PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Communiceren kan je leren Zondag 15 april :15 – 16:30 Edgar Kaasschieter.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
Benieuwd naar wie ik ben ...
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Wie ik ben.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Coaching week Rotterdam Academy.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
gespreksvaardigheden
Verpleegkundig redeneren
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
PE Adviesvaardigheden
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
PE Adviesvaardigheden Gevorderden
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Een vergadering organiseren
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouders en school samen Maart 2016
Vergadering Personeelsdienst
Gesprekstechnieken Les 4.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 7e les.
Besturen en Communiceren
Zichtbaarheid Creëren
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs Vuren, 4 april 2017 Rob Hulleman

Programma dag 2 Welkom, programma en HH Warming up: actief luisteren Opfrissen essentie dag Reflectie praktijkopdracht Contact met DISC-persoonlijkheidstypen Beeldvormend interview: basis voor adviseren Adviesstijlen: introductie proces- en expertadviseur Oefenen met de adviesstijlen Werkopdrachten, evaluatie en afsluiting

Leergang Situationeel Leidinggeven Najaar 2011 Actief luisteren…

Werkopdrachten dag 2 Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag. Lees de PPT-sheets en handout ‘Verdieping empathie’ door. Succes en tot 4 april!

Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud

D I S C DISC: de basis (2) IDEALE WERELD UITDAGING PLEZIER RUST HARMONIE PERFECTIE TIJDS- BELEVING NU TOEKOMST HEDEN VERLEDEN EMOTIE (UITDRUKKING) KORT LONTJE KORTAF OPTIMISME NEUTRAAL NON VERBAAL VOORZICHTIG VERLIES ZEKERHEDEN KRITIEK KRIJGEN CONTROLE VERLIES AFWIJZING ANGST DAADKRACHT TAAK INTERACTIE MENS STABILITEIT MENS CONFORMEREN TAAK

Communiceren met D-types Wel: Kort van stof, direct en ‘to the point’ Stel ‘wat’ en geen ‘hoe’ vragen Wees gericht op zaken, ze verwachten resultaten Belicht voordelen van ideeën en benaderingen Vermijd: Teveel zelf aan het woord zijn Zeggen wat ze moeten doen Onderbreking van hun verhaal D I S C

Communiceren met I-types Wel: Creëer gezellige, vriendelijke sfeer Geef ruimte om te praten over hun ideeën, buikgevoel en mensen Vertel waar anderen enthousiast over zijn Herinner hen af en toe om zaken af te maken Vermijd: Teveel woorden, herhalingen Al te sociaal gedrag Generalisaties Probleemgericht denken D I S C

Communiceren met S-types Wel: Creëer vriendelijke sfeer en heb oprechte interesse in hen als persoon Geef antwoord op ‘hoe’ vragen Wees geduldig in het schetsen van doelen Minimaliseer het gevoel van risico’s Vermijd: Opdringerigheid Te assertief gedrag Teveel confrontatie Veeleisendheid D I S C

Communiceren met C-types Wel: Wees goed voorbereid en baken voors en tegens goed af Wees specifiek in uw uitleg Benoem bij onenigheid de feiten en speel niet op de persoon Verzeker hen dat zich geen verrassingen zullen voordoen Vermijd: Vage of oppervlakkige antwoorden op vragen Het weigeren om details uit te leggen D I S C

Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat

Vragentrechter

Activiteiten van de adviseur BLIJF BINNEN JE EIGEN KENNISNIVEAU! Onderzoeken Analyseren Zichtbaar maken Reflecteren Confronteren Vanuit expert-positie advies verstrekken

Dimensies in Adviseren Eigen ideeën naar voren brengen Rekening houden met de ideeën van de geadviseerde

Adviseren is HELPEN en BEÏNVLOEDEN Helpen staat voorop bij adviseren Twee vormen: 1. voor iemand een probleem oplossen (Expertadviseur) 2. iemand helpen zélf het probleem op te lossen (Procesadviseur of ‘Handlanger’) Wat zijn de verschillen?? Procesadviseur Expertadviseur

Adviseren is ook BEÏNVLOEDEN Adviseur heeft geen formele positiemacht Wél de uitdaging om dingen in gang te zetten, te doorbreken of te veranderen Ideeën, deskundigheid en opvattingen ‘verkopen’ c.q. geaccepteerd krijgen Persoonlijke macht (gezag) van belang: - unieke persoonlijke vaardigheden en eigenschappen; - charisma; - charme; - enz. Expertadviseur Procesadviseur

Iedere adviesstijl vraagt andere aanpak! Diagnose-recept (“EXPERT”): - doet een beroep op je vakkennis, expertise - vraagt om sturing, richtinggevend gedrag - vereist overtuigingskracht (‘Hamburger’) Participatie (“HANDLANGER”): - vraagt om een meer coachende stijl - zet de ander tot denken aan - aanvullen, adviseren, sturen lang uitstellen HOE ZIEN BEIDE STIJLEN ER UIT?

Belangrijkste kenmerken expertadviseur: Biedt vooral inhoudelijke steun Vakkennis en inhoudelijke expertise inzetten voor oplossen probleem Nadruk op het wát Diagnose-receptmodel: sturing, overtuigingskracht en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Expertadviseur

Belangrijkste kenmerken procesadviseur: Begeleiden van de ander bij het vinden van de oplossing Procesregisseur Nadruk op het hoe Participatieve stijl: coachend, samen optrekken, tot denken aanzetten, zichtbaar maken, aanvullen en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Procesadviseur

Oefencasus 2 Rob is ondernemer (ZZP) en hij heeft een hypotheek van € 59.000,- (ca. 20% van de economische waarde) . Het rentepercentage is nu nog 5,5% en vanaf 1/6/2017 krijgt hij een nieuwe aanbieding van de bank. Huidige 10-jaarsrente is 1,92%. Eigen vermogen is € 145.000,-. Spaarrente bedraagt 0,8 %. Hypotheekwaardeforfait bedraagt € 1.250,- en hij valt in de belastingschijf van 42%. Zijn worsteling: is het verstandig de hypotheek geheel of stapsgewijs af te lossen? OPDRACHT: Bespreek met je team of je aanvullende informatie nodig hebt om Rob goed te kunnen adviseren. Zo niet, stel een lijstje op met relevante vragen. Kies vervolgens een effectieve adviesstijl en voer deze uit.

Adviesrollen van de adviseur Chirurg Controleur Loods Kameleon Trainer / Coach

Combinatie theorie met praktijk Het tot stand brengen van veranderingen ((on)gewenst) Wanneer kan jij starten met adviseren? Een goede adviseur is vakkundig, flexibel, creatief en standvastig in doelen

Werkopdrachten dag 3 Succes en tot 22 juni! Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag en de wijze waarop jij daar met je gedrag op probeert aan te sluiten. Experimenteer met adviesgesprekken en verzamel aansprekende (leer-)momenten. Succes en tot 22 juni!