Braziliaanse muziek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
StatIG in de Vrolijke School
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Maatschappijwetenschappen
Het werken met portfolio
Welkom op deze informatieavond
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Competentiegericht leren vmbo
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Handelingsplannen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Volksuniversiteit Zwolle
Beter Onderwijs Nederland
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Lezen: doe het goed voor
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
CLIL-didactiek voor Duits
De nieuwe onderbouw.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Paspoort griekse goden
What is the meaning of? Student centered learning
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Instructie geven en uitvoeren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Gedragsproblemen en stoornissen
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Eigenaarschap.
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

braziliaanse muziek

ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen

kenmerken goede ak-les 1. De leraar doet behalve op kennis, inzicht en vaardigheden ook een beroep op attitudes en waarden (vormende waarde). 2. De leraar stelt ‘geografisch besef’ centraal en leert leerlingen de geografische benadering te gebruiken (leert leerlingen geografische vragen te stellen en geografische werkwijzen te hanteren). 3. De leraar laat leerlingen zich verwonderen over de wereld, verrast en zorgt voor geografische aha-erlebnissen. 4. De leraar CONCRETISEERT de lesstof door te actualiseren, visualiseren, personaliseren,  kwantificeren of te simuleren. 5. De leraar maakt effectief gebruik van kaarten. 6. De leraar doet effectief een beroep op de eigen omgeving van de leerlingen.

Concretiseren… hoe doe je dat? visualiseren actualiseren kwantificeren simuleren personaliseren

hoe concreter, hoe beter Hoe heeft u echt geleerd dat zeewater zout is? Hoe heeft u echt geleerd dat het Nederlandse spoorwegnetwerk een van de drukste ter wereld is?

lichamelijke toestand heeft invloed op denk- en leerproces zintuigen motoriek emoties

belichaamde cognitie nieuwe stroming in psychologie: lichaam en geest werken samen lijnrecht tegenover standaard-psychologie: denkprocessen vs lichamelijke processen

Dus niet alleen concretiseren door beroep te doen op denkprocessen…

...maar ook op de combinatie van lichaam en geest!

onderwerp: diversiteit Brazilië Hoe geconcretiseerd? -16 opdrachten -zowel cognitieve als lichamelijke ervaringen -dus ook met... ...alle zintuigen ...emoties ...motoriek

6 personages Felipe Katharina Mairusa Beatriz Pedro Roberto

Onderwerp: diversiteit Brazilië Hoofdvraag: wat betekent Brazilië voor uw personage?

wat gaat u doen (1)? in enveloppe: voorkant enveloppe: groepsnummer (1, 2, 3 of 4) volgorde stations in enveloppe: beschrijving plus foto van uw personage

wat gaat u doen (2)? 4 stations, 2 zalen 10 minuten per station Chris en Cathelijne geven de wisselmomenten aan

wat gaat u doen (3)? 4 stations: economie landschap mens en cultuur politiek 4 opdrachten per station: in totaal 16 opdrachten niet alle opdrachten hoeven af! keuze: alles vluchtig of 1 of 2 opdracht(en) uitgebreid

wat gaat u doen (4)? opdrachtbladen voorkant: instructie achterkant: achtergrondinformatie (pas lezen na afloop van opdracht!) meeste opdrachten individueel enkele opdrachten met hele groep

En nu ? 1. ga naar uw eerste station 2. open enveloppe: wie bent u? 3. voer opdrachten uit 4. bepaal NA AFLOOP betekenis van Brazilië voor uw personage 5. geef NA AFLOOP antwoord door via www.socrative.com (student login- roomnumber: 416097)

Wat betekent Brazilië voor uw personage? welke ervaringen waren doorslaggevend? Felipe Beatriz Katharina Pedro Mairusa Roberto

ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs ervaringen als ‘leerling’? vertaling naar uw lessen in 2017-2018? leerzaam voor uw leerlingen motiverend haalbaarheid kanttekeningen

ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen