Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Let's say it's 6.15pm and you're driving home (alone of course) after an unusually hard day on the job. You're really tired, and frustrated…… Vertaling:
Advertisements

Lotgenotencontact.
Het leven.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Van doelen naar reflectie
Geluid aan.
de derde groepsbijeenkomst
O, Heer mijn God, wanneer ik in verwondering de wereld zie die U hebt voortgebracht. Het sterrenlicht, het rollen van de donder, heel dit heelal, dat vol.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Presentatie Bijeenkomst 3
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Rauw en troosten.
Evaluatie Cursus.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Verdieping Timemanagement
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
Module 3 Het leven gaat door …
Module 1 Leren omgaan met dementie
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Reflecteren even pas op de plaats
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Welkom.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Contact maken en contact houden
Coaching.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Welkom.
Gesprekstechnieken Les 4.
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Afscheid voorbereiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Let's say it's 6.15pm and you're driving home (alone of course) after an unusually hard day on the job. You're really tired, and frustrated…… Vertaling:
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Geluid aan.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
HET SPEELPLAN IN EEN TROEFCONTRACT
Coaching.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar Cursus Zorgen voor ZIN bij dementie Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar Bijeenkomst 1

Programmalijn module 2 Drie bijeenkomsten: steun vinden bij elkaar Informatie, gesprek, oefeningen, film’s Werkboek Na korte pauze samen verder met naaste

Welkom Wat brengt u bij deze cursus? Wat hoopt u in deze cursus te leren?

Bijeenkomst 1 Herkennen van voortdurend rouwproces bij dementie. ervaren van verlies voor uzelf en voor u naaste hoe kun je omgaan met dit verlies?

Interview met Heleen Dupuis

Nabespreking interview Wat herkent u in het interview? Waar heeft u behoefte aan? Hoe kunt u dat bereiken?

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 1 Schrijf de vijf belangrijkste dingen op die u mist (wat bent u kwijt geraakt?). Bespreek met elkaar hoe u hier nu mee om kunt gaan (wat kunt u aanpassen om het gevoelde verlies minder groot te maken?)

Film “What do you see”

Nabespreking film Wat verliezen uw naasten met dementie gedurende het proces? Hoe gaan zij daar mee om? Wat kunt u doen om het verlies voor uw naaste minder groot te maken?

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 2 Maak een plan om het verlies voor uzelf en uw naaste met dementie wat kleiner te maken.

Huiswerkopdracht 1 Uitvoering van het plan (zie oefening 2)

Terugblik Bijeenkomst 1 Herkennen van voortdurend rouwproces bij dementie. ervaren van verlies voor uzelf en voor u naaste hoe kun je omgaan met dit verlies?

Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar Bijeenkomst 2

Bijeenkomst 2 Troost vinden en bieden. welke vormen van troost helpend zijn bij naaste met dementie herkennen van eigen behoefte aan troost en hierop in kunnen spelen

Huiswerkopdracht 1 Hoe is de huiswerkopdracht gegaan? Wat ging goed? Waar ligt de uitdaging? Hoe gaat u dit de volgende keer aanpakken?

Film “Mevrouw Bogers"

Nabespreking film Wat herkent u in de film? Waar loopt mevrouw Bogers tegenaan? Is dat herkenbaar bij uw eigen naaste? Wat heeft mevrouw Bogers nodig? Hoe zou dat geboden kunnen worden?

Nabespreking film Hoeveel ervaring heeft u zelf met het geven en ontvangen van troost? Wanneer voelt u zichzelf getroost? Wat is daarvoor nodig? Aan welke troost heeft uw naaste met dementie behoefte? Wie moet deze troost bieden? Kunt u dit zelf?

Dobbelsteenspel Troost Gooi de dobbelsteen (voor uzelf of uw naaste met dementie) Woorden: Wat moet iemand tegen u zeggen om u te kunnen troosten? Daden: Welke handelingen zijn nodig om te kunnen troosten (arm om je heen, betrokkenheid, luisteren) Duim omlaag: Noem een voorbeeld van toen u of uw naaste zich absoluut niet getroost voelde Duim omhoog: Noem een voorbeeld van toen u of uw naaste zich heel erg getroost voelde

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 3 Welke troost wilt u zelf ontvangen? Welke troost wilt u bieden aan hun naaste met dementie? Maak een plan hoe u dit wilt aanpakken

Huiswerkopdracht 2 Verder gaan met het uitvoeren van het plan Probeer troost te vinden en troost te bieden Observeer de momenten dat u zich het meest verbonden voelt met uw naaste met dementie (daar gaan we het volgende keer over hebben)

Terugblik Bijeenkomst 2 Troost vinden en bieden. welke vormen van troost helpend zijn bij naaste met dementie herkennen van eigen behoefte aan troost en hierop in kunnen spelen

Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar Bijeenkomst 3

Bijeenkomst 3 Momenten van verwijdering en van verbondenheid. welke momenten van verbondenheid of van verwijdering? welke momenten tillen u en uw naaste met dementie even boven het alledaagse, en hoe deze momenten te delen.

Huiswerkopdracht 2 Hoe is de huiswerkopdracht gegaan? Wat ging goed qua bieden van troost en vinden van troost? Wat heeft u hierbij nog nodig? Heeft u momenten van verbondenheid gevonden? Hoe was het om hier op te moeten letten?

Werkgroep Groepjes van drie personen Vergelijk de momenten waarop u zich het meest verbonden voelt met uw naaste met dementie met elkaar (huiswerkopdracht 2) Wat komt overeen, wat is verschillend? Wat is er anders aan deze momenten (vergeleken met andere momenten)? Hoe belangrijk zijn deze momenten?

Geluidsfragmenten Henny Gerard

Nabespreking Wat herkent u in beide verhalen? Welke gevoelens roept het bij u op? Is dat herkenbaar bij u en uw naaste? Wanneer voelt u zich het meest verbonden met uw partner? En wanneer voelt u zich juist het minst verbonden van uw partner?

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 4 Hoe kunt u momenten van verwijdering zo veel mogelijk voorkomen? Hoe kunt u zo veel mogelijk momenten van verbondenheid inplannen? Maak een plan hoe u dit wil aanpakken

Op weg naar vitaliteit

‘Momenten die je even uittillen boven het alledaagse’ ‘Welke ervaringen en/of activiteiten tillen je boven het alledaagse?’ U en uw naaste met dementie. Zijn er momenten die u met elkaar kunt delen? Hoe belangrijk zijn deze belevingen/activiteiten in de toekomst van u of uw naaste met dementie?

Afronding module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar Wat neemt u mee van deze module? Hoe gaat u de momenten van steun en verbondenheid uitbouwen? Wat/wie heeft u nodig om het vol te houden?