) SOMS KAN IK WEL WAT HULP GEBRUIKEN
IEDEREEN HEEFT WAT Iedereen heeft wel wat. De een heeft glutenallergie, de ander ADHD of dyslexie. Elk persoon heeft z’n eigen strijd, die van mij is diabetes.
IK WIL ER ZO SNEL MOGELIJK VAN AF MAAR TOT HET ZOVER IS, HEB IK ER 24/7 M’N BUIK EN MIJN HANDEN VAN VOL! GELUKKIG HEB IK ER FULL-TIME HULP BIJ VAN MIJN OUDERS, VRIENDEN & JULLIE! Vertel wie je helpt en wat je daarbij prettig vindt.
IK ZAL ER MEE MOETEN DEALEN TOTDAT ZE DIABETES KUNNEN GENEZEN Jullie kunnen me daarbij helpen door… En vooral NIET door...... Vertel hoe je klasgenoten en leerkrachten je kunnen helpen op school. Maar ook wat je juist vervelend of irritant vindt.
HEBBEN JULLIE ER WAT AAN GEHAD? ZIJN ER NOG VRAGEN? Dank voor jullie aandacht, hebben jullie er wat aan gehad? Zijn er nog vragen? Hier volgen wat voorbeelden van vragen die van je klasgenoten of leerkrachten kunt verwchten: Hoe merkte je dat je diabetes hebt? Hoe heb je diabetes gekregen? Waarom heb jij diabetes gekregen? Kan je er aan dood gaan? Doet het vingerprikken pijn? Waarom kan je insuline niet via een pilletje slikken? Mijn oma/opa/tante/hond/kat heeft ook diabetes is dat hetzelfde?