Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
havo wiskunde A Tom Eitjes
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
sociologie en diversiteit
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Wat leren onze kinderen eigenlijk?
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Maatschappij Wetenschappen
POWL, Domeinspecifiek Leren
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Maatschappij wetenschappen
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl Docentendag 2017 Gertruud Kruse, pilotdocent havo Lars van der Bruggen, pilotdocent vwo Coen Gelinck, SLO

Programma Introductie maatschappijwetenschappen nieuwe stijl (Coen) Vwo-lespraktijk op Ichthus Lyceum (Lars) Aan de slag Havo-lespraktijk op Martinuscollege (Gertruud)

Stand van zaken Landelijk invoering nieuwe examenprogramma: schooljaar 2017-2018 in het 4e leerjaar havo en vwo Eerste landelijke examen havo in 2019 en vwo in 2020 Sinds 2011 werken 14 pilotscholen met het nieuwe programma Regionale netwerken Twee methodes Alle informatie is te vinden via: http://maatschappijwetenschappen.slo.nl

Uitgangspunten Concept-contextbenadering Basis vanuit sociologie en politicologie Differentiatie havo en vwo programma Meer wetenschap dan leer Theorie en empirie analyseren m.b.v. theorieën en concepten onderzoeksvaardigheden

Verschillen tussen het huidige en nieuwe programma Huidige programma Nieuwe programma Vakspecifieke benadering benaderingswijzen concept-contextbenadering Structuur 'losse' thema's concepten als dwarsverbanden tussen contexten Verschil havo en vwo enkele eindtermen meer, moeilijkheidsgraad andere contexten, ander beheersingsniveau Actualiteit waar mogelijk vaste plek in het programma

Concept - contextbenadering Doel: meer conceptueel leren denken; meer nadruk op inzicht, minder op reproductie In de pilot is daarom veel aandacht voor hogere denkvaardigheden.

Concept - contextbenadering Concepten abstracte begrippen …uit de sociologie en politicologie te zien als analysegereedschap beperkt in aantal en overzichtelijk (houvast) toepasbaar op meerdere contexten worden in een bepaalde context aangeleerd voorkomen versnippering en overladenheid

Overzicht hoofdconcepten en kernconcepten Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie representativiteit verandering rationalisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering

Concept - contextbenadering Contexten maatschappelijke thema’s, problematieken, processen concreter dan concepten hierop kunnen concepten toegepast worden kunnen sterk variëren en groot zijn in aantal vormen het onderzoeksterrein zijn verschillend voor havo en vwo in het programma vastgelegd, maar ook nieuwe en actuele contexten

Gekozen contexten voor havo en vwo domein hoofdconcept havo context vwo context B Vorming Samenlevingsvormen (CE) Zelf te bepalen (SE) (bijvoorbeeld: Religie) C Verhouding Maatschappelijke verschillen (CE) Machtsverhoudingen in de wereld D Binding Veiligheid Natievorming en de rol van de staat E Verandering (bijvoorbeeld: Media) De wording van de moderne westerse samenleving

Overige domeinen Domein A Vaardigheden Informatievaardigheden Concept-contextbenadering Onderzoeksvaardigheden Voor vwo: sociaalwetenschappelijke paradigma's. Domein F Analyse sociale actualiteit Domein G Analyse politieke actualiteit

Verschil havo en vwo Andere contexten Vwo meer theoretisch, complex, internationaler Havo meer concreet, herkenbaar, dichtbij Vwo: twee domeinen actualiteit (politiek en sociaal), Havo doet één van de twee. Vwo: theorieën plaatsen a.d.h.v. paradigma’s

Vwo: paradigma’s functionalisme-paradigma conflict-paradigma sociaalconstructivisme-paradigma rationele actor-paradigma Wat kun je ermee? van elkaar onderscheiden herkennen in visies op maatschappelijke verschijnselen vanuit paradigma redeneren

Oefeninstrument http://pmw.slo.nl Op computer of smartphone Concepten oefenen Concepten toepassen Feedback op de antwoorden

Meer informatie Websites www.maatschappijwetenschappen.slo.nl https://www.examenblad.nl/ (stel examenjaar in) Handreiking http://handreikingschoolexamen.slo.nl/maatschappijwetenschappen Coen Gelinck c.gelinck@slo.nl Gertruud Kruse gkruse@martinuscollege.nl Lars van der Bruggen L.vanderBruggen@Ichthuslyceum.nl