PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs Vuren, 4 april 2017 Rob Hulleman
Programma dag 2 Welkom, programma en HH Warming up: actief luisteren Opfrissen essentie dag Reflectie praktijkopdracht Contact met DISC-persoonlijkheidstypen Beeldvormend interview: basis voor adviseren Adviesstijlen: introductie proces- en expertadviseur Oefenen met de adviesstijlen Werkopdrachten, evaluatie en afsluiting
Leergang Situationeel Leidinggeven Najaar 2011 Actief luisteren…
Werkopdrachten dag 2 Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag. Lees de PPT-sheets en handout ‘Verdieping empathie’ door. Succes en tot 4 april!
Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud
D I S C DISC: de basis (2) IDEALE WERELD UITDAGING PLEZIER RUST HARMONIE PERFECTIE TIJDS- BELEVING NU TOEKOMST HEDEN VERLEDEN EMOTIE (UITDRUKKING) KORT LONTJE KORTAF OPTIMISME NEUTRAAL NON VERBAAL VOORZICHTIG VERLIES ZEKERHEDEN KRITIEK KRIJGEN CONTROLE VERLIES AFWIJZING ANGST DAADKRACHT TAAK INTERACTIE MENS STABILITEIT MENS CONFORMEREN TAAK
Communiceren met D-types Wel: Kort van stof, direct en ‘to the point’ Stel ‘wat’ en geen ‘hoe’ vragen Wees gericht op zaken, ze verwachten resultaten Belicht voordelen van ideeën en benaderingen Vermijd: Teveel zelf aan het woord zijn Zeggen wat ze moeten doen Onderbreking van hun verhaal D I S C
Communiceren met I-types Wel: Creëer gezellige, vriendelijke sfeer Geef ruimte om te praten over hun ideeën, buikgevoel en mensen Vertel waar anderen enthousiast over zijn Herinner hen af en toe om zaken af te maken Vermijd: Teveel woorden, herhalingen Al te sociaal gedrag Generalisaties Probleemgericht denken D I S C
Communiceren met S-types Wel: Creëer vriendelijke sfeer en heb oprechte interesse in hen als persoon Geef antwoord op ‘hoe’ vragen Wees geduldig in het schetsen van doelen Minimaliseer het gevoel van risico’s Vermijd: Opdringerigheid Te assertief gedrag Teveel confrontatie Veeleisendheid D I S C
Communiceren met C-types Wel: Wees goed voorbereid en baken voors en tegens goed af Wees specifiek in uw uitleg Benoem bij onenigheid de feiten en speel niet op de persoon Verzeker hen dat zich geen verrassingen zullen voordoen Vermijd: Vage of oppervlakkige antwoorden op vragen Het weigeren om details uit te leggen D I S C
Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat
Vragentrechter
Activiteiten van de adviseur BLIJF BINNEN JE EIGEN KENNISNIVEAU! Onderzoeken Analyseren Zichtbaar maken Reflecteren Confronteren Vanuit expert-positie advies verstrekken
Dimensies in Adviseren Eigen ideeën naar voren brengen Rekening houden met de ideeën van de geadviseerde
Adviseren is HELPEN en BEÏNVLOEDEN Helpen staat voorop bij adviseren Twee vormen: 1. voor iemand een probleem oplossen (Expertadviseur) 2. iemand helpen zélf het probleem op te lossen (Procesadviseur of ‘Handlanger’) Wat zijn de verschillen?? Procesadviseur Expertadviseur
Adviseren is ook BEÏNVLOEDEN Adviseur heeft geen formele positiemacht Wél de uitdaging om dingen in gang te zetten, te doorbreken of te veranderen Ideeën, deskundigheid en opvattingen ‘verkopen’ c.q. geaccepteerd krijgen Persoonlijke macht (gezag) van belang: - unieke persoonlijke vaardigheden en eigenschappen; - charisma; - charme; - enz. Expertadviseur Procesadviseur
Iedere adviesstijl vraagt andere aanpak! Diagnose-recept (“EXPERT”): - doet een beroep op je vakkennis, expertise - vraagt om sturing, richtinggevend gedrag - vereist overtuigingskracht (‘Hamburger’) Participatie (“HANDLANGER”): - vraagt om een meer coachende stijl - zet de ander tot denken aan - aanvullen, adviseren, sturen lang uitstellen HOE ZIEN BEIDE STIJLEN ER UIT?
Belangrijkste kenmerken expertadviseur: Biedt vooral inhoudelijke steun Vakkennis en inhoudelijke expertise inzetten voor oplossen probleem Nadruk op het wát Diagnose-receptmodel: sturing, overtuigingskracht en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Expertadviseur
Belangrijkste kenmerken procesadviseur: Begeleiden van de ander bij het vinden van de oplossing Procesregisseur Nadruk op het hoe Participatieve stijl: coachend, samen optrekken, tot denken aanzetten, zichtbaar maken, aanvullen en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Procesadviseur
Oefencasus 2 Rob is ondernemer (ZZP) en hij heeft een hypotheek van € 59.000,- (ca. 20% van de economische waarde) . Het rentepercentage is nu nog 5,5% en vanaf 1/6/2017 krijgt hij een nieuwe aanbieding van de bank. Huidige 10-jaarsrente is 1,92%. Eigen vermogen is € 145.000,-. Spaarrente bedraagt 0,8 %. Hypotheekwaardeforfait bedraagt € 1.250,- en hij valt in de belastingschijf van 42%. Zijn worsteling: is het verstandig de hypotheek geheel of stapsgewijs af te lossen? OPDRACHT: Bespreek met je team of je aanvullende informatie nodig hebt om Rob goed te kunnen adviseren. Zo niet, stel een lijstje op met relevante vragen. Kies vervolgens een effectieve adviesstijl en voer deze uit.
Adviesrollen van de adviseur Chirurg Controleur Loods Kameleon Trainer / Coach
Combinatie theorie met praktijk Het tot stand brengen van veranderingen ((on)gewenst) Wanneer kan jij starten met adviseren? Een goede adviseur is vakkundig, flexibel, creatief en standvastig in doelen
Werkopdrachten dag 3 Succes en tot 22 juni! Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag en de wijze waarop jij daar met je gedrag op probeert aan te sluiten. Experimenteer met adviesgesprekken en verzamel aansprekende (leer-)momenten. Succes en tot 22 juni!