Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Dienst Time Out Projecten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Het secundair onderwijs
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Structuur secundair onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Secundair onderwijs van de toekomst
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
RTC Presenteert Welkomstwoord – Guido Bijnens, voorzitter RTC Limburg – een overgangsjaar Aanbod najaar 2010 Beurs en netwerkmoment.
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Op school en in de scholengemeenschap
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Overgang basis naar secundair
VSKO 2.0 toelichting voor besturen
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
De Modernisering van het secundair onderwijs
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Conceptnota Bestuurlijke Optimalisatie Krachtlijnen.
Experten in de derde graad Proefproject
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
De modernisering van het secundair onderwijs
Comité Besturen COBES Mechelen-Brussel
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
Ronde van Schoolbesturen Mechelen Werking COBES
het katholiek basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
nieuwe leerplannen DKO
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Infosessie Modernisering SO
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel 19 januari 2017

Katholiek Onderwijs Vlaanderen Waar willen we naartoe met Katholiek Onderwijs Vlaanderen? Wat is ons perspectief op 5 à 10 jaar? Wat zijn onze prioriteiten en richtinggevende inzichten hieromtrent? Een visie met 9 principes Principe 1 Onder het motto ‘gelijkgericht waar het kan, verscheiden waar nodig’ vertrekken we van een eenheid van visie en aanpak, die ook oog heeft voor de eigenheid van de verscheiden contexten binnen onze organisatie. Om een brede betrokkenheid van ons katholiek onderwijsveld te waarborgen, zorgen we voor goed functionerende bestuurs- en overlegorganen. Eerder dan een ‘organisatie met scholen’ bouwen we Katholiek Onderwijs Vlaanderen uit in termen van ‘scholen met een organisatie’.

Vicariaten anno 2017 Verantwoordelijk voor de regionale coördinatie en ondersteuning van Dienstverlening Belangenbehartiging Representatie

Achtvoudige taak (1)Netwerkfunctie (2)Representatie Jaarvergadering COBES Steun aan de regionale begeleidingsploeg (2)Representatie (3)Regionaal gastheer en ondersteunend verankeringspunt (4)Actieve ondersteuning van de activiteiten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Achtvoudige taak (5) Coördinatie van het katholiek onderwijs in het bisdom Planning en organisatie Bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (6) Ondersteuning van scholen, internaten, centra en hun besturen in afstemming met de 5 diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Achtvoudige taak (7) Coördinatie, ondersteuning en inspiratie van de realisatie van de identiteit van het katholiek opvoedingsproject Katholieke dialoogschool Schoolpastoraal (8) Adviesverlening vanuit het vicariale perspectief in de adviesraden en andere gremia Bestuurder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

BOS Levensbelangrijk voor KO in de toekomst Kritische succesfactor voor Ondersteuningsmodel Modernisering SO Geen verdere initiatieven dan conceptnota Incentivering: getrapte werkwijze

Modernisering SO Optimaliseren van de studiekeuze zodat leerlingen meer kansen krijgen de ongekwalificeerde uitstroom wordt ingeperkt door een transparant continuüm (incl. buso) van studierichtingen een reductie van studierichtingen een studieaanbod dat maximaal inspeelt op het profiel van jongeren het wegwerken van de hiërarchische perceptie een getrapte studiekeuze

Modernisering SO Uitgangspunt De schoolorganisatie en keuze voor schoolstructuren is vrij.

Analyse eerste graad De mogelijke keuze voor één pakket in de A- en B-stroom verhindert een bredere observatie en vormt een reëel gevaar van voorafname en vijf/zesjarige trajecten basisoptie economie & organisatie: pakket kantoor, pakket verkoop ↔ 1 richting organisatie en logistiek in de tweede graad basisopties/pakketten in 1-op-1-relatie tot domeinen/studierichtingen van de 2de graad: basisoptie sport, pakket bouw …

Analyse eerste graad De basisopties staan in een hiërarchische relatie, cf. de uitdrukkelijke verwijzing naar de B-clausulering. basisopties Moderne talen & wetenschappen, STEM-wetenschappen en STEM-technieken i.p.v. één basisoptie wetenschap en techniek

Analyse tweede-derde graad De onderwijsvormen blijven bestaan, terwijl ze haaks staan op een indeling in finaliteiten. ASO-studierichtingen zijn domeinoverschrijdend

Analyse tweede-derde graad Geen getrapte studiekeuze Geen bredere studierichtingen in de tweede graad, maar vierjarige trajecten (bv. toerisme), soms smaller dan nu (bv. voertuigtechnieken) Niet inspelend op profiel van jongeren Koppeling van doorstroomfinaliteit aan aso-eindtermen waardoor duizenden jongeren in de kou blijven staan: bv. de huidige richtingen industriële wetenschappen, handel, sociaal-technische wetenschappen, biotechnische wetenschappen …

Analyse tweede-derde graad Geen wijzigingen aso, terwijl het leerlingen ten goede zou komen. Reductie van studierichtingen vooral in tso en bso, samen met inhoudelijke verenging van arbeidsmarktfinaliteit Fietsinstallaties- en herstelling

Evaluatie KathOndVla verwijst naar de punten van kritiek neemt akte van het politiek akkoord Positief is de vrijheid van onderwijs en vrijheid van organisatie Plaats van de curriculumdossiers Voorwaarde 4 bijsturingen ASO-eindtermen, nood aan nieuwe eindtermen, smalle arbeidsmarktgerichte opleidingen, OV3 en

Positiebepaling Bijkomend overleg In samenwerking met de schoolbesturen maximaal gebruik van de vrijheid van onderwijs Urgentie van BOS

Loopbaanpact Opdracht van de leraar SO Principes Aantrekkelijkheid Focus op de kerntaken Validering van alle opdrachten Differentiatie Principes Geen kwantificering op weekbasis Geen kwantificering kernopdracht Herinvestering van de middelen

Loopbaanpact Maatregelen voor SO en BaO Begeleidende maatregelen voor de startende leraar Minder contacturen/instellingsgebonden opdrachten Werkzekerheid eindeloopbaan 55j/60j differentiatie Leraar Praktijk: vermindering contacturen

Ondersteuningsmodel Onderwijs voor alle leerlingen in 2025 Voorlopige visietekst Katholiek Onderwijs Vlaanderen Ondersteuningsmodel (start 01/09/2017): nota van de minister Budgetneutrale context Ondersteuningsteams met netoverschrijdend werking Expertisebreedte Individuele school of samenwerkingsverband Leerkracht- en teamgerichte ondersteuning Inzetbaar na een handelingsgericht diagnostisch project Werkingsgebied