Grenswerkers in Europa

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levenstestament: mogelijkheden valkuilen en alternatieven Mr
Advertisements

1.
van verdragsbepalingen
Vrij verkeer van werknemers
Internationale mobiliteit
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Rechtshandelingen van de Unie
Internationale betrekkingen
De ondernemingswinstbelasting
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Ger Essers v/h FNV Brussel & IVR Rijn-IJssel
Dr. Arnaud de Graaf Naar een Europese winstbelasting EU-rechtelijke obstakels,
IPR Belangrijkste vragen van IPR
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
De Patiëntenrichtlijn
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Verdragen en inleiding Europees Recht
Medische zorg voor Ongedocumenteerde vreemdelingen “illegalen”
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Agenda 19:30 – 19.35: Introductie;
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
PROGRAMMA ^ Adminance in het kort ^ Grijs kenteken regeling ^ Bijtelling grijs kenteken.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
1 Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa Uw stem bij het referendum: ja of nee ?
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
GRENSWERKERS IN EUROPA Prof. dr. Peter Kavelaars 28 juni 2017
Invoering WWZ en de gevolgen
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Intra EU mobility. Legal European framework
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Staatssteun en Fiscaliteit
WONEN EN WERKEN IN DUITSLAND
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Welk sociaal statuut voor de Deliver bezorgers ?
Recht van antwoord Senaat - Hoorzitting 4/2/2019 Commissie Transversale aangelegenheden/Gemeenschapsbevoegdheden.
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Risico’s en verplichtingen bij het inhuren van
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Grenswerkers in Europa Commentaar bij het rapport van de Commissie grenswerkers Herwig Verschueren hoogleraar Universiteit Antwerpen Breda, 28 juni 2017 Vereniging voor Belastingwetenschap 2017

Overzicht Algemene commentaar Commentaar vanuit het perspectief van de sociale zekerheid Vooral aandacht voor een aantal voorstellen Eerder vragen dan antwoorden

Algemene commentaar Zeer uitgebreide en indrukwekkende analyse Systematisch en gedetailleerd Reeks van concrete voorstellen Interessante perspectieven: “gelijkheid op de werkvloer” “gelijkheid in de straat” “gelijkheid in de huiskamer” ?”van drie ruiven eten”?

Algemene commentaar Pag. 19: over de sociale tweedeling Werknemers aan de bovenkant van de arbeidsmarkt Goed geïnformeerd Werknemers aan de onderkant “spookrijdersgedrag” “Matheus-effect” “Duidelijk” taalgebruik: “fiscaal autisme” “volstrekt verkokerde reguleringsstelsels elk met eigen principes”

Woon- en verblijfplaatsbepaling Analyse van meer dan 30 pagina’s Pag. 75: voorstel EU expert groep: Europese definitie woonplaats in een richtlijn “zeer ambitieus” genoemd Maar pag. 76 en 89: “De Nederlandse regering en de EU moeten zich … inspannen om in wetgeving helder vast te leggen welke elementen van doorslaggevend belang zijn bij de bepaling van de woonplaats van een persoon. Idealiter zou de woonplaatsvaststelling zowel voor de belastings- en premieheffing hetzelfde moeten zijn.” “De Nederlandse overheid zou in wetgeving moeten vastleggen dat een persoon geen dubbele woonplaats kan hebben voor de toepassing van de fiscale en socialezekerheidswetgeving”

Woon- en verblijfplaatsbepaling Verwijzing naar artikel 11 Ver. 987/2009 Onduidelijk op welk niveau dit nu moet geregeld worden: nationaal of EU? Voor de EU: wat is de rechtsbasis? Zie verder over voorstellen tot verdragswijzigingen In de socialezekerheidscoördinatie is de woonplaats niet enkel van belang voor de vaststelling van de toepasselijke wetgeving, maar ook voor de bepaling van de bevoegde lidstaat voor bepaalde “prestatie”, in het bijzonder bij ziekte

Actieve grenswerkers Pag. 116 e.v.: hoe “gelijkheid op de werkvloer” en “gelijkheid in de straat” “gelijkheid in de huiskamer” combineren? Zie pag. 214: voorstel om gelijkheid op de werkvloer én gelijkheid met de buurman (“de straat”) Vooral hoe “ongelijkheid in de straat” opheffen Voorstel keuzemogelijkheid grenswerker, vooral bij werkloosheid Zie verder Aanvullingen eenzijdig toegekend door het woonland Maar op pag. 123: voorstel voor een regeling op EU-niveau zelfs met “macro-economische verrekening op EU niveau” Premies: toepassen woonlandfactor (zie NL Zorgverzekeringswet) Nationale of Europese regeling? Zie “pensionados”-saga

Actieve grenswerkers: eenheid van toepasselijke wetgeving Pag. 168 e.v.: over de eenheid van toepasselijke wetgeving (Bosman; Hudzinski; Franzen; …) Onduidelijk of de rechtspraak van het HvJ ook geldt voor de premiebetaling: zie Hoogstad Pag. 170: voorstel om in de bijlage voor NL bij Ver. 883/2004 een lijst op te nemen voor welke regelingen de exclusieve werking van de aanwijsregels onverkort geldt Beslissing van Raad van Ministers en EP nodig In lijn met de rechtspraak HvJ? Hopelijk komt er verduidelijking van het HvJ Prejudiciële vragen door de Hoge Raad?

Actieve grenswerkers: detachering en controle op A1-verklaringen Pag. 214: interessant om detacheringperiode in de SZ en de fiscaliteit gelijk te trekken Maar zie voorstel Commissie detacheringsrichtlijn en de discussie daarover Over de A1-verklaringen Voorstel bij vermoeden van “sociale dumping”: wettelijke verplichting tot overleg tussen de betrokken lidstaten Zie voorstellen van de Europese Commissie: gaan die ver genoeg? Strikte deadlines voor de administratieve samenwerking Wat zijn de sancties indien het overleg niet tot een resultaat leidt? Wat met “fraude”?

Actieve grenswerkers: pay-rolling Socialezekerheidsverordeningen bevatten geen definitie van “werkgever” Nationaal recht bepaalt dit Enkel in Ver. 987/2009 criteria om de zetel of domicilie van de wetgever te bepalen Maar wat indien in het nationaal recht van de betrokken lidstaten niet hetzelfde antwoord wordt gegeven? Geen EU definitie van werkgever Format: noodzaak rekening te houden met de “werkelijke situatie” Naar een EU definitie van werkgever ook voor Ver. 883/2004? Maar dan ook van “werknemer”? Zie De Jaeck

Actieve grenswerkers: internationaal vervoer Pag. 214: voor internationaal goederenvervoer: voorstel om zetellandbeginsel in te voeren Om zetelland te bepalen moeten we eerst weten wie de werkgever is Wat met uitzendkrachten? Wat met postbusbedrijven?

Inactieve grenswerker: deeltijdse werklozen die gaan werken Pag. 224: terechte kritiek op het voorstel van de Commissie voor nieuw art. 13, lid 4bis ver. 883/2004 Over werklozen die deeltijds gaan werken in een andere lidstaat met behoud van werkloosheidsuitkeringen Voorstel pag. 225 om werkstaatbeginsel in te voeren moet de nieuwe “bevoegde lidstaat” ook de werkloosheidsuitkering betalen? zou kunnen leiden tot beperking of zelfs verlies van het recht hierop

Inactieve grenswerker: dubbele economische heffing op pensioenen Dubbele economische heffing op pensioenen indien wonen in lidstaat die de pensioenen belast maar premies betalen in lidstaat bevoegd voor het pensioen Pag. 229: voorstel dat de belastingstaat een vermindering toekent en invoering van nieuw lid 3 in art. 30 Ver. 883/2004 Wat zou de rechtsbasis zijn? Huidige artikel 48 VWEU? Hoe het deel van de belastingen bepalen dat aan de ziektekosten wordt besteed?

Inactieve grenswerker: uitkeringen bij langdurige zorg Pag. 231: uitkeringen bij langdurige zorg: Voorstel om enkel woonstaat bevoegd te maken Voordeel: voor prestaties bij langdurige zorg wordt slechts één wetgeving van toepassing Maar wat met loopbaan enkel in een andere lidstaat of in meer dan een lidstaat, waarbij reeds in het werkland premies warden betaald? Of wat met verhuizen na pensionering? Wijziging van bevoegde lidstaat en dus eventueel verlies van recht Belemmering op het vrij verkeer?

Inactieve grenswerker: werkloosheid Werkloosheid en voorstel Commissie Zou tot meer verwarring leiden Geen oog voor het toenemend risico van discordantie met het fiscaal statuut van de werkloosheidsuitkering Rapport pleit voor de invoering van een keuzerecht onder strikte voorwaarden (pag. 250-251) Maar de voordelen opgesomd op pag. 251-252 zijn afhankelijk van de uiteindelijke keuze van de werkloze zal die steeds zo rationeel zijn (gevaar voor “spookrijdersgedrag”)? Wachttijd: op pag. 253 niet steeds coherent voorgesteld (3 maanden, 12 maanden of 5 jaar: groot verschil)

Inactieve grenswerker Gezinsbijslagen Wat met de-federalisering in België en de gevolgen ervan voor grenswerkers? Probleem van verschillende pensioenleeftijden Waarom hier geen ambitieuze voorstellen om deze in de EU te harmoniseren? “Het verloren paradijs van de eenvoud?” (pag. 286 e.v.) Woonlandbeginsel voor heffingen op pensioenen Maar in hoofdstuk 3 30 bladzijden nodig om begrip “woonplaats” uit te leggen “verloren paradijs”? Maar terechte oproep om dit ernstig te nemen

Wat nog meer aandacht zou verdienen Arbeidsrecht en de conflictregels van Rome I-verordening Problematiek van de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte en de grensoverschrijdende toepassing van re-integratieverplichtingen en – initiatieven? Verblijfsrecht van economisch niet-actieve personen in het gastland Toepassing van “voldoendebestaansmiddelenvereiste” in Richtlijn 2004/38 Zie voorbeeld van door België uitgezette werkloze Nederbelgen

Verdragswijzigingen Pag. 4: nieuw art. 14bis VWEU Opdracht voor de woonstaat om regelingen te treffen om de nadelen van het ontbreken van concordantie tussen fiscale en sociale heffingen te “ondervangen” Pag. 44 en 312: nieuw art. 48bis: Bevoegdheid voor de EU instellingen voor fiscale coördinatie in de context van het vrij verkeer van werknemers (art. 45 VWEU) Zowel vermijden van dubbele belastingen als samenhang met sociale zekerheid Dus geen bilaterale belastingverdragen meer? Wat met derdelanders? Eenparigheid in de Raad en raadpleging EP Is niet “gewone wetgevingsprocedure”

Tot slot Hamvraag: bij wie ligt de verantwoordelijkheid om oplossingen uit te werken De lidstaten? De EU? Beide? Maar dubbelzinnigheid/onenigheid hierover heeft al decennia lang tot uitstel geleid

Van harte gelukgewenst Tot slot Van harte gelukgewenst