braziliaanse muziek
ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen
kenmerken goede ak-les 1. De leraar doet behalve op kennis, inzicht en vaardigheden ook een beroep op attitudes en waarden (vormende waarde). 2. De leraar stelt ‘geografisch besef’ centraal en leert leerlingen de geografische benadering te gebruiken (leert leerlingen geografische vragen te stellen en geografische werkwijzen te hanteren). 3. De leraar laat leerlingen zich verwonderen over de wereld, verrast en zorgt voor geografische aha-erlebnissen. 4. De leraar CONCRETISEERT de lesstof door te actualiseren, visualiseren, personaliseren, kwantificeren of te simuleren. 5. De leraar maakt effectief gebruik van kaarten. 6. De leraar doet effectief een beroep op de eigen omgeving van de leerlingen.
Concretiseren… hoe doe je dat? visualiseren actualiseren kwantificeren simuleren personaliseren
hoe concreter, hoe beter Hoe heeft u echt geleerd dat zeewater zout is? Hoe heeft u echt geleerd dat het Nederlandse spoorwegnetwerk een van de drukste ter wereld is?
lichamelijke toestand heeft invloed op denk- en leerproces zintuigen motoriek emoties
belichaamde cognitie nieuwe stroming in psychologie: lichaam en geest werken samen lijnrecht tegenover standaard-psychologie: denkprocessen vs lichamelijke processen
Dus niet alleen concretiseren door beroep te doen op denkprocessen…
...maar ook op de combinatie van lichaam en geest!
onderwerp: diversiteit Brazilië Hoe geconcretiseerd? -16 opdrachten -zowel cognitieve als lichamelijke ervaringen -dus ook met... ...alle zintuigen ...emoties ...motoriek
6 personages Felipe Katharina Mairusa Beatriz Pedro Roberto
Onderwerp: diversiteit Brazilië Hoofdvraag: wat betekent Brazilië voor uw personage?
wat gaat u doen (1)? in enveloppe: voorkant enveloppe: groepsnummer (1, 2, 3 of 4) volgorde stations in enveloppe: beschrijving plus foto van uw personage
wat gaat u doen (2)? 4 stations, 2 zalen 10 minuten per station Chris en Cathelijne geven de wisselmomenten aan
wat gaat u doen (3)? 4 stations: economie landschap mens en cultuur politiek 4 opdrachten per station: in totaal 16 opdrachten niet alle opdrachten hoeven af! keuze: alles vluchtig of 1 of 2 opdracht(en) uitgebreid
wat gaat u doen (4)? opdrachtbladen voorkant: instructie achterkant: achtergrondinformatie (pas lezen na afloop van opdracht!) meeste opdrachten individueel enkele opdrachten met hele groep
En nu ? 1. ga naar uw eerste station 2. open enveloppe: wie bent u? 3. voer opdrachten uit 4. bepaal NA AFLOOP betekenis van Brazilië voor uw personage 5. geef NA AFLOOP antwoord door via www.socrative.com (student login- roomnumber: 416097)
Wat betekent Brazilië voor uw personage? welke ervaringen waren doorslaggevend? Felipe Beatriz Katharina Pedro Mairusa Roberto
ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs ervaringen als ‘leerling’? vertaling naar uw lessen in 2017-2018? leerzaam voor uw leerlingen motiverend haalbaarheid kanttekeningen
ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen