Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl Docentendag 2017 Gertruud Kruse, pilotdocent havo Lars van der Bruggen, pilotdocent vwo Coen Gelinck, SLO
Programma Introductie maatschappijwetenschappen nieuwe stijl (Coen) Vwo-lespraktijk op Ichthus Lyceum (Lars) Aan de slag Havo-lespraktijk op Martinuscollege (Gertruud)
Stand van zaken Landelijk invoering nieuwe examenprogramma: schooljaar 2017-2018 in het 4e leerjaar havo en vwo Eerste landelijke examen havo in 2019 en vwo in 2020 Sinds 2011 werken 14 pilotscholen met het nieuwe programma Regionale netwerken Twee methodes Alle informatie is te vinden via: http://maatschappijwetenschappen.slo.nl
Uitgangspunten Concept-contextbenadering Basis vanuit sociologie en politicologie Differentiatie havo en vwo programma Meer wetenschap dan leer Theorie en empirie analyseren m.b.v. theorieën en concepten onderzoeksvaardigheden
Verschillen tussen het huidige en nieuwe programma Huidige programma Nieuwe programma Vakspecifieke benadering benaderingswijzen concept-contextbenadering Structuur 'losse' thema's concepten als dwarsverbanden tussen contexten Verschil havo en vwo enkele eindtermen meer, moeilijkheidsgraad andere contexten, ander beheersingsniveau Actualiteit waar mogelijk vaste plek in het programma
Concept - contextbenadering Doel: meer conceptueel leren denken; meer nadruk op inzicht, minder op reproductie In de pilot is daarom veel aandacht voor hogere denkvaardigheden.
Concept - contextbenadering Concepten abstracte begrippen …uit de sociologie en politicologie te zien als analysegereedschap beperkt in aantal en overzichtelijk (houvast) toepasbaar op meerdere contexten worden in een bepaalde context aangeleerd voorkomen versnippering en overladenheid
Overzicht hoofdconcepten en kernconcepten Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie representativiteit verandering rationalisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering
Concept - contextbenadering Contexten maatschappelijke thema’s, problematieken, processen concreter dan concepten hierop kunnen concepten toegepast worden kunnen sterk variëren en groot zijn in aantal vormen het onderzoeksterrein zijn verschillend voor havo en vwo in het programma vastgelegd, maar ook nieuwe en actuele contexten
Gekozen contexten voor havo en vwo domein hoofdconcept havo context vwo context B Vorming Samenlevingsvormen (CE) Zelf te bepalen (SE) (bijvoorbeeld: Religie) C Verhouding Maatschappelijke verschillen (CE) Machtsverhoudingen in de wereld D Binding Veiligheid Natievorming en de rol van de staat E Verandering (bijvoorbeeld: Media) De wording van de moderne westerse samenleving
Overige domeinen Domein A Vaardigheden Informatievaardigheden Concept-contextbenadering Onderzoeksvaardigheden Voor vwo: sociaalwetenschappelijke paradigma's. Domein F Analyse sociale actualiteit Domein G Analyse politieke actualiteit
Verschil havo en vwo Andere contexten Vwo meer theoretisch, complex, internationaler Havo meer concreet, herkenbaar, dichtbij Vwo: twee domeinen actualiteit (politiek en sociaal), Havo doet één van de twee. Vwo: theorieën plaatsen a.d.h.v. paradigma’s
Vwo: paradigma’s functionalisme-paradigma conflict-paradigma sociaalconstructivisme-paradigma rationele actor-paradigma Wat kun je ermee? van elkaar onderscheiden herkennen in visies op maatschappelijke verschijnselen vanuit paradigma redeneren
Oefeninstrument http://pmw.slo.nl Op computer of smartphone Concepten oefenen Concepten toepassen Feedback op de antwoorden
Meer informatie Websites www.maatschappijwetenschappen.slo.nl https://www.examenblad.nl/ (stel examenjaar in) Handreiking http://handreikingschoolexamen.slo.nl/maatschappijwetenschappen Coen Gelinck c.gelinck@slo.nl Gertruud Kruse gkruse@martinuscollege.nl Lars van der Bruggen L.vanderBruggen@Ichthuslyceum.nl