Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel 19 januari 2017
Katholiek Onderwijs Vlaanderen Waar willen we naartoe met Katholiek Onderwijs Vlaanderen? Wat is ons perspectief op 5 à 10 jaar? Wat zijn onze prioriteiten en richtinggevende inzichten hieromtrent? Een visie met 9 principes Principe 1 Onder het motto ‘gelijkgericht waar het kan, verscheiden waar nodig’ vertrekken we van een eenheid van visie en aanpak, die ook oog heeft voor de eigenheid van de verscheiden contexten binnen onze organisatie. Om een brede betrokkenheid van ons katholiek onderwijsveld te waarborgen, zorgen we voor goed functionerende bestuurs- en overlegorganen. Eerder dan een ‘organisatie met scholen’ bouwen we Katholiek Onderwijs Vlaanderen uit in termen van ‘scholen met een organisatie’.
Vicariaten anno 2017 Verantwoordelijk voor de regionale coördinatie en ondersteuning van Dienstverlening Belangenbehartiging Representatie
Achtvoudige taak (1)Netwerkfunctie (2)Representatie Jaarvergadering COBES Steun aan de regionale begeleidingsploeg (2)Representatie (3)Regionaal gastheer en ondersteunend verankeringspunt (4)Actieve ondersteuning van de activiteiten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Achtvoudige taak (5) Coördinatie van het katholiek onderwijs in het bisdom Planning en organisatie Bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (6) Ondersteuning van scholen, internaten, centra en hun besturen in afstemming met de 5 diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Achtvoudige taak (7) Coördinatie, ondersteuning en inspiratie van de realisatie van de identiteit van het katholiek opvoedingsproject Katholieke dialoogschool Schoolpastoraal (8) Adviesverlening vanuit het vicariale perspectief in de adviesraden en andere gremia Bestuurder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
BOS Levensbelangrijk voor KO in de toekomst Kritische succesfactor voor Ondersteuningsmodel Modernisering SO Geen verdere initiatieven dan conceptnota Incentivering: getrapte werkwijze
Modernisering SO Optimaliseren van de studiekeuze zodat leerlingen meer kansen krijgen de ongekwalificeerde uitstroom wordt ingeperkt door een transparant continuüm (incl. buso) van studierichtingen een reductie van studierichtingen een studieaanbod dat maximaal inspeelt op het profiel van jongeren het wegwerken van de hiërarchische perceptie een getrapte studiekeuze
Modernisering SO Uitgangspunt De schoolorganisatie en keuze voor schoolstructuren is vrij.
Analyse eerste graad De mogelijke keuze voor één pakket in de A- en B-stroom verhindert een bredere observatie en vormt een reëel gevaar van voorafname en vijf/zesjarige trajecten basisoptie economie & organisatie: pakket kantoor, pakket verkoop ↔ 1 richting organisatie en logistiek in de tweede graad basisopties/pakketten in 1-op-1-relatie tot domeinen/studierichtingen van de 2de graad: basisoptie sport, pakket bouw …
Analyse eerste graad De basisopties staan in een hiërarchische relatie, cf. de uitdrukkelijke verwijzing naar de B-clausulering. basisopties Moderne talen & wetenschappen, STEM-wetenschappen en STEM-technieken i.p.v. één basisoptie wetenschap en techniek
Analyse tweede-derde graad De onderwijsvormen blijven bestaan, terwijl ze haaks staan op een indeling in finaliteiten. ASO-studierichtingen zijn domeinoverschrijdend
Analyse tweede-derde graad Geen getrapte studiekeuze Geen bredere studierichtingen in de tweede graad, maar vierjarige trajecten (bv. toerisme), soms smaller dan nu (bv. voertuigtechnieken) Niet inspelend op profiel van jongeren Koppeling van doorstroomfinaliteit aan aso-eindtermen waardoor duizenden jongeren in de kou blijven staan: bv. de huidige richtingen industriële wetenschappen, handel, sociaal-technische wetenschappen, biotechnische wetenschappen …
Analyse tweede-derde graad Geen wijzigingen aso, terwijl het leerlingen ten goede zou komen. Reductie van studierichtingen vooral in tso en bso, samen met inhoudelijke verenging van arbeidsmarktfinaliteit Fietsinstallaties- en herstelling
Evaluatie KathOndVla verwijst naar de punten van kritiek neemt akte van het politiek akkoord Positief is de vrijheid van onderwijs en vrijheid van organisatie Plaats van de curriculumdossiers Voorwaarde 4 bijsturingen ASO-eindtermen, nood aan nieuwe eindtermen, smalle arbeidsmarktgerichte opleidingen, OV3 en
Positiebepaling Bijkomend overleg In samenwerking met de schoolbesturen maximaal gebruik van de vrijheid van onderwijs Urgentie van BOS
Loopbaanpact Opdracht van de leraar SO Principes Aantrekkelijkheid Focus op de kerntaken Validering van alle opdrachten Differentiatie Principes Geen kwantificering op weekbasis Geen kwantificering kernopdracht Herinvestering van de middelen
Loopbaanpact Maatregelen voor SO en BaO Begeleidende maatregelen voor de startende leraar Minder contacturen/instellingsgebonden opdrachten Werkzekerheid eindeloopbaan 55j/60j differentiatie Leraar Praktijk: vermindering contacturen
Ondersteuningsmodel Onderwijs voor alle leerlingen in 2025 Voorlopige visietekst Katholiek Onderwijs Vlaanderen Ondersteuningsmodel (start 01/09/2017): nota van de minister Budgetneutrale context Ondersteuningsteams met netoverschrijdend werking Expertisebreedte Individuele school of samenwerkingsverband Leerkracht- en teamgerichte ondersteuning Inzetbaar na een handelingsgericht diagnostisch project Werkingsgebied