Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Effectieve instructie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Ken je kracht…Deel je kracht…
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Diepteverwerking master
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Daphne Keller 30 augustus 2017
Theorie.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vervolgtraining masters 2017
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Storyline EMD Daphne Keller.
LOB zeven stappen naar succes
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
DA dag april 2016.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Feedback geven en krijgen
© UNIEK IN DE KLAS.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
5 rollen van de docent : verdieping
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Honours programma: voor wie
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Daphne Keller 29 augustus 2018
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Vervolgtraining masters 2018
Storyline EM2X Daphne Keller.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen) Nu gestart, ook met school, nooit met portfolio gewerkt Minor afgerond, In februari begonnen, wel eerder met portfolio gewerkt Al verder gevorderd in de master Groepjes (heterogeen) A: Leervragen maken, vragen over portfolio, hoe maak ik portfolio? B / C: Leervragen oppakken, scherpstellen

A: Leervragen en Portfolio Leervragen opstellen. Hulpvragen: Verwachting: wat kan ik al / wat denk ik te moeten leren Quick scan doen Broad test of skills inzetten Heb ik al ervaring in het onderwijs, en wat kan ik daar uithalen ‘les’, bijles, … als leerling (wat betekent de perspectief wisseling?) Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? …

B / C: Herstarten portfolio Basis: Uit portfolio van P1 en/of P2 Sterk/Zwak  ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten  wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen  opzoeken, aanvullen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is werkplekleren een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? … Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?

Wordt ‘vanzelf’ plan

Productief werkplekleren Onderzoek: Heldere leeromgeving* Doeners & Beslissers & Compleet: Minder tijdsverlies aan begin Hoger cijfer Feedback** Tips: Oriënteer je / bereid voor Stel vragen / experimenteer !! Zoek leerervaringen op Vraag feedback Bewaak & stuur * Bron: Taconis, R., Van der Plas, P., & Van der Sanden, J. (2004). The development of professional competencies by educational assistants in school‐based teacher education. European Journal of Teacher Education, 27(2), 215-240. ** Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.

Productief werkplekleren 1. Je observeert een ervaren docent die onderwijs geeft.  Waarop ben jij dan vooral gericht? Je bent er vooral op gericht dingen zelf te ervaren. Je bent vooral aan het luisteren en kijken hoe de docent het aanpakt. Je ordent wat er gebeurt in een samenhangend begrippenkader. Je bent vooral ideeën en vermoedens aan het verzinnen en toetsen. 2. Je begeleidt leerlingen die zelf aan het werk zijn: Je laat het op je af komen zoals het komt en hoe dat voelt. Je bent vooral gericht op wat er volgens jou van doorslaggevend belang is. Je denkt, en analyseert onderwijl het verloop van je begeleiding. Jouw oordeel over de leerlingen speelt geen rol.

Productief werkplekleren 3. Je gaat een handleiding/instructie maken/verbeteren: Je vergelijkt met bestaande handleidingen. Je gaat eerst maar eens iets opschrijven. Je voelt jezelf bij dit werk betrokken. Je bent gericht op de praktische aspecten van het schrijven van een handleiding. https://play.kahoot.it/#/k/6077dc01-7413-4cd0-99c6-448fe7bd0406 http://www.tactic.nl/WPL/kolb_VO.htm

Ontwikkeling in beeld brengen Het ging ineens veel beter omdat ….. Storyline Doel/compentie/… Vervolg: Vanmiddag Tijd …

Over storyline STAP 1: je kijkt terug en tekent jouw ontwikkelingslijn (perspectief, reflectie) STAP 2: je verklaart de vorm van de lijn Dus: Het is géén ‘harde meting’ (getallen) Doel is inzicht/verklaringen (events, ingrepen, mechanismen,…) Wetten van ‘verhalen’ (clou, drama, ontknoping, ...)

Opdrachten Stel je leervragen op scherp! Ga aan de slag met je leervragen en laat dit terugkomen in je portfolio (gebruik voorgaande slides / middag sessie vandaag) Formuleren SMART Afname roos van Leary – voorbereiden. (middag sessie 2-11) Alles over de VIL: https://drive.google.com/drive/folders/0B5Lz6mqUi1tPQ3p1UUdveVBENUE Groep B / C: Storyline over competentie met sterkste ontwikkeling. Verklaar de vorm van de curve: gebeurtenissen wat jij deed wie anderen deden