#EBJ16.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vecht & Dans - Kort op de Bal
Advertisements

SAMEN LEVEN ONTMOETING SOCIALE NETWERKEN SERVICEPUNT VRIJWILLIGERS.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Het mede-eigenaarschap van jongeren binnen de jeugdwerking JES vzw De BRANDERIJ 13 november 2009.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
CBE: Centra voor Basiseducatie
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Reflecties op de Antwerpse Monitor Jongeren Alcohol en andere Drugs (AMJAD) 2011 De bril bepaalt de aanpak? Over werken met jongeren en verslavingsgerelateerde.
Jongerencompetentiecentra in Antwerpen
VRAGEN 1. In welke mate (uitgedrukt in een percentage) dragen de projecten/initiatieven bij tot het welbevinden van de jongere in de buurt? 25 %
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Convenant tussen de VGC en JES vzw. Het DNA van JES vzw: De stad groeit, verjongt en verkleurt Innovatief stadslaboratorium Een geïntegreerde aanpak.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
Administrateur-generaal
Wijkleerbedrijf DATUM.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
JES vrijwilligsters can!
Vrijwilligerstrajecten met meisjes
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Gezins- en aanvullende thuiszorg
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Lokaal Sociaal Beleid.
MEE maakt meedoen mogelijk
#EBJ16.
Programma Kennismakingsronde Korte Toelichting globale werking Formaat
#EBJ16.
Armoedebeleid.
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
Wmo beleid in de Drechtsteden
Geïntegreerd breed onthaal
Rani van den abbeele Klas: saw 1c
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
#EBJ16.
Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Transcript van de presentatie:

#EBJ16

JES Antwerpen

JES -DNA Stedelijkheid Jongeren Laboratoriumfunctie Geïntegreerde werking Competenties Participatie

JES Antwerpen JACO De Branderij Borgerhout JACO 21N Deurne Noord Vier locaties: JACO De Branderij Borgerhout JACO 21N Deurne Noord JC Rozemaai JC Luchtbal

Antwerpen – JES locaties 2000-2016 JC ROZEMAAI DEURNE JACO 21N JC LUCHTBAL BORGERHOUT JACO De Branderij

Aanpak JES : Geïntegreerd jeugdwerk JES kiest voor een geïntegreerd jeugdwerk. We streven kruisbestuiving na tussen onze verschillende werkingen. Vandaag zijn dat: - Kadervorming - Stadsavontuur en Stadsverkenning - Vrijetijdswerking - Vindplaatsgericht jeugdwerk - Jeugdcultuur - ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding - EVC Elders verworven Competenties - Brede leer- en leefomgeving WIP WerkInfoPunt Cohousing-project minderjarige niet-begeleide vluchtelingen

JACO’s: Opstart Toenemende aandacht op Vlaams en Europees niveau voor Elders Verworven Competenties (OESO rapport 2009) Effectieve start in 2008 – na enkele proefprojecten zoals Wacker (project rond erkennen van competenties in jeugdwerk en onderwijs) Duidelijke beleidskeuze van het bestuur in 2007 – geloof in de kracht en het nut van jeugdwerk & sprekend plan rond jeugdwerkloosheid (“Antwerk”) Nood aan vernieuwend kadervormingsaanbod en voldoende kwalitatief geschoolde vrijwilligers

Centrum voor Jeugdwerk, Arbeid, Competenties en Onderwijs JACO’s: what is in the name Centrum voor Jeugdwerk, Arbeid, Competenties en Onderwijs Een JACO is een laagdrempelig Jeugdcentrum dat een geïntegreerde werking biedt rond vrije tijd, Competenties (herkenning, ontwikkeling en erkenning) Arbeid en Onderwijs Deze drie pijlers worden sterk uitgebouwd en de wisselwerking tussen deze drie pijlers is het fundament van het JACO. Een JACO is een expliciete leeromgeving.

JACO’s: SCHEMATISCH VOORGESTELD Jeugdwerk Kadervorming, jeugdcultuur, vrijwilligerswerk EVC Elders Verworven Competenties 3. werk 2. Competenties 1. Vrije tijd ACB Arbeids Competentie Begeleiding Vindplaatsgericht werken (informele en formele vindplaatsen) en netwerken.

EVC en ACB… What’s in a name? E  eerder of elders V verworven C  competenties De EVC-medewerker ontmoet jongeren in hun vrije tijd: jeugdwerk, culturele activiteiten, sport, evenementen en fuiven, vrijwilligerswerk, … EVC-trajecten kunnen individueel of in groep plaatsvinden. A  Arbeids (gerelateerde) C  Competentie B  Begeleiding De arbeidscompetentiebegeleider ontmoet jongeren in de jongerencentra, op straten en pleintjes, in theehuizen, tijdens vrijetijdsactiviteiten, virtueel… De ACB-begeleiding is voornamelijk individueel, maar kan ook in groep (vb. voortrajecten, sollicitatietrainingen). De EVC en ACB –ers en de jeugdwerkers werken als hecht team samen binnen het JACO.

EVC en ACB EVC ACB Prioritaire doelgroep: Jongeren van 10 – 25 jaar In kwetsbare situatie Vrijwilligerswerk als (eerste) werkervaring Jongeren van 16 – 25 jaar laaggeschoold werkloos/NEET Schoolse uitval Vindplaatsen: Vrijwilligerswerk Jeugdculturele activiteiten Jeugdwerk en sport Evenementen en fuiven informeel leren (kadervorming) Scholen Straten en pleinen Jeugdwerk Jeugdcultuur Sociale ontmoetingsplaatsen: theehuizen, voetbal,… virtueel Doelstellingen: Vrijwilligerswerk als eerste werkervaring Oriëntatie mbt vrijetijdsactiviteiten Bewustwording van competenties Competentieontwikkeling door vrije- tijdsactiviteiten kansenverhoging. leefwereldverbreding Schooloriëntatie Toeleiding naar VDAB toeleiding naar opleidingen Ondersteuning (administratie, …) Actieve hulp bij zoeken van werk Kansenverhoging Competentieontwikkeling Hoe? Empowerment Positief Actief Holistisch

Visie - uitgangspunten Jongeren integraal benaderen (jeugdwerk, onderwijs en tewerkstelling) Toegankelijk jeugdwerk Impliciet leerproces in een informele leeromgeving expliciet maken Werken rond competenties op vrijwillige basis Competentiewerking = EMPOWERMENT Op individueel niveau Op collectief vlak Op sociaal – maatschappelijk niveau

JACO in de praktijk; De Branderij https://www.youtube.com/watch?v=P6Ad3v_hCcc

We kiezen er resoluut voor om jongeren te benaderen vanuit hun weerbaarheid in plaats van hun kwetsbaarheid, en in deze context heeft vrijwilligerswerk een absolute meerwaarde.

Zonder hoop, geen engagement.