Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Time management in het onderwijs
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Wat komt er zoal bij kijken?
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Workshop ‘visieversneller’
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
De dag van het solliciteren - introductie
Werken met de Stercollecties
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Customize!.
Lezen: doe het goed voor
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Mediawijsheid competentie:
Presentatie EduCheck SOML
Studieloopbaanbegeleiding
Reken je (niet) rijk.
Docentvaardigheden ICT
Training: Inloggen en Zoeken
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Mediawijsheid competentie:
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
ICT als didactisch middel
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Praktijkgericht onderzoek
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
LEERLINGPRODUCTEN alweer een verslag?.
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap

Even voorstellen de Kennismaatschap

Beginsituatie peilen 1. answergarden.ch/view/248884 Twee vragen: answergarden.ch/view/248884: Welke tooltjes die in de les gebruikt kunnen worden ken jij? answergarden.ch/view/248885: Welke tooltjes gebruik jij weleens? https://answergarden.ch/view/248885 2. de Kennismaatschap

X Wat is eDidactiek 30-10-2013 Didactiek = eDidactiek = Activerende didactische werkvormen de wetenschapsdiscipline die zich bezig houdt met de vraag hoe kennis, vaardigheden en leerhoudingen of attitudes door een leerkracht kunnen worden onderwezen aan leerlingen/studenten. Didactiek ingevuld m.b.v. ICT E-mail E-learning E-reader E-ticket E-… 00:15 – 00:17 Vraag aan de groep wat Didactiek is Leg dan de rest uit eDidactiek levert je extra middelen om je didactiek te activeren. X de Kennismaatschap

Het speelveld van eDidactiek Professionalisering Blended learing Motiveren eDidactiek Sociale netwerken Het nieuwe leren Inspireren Adaptief onderwijs Kennis Succes Let op: dit is meteen voorbeeld hoe je een ‘woordwolk’ kunt gebruiken om een les in te leiden ELO Slimmer organiseren Talent ‘Het leren’ organiseren Teamwork Activerende didactiek Personal device Leren leren Digitaal leermateriaal Gepersonaliseerd leren Communicatie 21st century skills The cloud BYOD Ontplooiing de Kennismaatschap

TPACK www.tpack.nl de Kennismaatschap

TPACK scores Gem. NL Dit is een weergave van de gemiddelde score van deelnemers uit het verleden. Laat de deelnemers hun eigen grafiek hiermee vergelijken. Vaak is er een deuk bij ‘leiderschap’ en ‘rolmodellen’. Bij leiderschap betekent dat dat men minder snel geneigd is kennis met anderen te delen en een goed voorbeeld te zijn. Bij rolmodellen betekent dat dat men anderen ook niet als goed voorbeeld ziet of heeft kunnen zien (bij oudere leerkrachten ook voor te stellen, die hebben in hun opleiding nooit iemand gehad die dat voorbeeld kon zijn). de Kennismaatschap

eDidactiek: voorbeelden In teams de voortgang van het biologieprojectje bijhouden Wat je geleerd hebt samenvatten Aansluiten bij wat er vandaag speelt Groepsgesprek houden over pesten De les door leerlingen laten voorbereiden De mening van de klas bepalen Luister- en vertaaloefeningen doen Een schoolkrant maken voor heel de school Hoe leefde Napoleon? In teams de voortgang van het biologieprojectje bijhouden door samen een blog te maken door samen een blog te maken met behulp van een mindmap door het nieuws op het digibord te bekijken met behulp van een interactieve film door de instructie vooraf op te nemen (Flipping the Classroom) met behulp van Mentimeter door een documentaire van ondertitels te voorzien vervangen door video- reportages of een on-line radiostation Vragen via Twitter! Andere mogelijkheden: Mobile learning, geocaching Serious gaming Digitaal toetsen … Belangrijk: mediawijsheid, niet alleen van de leerling maar ook van de docent

Wat houdt deze workshop in Theorie achter eDidactiek Wat is eDidactiek TPACK-model 21st Century Skills Mediawijsheid 4-in-balans Praktijk 5 opdrachten Waarvan 2 als huiswerk Keuze uit 20+ opdrachten Veelal vak- en device-onafhankelijk de Kennismaatschap

Overzicht tooltjes http://maken.wikiwijs.nl/63174 goo.gl/Xw0NFF de Kennismaatschap

Voorbeeld (cat. ‘simpel’) QR-codes maken Zxing TapMedia QR-code verwijst je naar Website Tekst Locatie Contactpersoon … QR-code gebruiken Instructiefilmpjes: snijtechniek, bediening machines, ‘t Kofschip, ongelijknamige breuken optellen, … Prijzenkast Uitnodiging schoolfeest 00:28 – 00:30 QR-codes zijn heel simpel in gebruik en om te maken Diverse apps voor smartphones beschikbaar de Kennismaatschap

Voorbeeld (cat. ‘Goed te doen’) Thinglink Interactieve afbeeldingen Op de afbeelding staan ‘markers’ Door een marker te selecteren krijg je extra informatie - Tekst - Afbeelding - Geluidsfragment - Video Website Let op: sommige opties zijn alleen beschikbaar als je een betaald account neemt! 00:30 – 00:32 Je kunt zo’n interactieve afbeelding natuurlijk als docent maken en de leerlingen laten bekijken als uitleg. Maar het wordt pas activerende didactiek als je de leerlingen de opdracht geeft om dat te doen! de Kennismaatschap

Voorbeeld (cat. ‘ervaring nodig’) EdPuzzle Leerlingen bekijken een filmpje Krijgen aanvullende gesproken uitleg Krijgen vragen (Open, MC) De docent krijgt een overzicht van leerlingen die het filmpje hebben bekeken en hoe ze de vragen hebben beantwoord 00:32 – 00:34 Goed te gebruiken bij Flipping the Classroom!!! de Kennismaatschap

Praktijkopdracht 1 Pak een les die je binnenkort gaat geven Op korte termijn! Bedenk een lesmoment waarin je ICT wilt inzetten Welke activiteit wil je uitvoeren, werkvorm, …? Welke tool of app zou je willen inzetten? Zelf uitproberen Concrete les van maken die je bijv. morgen kunt geven 1 uur voor de uitwerking Alleen of met z’n tweeën (niet meer!) Terugkoppeling aan de groep Klaar?: Probeer een andere tool die hetzelfde beoogt Pak alvast een andere les of lesmoment de Kennismaatschap

Praktijkopdracht 2 Pak een nieuwe les/lesmoment Welke tool ga je uitproberen? Uitwerken tot een concrete les Thuis afmaken Volgende keer presenteren de Kennismaatschap

Terugblik Test met Socrative eDidactiek TPACK eDidactiek en TPACK Vragen Presentatie huiswerk eDidactiek TPACK Activerende didactische werkvormen de Kennismaatschap

Presentatie huiswerk Opdracht in het kort Resultaat laten zien Hoe ga je het in je les gebruiken? Plus- en minpunten de Kennismaatschap

21st Century Skills De maatschappij verandert! Wat voor leerlingen gaan wij ‘opleveren’? Wat betekent dat voor ons onderwijs in de 21e eeuw de Kennismaatschap

21e EV: inventarisatie Inventariseren met een digitaal prikbord de Kennismaatschap

Valkuilen van eDidactiek Voorbereiding Passief Actief Interactief Effectief Mediawijsheid Techniek Opbrengsten de Kennismaatschap

Mediawijsheid Auteursrechten waar en wanneer, voorbeelden profielsites digitaal pesten wikipedia gamen online identiteit Mediawijsheid zoekmachines online gamen sociale media smartphones privacy bloggen auteursrechten downloaden Definitie 2011 “De verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving” begrip = passief inzicht hebben in mediagebruik gebruik = actief media zelf gebruiken communicatie = interactief uitwisselen via media strategie = effectief omgaan met media Ontstaansgeschiedenis van het competentiemodel In 2011 heeft een projectgroep de uitdaging opgepakt om antwoord te geven op de vraag ‘Wat is mediawijsheid en op welke wijze kan gemeten worden hoe mediawijs iemand is?’. De projectgroep heeft het startdocument ‘Meten van Mediawijsheid’ opgeleverd. Deze projectgroep heeft, onder leiding van EYE Filminstituut, baanbrekend werk verricht om mediawijsheid meetbaar te maken. Met het huidige competentiemodel is een verdere versimpeling van de definitie aangebracht tot een model bestaande uit 10 competenties die elk zijn uitgewerkt in 5 algemene niveaus. Media-educatie (tot 2010 een veel gebruikt begrip) ging vaak over passief gebruik. Nu staat (inter)actief en effectief gebruik veel meer inde belangstelling, mede door de opkomst en acceptatie van sociale media. Auteursrechten waar en wanneer, voorbeelden Creative Commons Koppie Copy .net website voor leerlingen

Mediawijsheidcompetenties 4 competentiegroepen 10 competenties per competentie 5 niveaus Kennis, vaardigheden en houding Doe de test: http://www.mediaukkies.nl/mq-test

Mediawijsheid in het onderwijs Niet apart opgenomen in de eindtermen, wel als onderdeel van “burgerschapsonderwijs” Veel scholen zijn er “mee bezig”, maar overkoepelende visie of concrete vertaling naar de praktijk ontbreekt meestal Probleem: ontwikkelingen gaan erg snel Stichting : veel informatie! Online Workshop Mediawijsheid: In Belgie is mediawijsheid wel opgenomen in de eindtermen

Praktijkopdracht 3 Kies een van de opdrachten uit de lijst Werk deze uit Inlezen, vragen Uitwerken Concrete les van maken die je bijv. morgen kunt geven 1 uur voor de uitwerking Terugkoppeling aan de groep Klaar?: pak alvast een volgende opdracht de Kennismaatschap

Praktijkopdracht 4 Neem een nieuwe opdracht uit de beschikbare opdrachten Inlezen, vragen stellen Uitwerken Thuis afmaken Volgende keer presenteren de Kennismaatschap

Dagdeel 3: terug- en vooruitblik Terugblik eDidactiek in relatie met activerende didactiek Vragen Randvoorwaarden Persoonlijk actieplan Alles op een rij eDidactiek TPACK ADSL 21st Century Skills Mediawijsheid de Kennismaatschap

Presenteren huiswerk Opdracht in het kort Resultaat laten zien Hoe ga je het in je les gebruiken? Plus- en minpunten de Kennismaatschap

Bloom & e-didactiek Remembering Docent weet dat bijv. Kahoot een tool is waarmee je kennis kunt testen Understanding Docent kan uitleggen hoe een tool werkt Applying Docent kan de tool didactisch verantwoord inzetten Analyzing Docent kan verschillende tools uit dezelfde categorie vergelijken op hun eigenschappen Evaluating Docent kan aangeven waarom de ene tool de voorkeur heeft boven de andere in een bepaalde lessituatie of leeractiviteit Creating Docent is in staat zelf tools te vinden die toepasbaar zijn in bepaalde lessituaties en deze didactisch verantwoord in te zetten

Herontwerpen les volgens ‘De schijf van 5’ De leerling Gereedschappen Skills docent Doelen school Mediawijsheid

Herontwerp les de Kennismaatschap

Didactisch gebruik van ict voor leren Randvoorwaarden (1) 4-in-balans+ (Kennisnet) Leider-schap Samenwerking Visie Deskundigheid Digitaal leermateriaal Ict- infrastructuur Didactisch gebruik van ict voor leren de Kennismaatschap

Randvoorwaarden (2) ROI van Digitale didactiek: Return On Investment Inzet tools mag hooguit eenmalig extra tijd kosten. Techniek moet organiseerbaar zijn Bijv: laptopkar naar de klas en na 20 min pas kunnen beginnen is niet werkbaar. ELO Onmisbaar als je leerlingen zelfstandig aan de slag wilt laten gaan. de Kennismaatschap

Randvoorwaarden (3) Michael Fullan – Stratosphere (2012) (Integrating Technology, Pedagogy, and Change Knowledge) Inzetten van techniek in onderwijs moeten we omarmen, maar alleen inzetten als het voldoet aan 4 voorwaarden: Irresistibly engaging: leerling kan er geen genoeg van krijgen Elegantly efficient and easy to use: zonder steile leercurve toepasbaar 24x7 everywhere: altijd en overal beschikbaar Real-life problem solving: alleen zinvol toepassen Pas dan is 21st century onderwijs echt mogelijk. de Kennismaatschap

Praktijkopdracht 5 Alt. 1: presenteer in max 2 minuten jouw favoriete app/toepassing. voorbereiden presenteren aan de groep Alt. 2: uit de beschikbare opdrachten een kiezen of zelf een verzinnen uitwerking terugkoppeling aan de groep inclusief beschrijving 1 uur de Kennismaatschap

Persoonlijk actieplan Waar wil jij je in bekwamen? Hoe wil je dat gaan doen? Wat heb je daarvoor nodig? Wie heb je daarvoor nodig? Wanneer ga je dat doen? Wanneer ga je dat evalueren? de Kennismaatschap 30-10-2013

Alles op een rij Activerende Didactiek eDidactiek leerling docent Passief Actief Interactief Effectief docent management Mediawijsheid de Kennismaatschap

Evaluatie … met https://nl.surveymonkey.com/s/Eval-eDid-Workshop de Kennismaatschap