HET JOHARI VENSTER EN FEEDBACK Raampjes open

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Levensbeschouwing Welkom
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Van doelen naar reflectie
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Portfolio Presentatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
In een jeugdgevangenis
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Handvatten voor coaching
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
DE LEERSTIJLEN VAN KOLB
Communicatie 7e les.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Storyline EMD Daphne Keller.
LOB zeven stappen naar succes
Reflecteren even pas op de plaats
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolgroepbijeenkomst
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Communicatie 3e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Storyline EM2X Daphne Keller.
ADL Les 1.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

HET JOHARI VENSTER EN FEEDBACK Raampjes open De term ‘raampjes’ verwijst natuurlijk naar het venster uit het Johari venster. 1 1 1 1

Feedback: overal en altijd Voortgangsgesprekken Beoordelingsmomenten (Combels) Voortgangsdocument Reacties op elkaars inbreng LEOh Beoordeling docent Prive Feedback geven en ontvangen gebeurt continu. Hier worden enkele momenten opgesomd, waarin het expliciet aan de orde is. Je kunt zelf voorbeelden toevoegen of weghalen, en bijvoorbeeld alleen die momenten opnemen die binnenkort op de agenda staan. 2 2 2 2

Competenties 3 Professionaliteit   Professionaliteit 7.4 Past het eigen gedrag aan op basis van reflectie en feedback Reflecteert op eigen gedrag en functioneren, en de onderliggende motivaties Staat open voor feedback en past zonodig eigen gedrag bij In de Combel wordt feedback expliciet genoemd bij de competentie professionaliteit. Het is dus iets wat je als aios geacht wordt te kunnen. En je wordt er ook op beoordeeld. 3 3 3 3

Binnen en buiten Het Johari venster (tot 4.30) 4 In deze powerpoint wordt gebruik gemaakt van een prachtig filmpje van (in totaal) 14 min., dat in 3 delen wordt besproken. Het eerste deel illustreert het Johari venster. Zoek het filmpje op via onderstaande link (of via de zoektermen) Link: https://youtu.be/PVGgeiFoL7o Zoektermen: Johari window and feedback – Dr Robin Lindbeck Toon het tot aan 4.30 (dus tot het moment waarop het gaat over feedback ontvangen) 4 4 4 4

Hoe is dat voor jou? 5 En ons…. Verwijs naar de voorbereidingsopdracht (de 4 vragen). Deze zijn in dia 6 ingevoegd in de 4 cellen. 5 5 5 5

6 1 Arena Vrije ruimte Open Publieke arena Publieke zelf   Bekend aan jezelf Niet bekend aan jezelf Bekend aan anderen 1 Arena Vrije ruimte Open Publieke arena Publieke zelf  Wat is het belangrijkste wat je over jezelf hebt laten zien, tijdens de terugkomdagen tot nu toe? 3 Blinde vlek Blind spot Blind area Ben je tot nu toe iets van jezelf tegen gekomen wat je nog niet wist van jezelf? Denk je dat anderen dat wel van jou wisten of zagen? Niet bekend aan anderen 2 Facade Verborgen gebied Hidden Private area Wat is belangrijk voor je, maar heb je (nog) niet verteld of laten zien tot nu toe? 4 Unknown Onbekende zelf Stel, je zou nog een totaal nieuw talent hebben, waarvan je het bestaan nog niet weet, heb je enig idee op welk vlak dat dan zou kunnen liggen? Verwijs naar de voorbereidingsopdracht (de 4 vragen). Deze zijn in dia 6 ingevoegd in de 4 cellen. Vraag wat iedereen bij die 4 vragen heeft geantwoord en illustreer op die manier het model. Vraag 4 is natuurlijk hypothetisch, maar vaak komen daar toch leuke antwoorden uit, die illustreren waar het in die cel over gaat. In de literatuur en filmpjes worden bijvoorbeeld dingen genoemd als: - pas als je een kindje krijgt, kom je erachter hoe geduldig je kunt zijn; - pas als je een opdracht krijgt om een project te leiden, kom je er achter dat je goed mensen kunt aansturen, etc. 6 6 6 6

Dus …. 7 Feedback is een manier om blinde vlekken op het spoor te komen en misschien wel een totaal nieuw knoflookbeleid in te stellen Dit is een afrondende conclusie. Je kunt hem ook op een andere manier formuleren dan hier staat. De term ‘knoflookbeleid’ verwijst naar een voorbeeld dat in één van de Youtube filmpjes wordt beschreven van een blinde vlek. Als je veel knoflook hebt gegeten, ruik je dat zelf niet (meer), maar je omgeving des te meer. Dat blijft zo, totdat iemand je daar op wijst (en je dus feedback geeft). Het voorbeeld illustreert dat je er baat bij kunt hebben om je naar de buitenwereld (of in ieder geval een deel daarvan) open op te stellen en andere mensen uit te nodigen om je feedback te geven. Ook ongevraagd. Want knoflook of niet, ieder mens heeft zo van die dingen die hij zelf niet weet, en de buitenwereld wel. 7 7 7 7

Feedback regels 8 Video fragment Welke feedbackregels herken je in dit fragment? Zie je nog mogelijkheden tot verbetering? Na het Johari venster worden in het filmpje de feedback regels besproken. Voordat je daarmee verder gaat, kan het leuk zijn om met een opwarmertje c.q. een ‘grappig’ voorbeeld te laten zien hoe het niet moet. Bijvoorbeeld met een schrijnende sketch van Alex Klaasen en Martine Santfoort, waarbij je de aios laat letten op de volgende twee vragen: - Welke feedbackregels herken je in dit fragment? - Zie je nog mogelijkheden tot verbetering? Link: https://youtu.be/qH-zOrieqfY (Zoektermen: Feedback geven is ook een vak - Alex Klaasen en Martine Santfoort) Je kunt de sketch ook weglaten (en dus ook dia 8) en dan meteen overgaan naar het vervolg van het filmpje, waar het gaat over feedback ontvangen en de daarbij horende dia 9. 8 8 8 8

Feedback ontvangen Vervolg video (van 4.30 – 7.30) 9 Toon het vervolg van het filmpje vanaf 4.30 tot aan 7.30 Het gaat hier over feedback ontvangen. Ze geeft enkele bekende feedbackregels, maar doet dat op een leuke, heldere en overtuigende manier. 9 9 9 9

Feedback ontvangen Wat vind je van deze regels? Welke vind je moeilijk? Kun je een voorbeeld geven, waarin dit wel of juist niet zo goed ging? Tijd voor reflectie. Drie vragen over feedback ontvangen lenen zich voor uitwisseling in de grote groep of in subgroepen: - Wat vind je van deze regels? - Welke vind je moeilijk? - Kun je een voorbeeld geven, waarin dit wel of juist niet zo goed ging? 10 10 10 10

Feedback geven We hebben net de feedbackregels gezien voor feedback ontvangen. Wat zijn de regels voor feedback geven? - (Vervolg video, vanaf 7.30) Ga nu verder met feedback geven. Inventariseer even de regels voor feedback geven. Het is zinvol om dat plenair te doen en even de (standaard) regels over tafel te laten gaan, omdat die in het filmpje niet worden opgesomd (daar worden ze slechts samengevat). Toon daarna het vervolg van het filmpje, dus vanaf 7.30, als het gaat over feedback geven. Ze beschrijft de kwantiteit van feedback geven, met als stelling: we geven bijna altijd feedback als het heel goed is of heel slecht, maar niet in het grote gebied daar tussen in. Vervolgens beschrijft ze de kwaliteit van feedback geven. Daarbij presenteert ze niet de standaard feedback regels, maar vat die samen met ‘specific’ en ‘impact’. 11 11 11 11

FEEDBACK GEVEN Maak tweetallen en bedenk samen: één moeilijk feedbackpunt voor jullie beide opleiders één moeilijk of makkelijk feedbackpunt voor mij als docent. Help elkaar het feedbackpunt zo krachtig mogelijk te formuleren. Het punt voor je opleider houden jullie voor jezelf, het feedbackpunt voor de docent spreken jullie uit. Laat de groep oefenen met het geven van feedback. Kies een vorm en een werkwijze die je passend vind. Je kunt dat bijvoorbeeld koppelen aan een evaluatiemoment dat binnenkort op het programma staat. In deze dia worden de volgende drie opdrachten geformuleerd: - Maak tweetallen en bedenk samen: één moeilijk feedbackpunt voor jullie beide opleiders en één moeilijk of makkelijk feedbackpunt voor mij als docent. - Help elkaar het feedbackpunt zo krachtig mogelijk te formuleren. - Het punt voor je opleider houden jullie voor jezelf, het feedbackpunt voor de docent spreken jullie uit.

Voor thuis Ga actief op zoek naar een blinde vlek (wie zoekt zal vinden, wie vraagt zal horen) Doe de digitale vragenlijst over het Johari venster. Nodig anderen uit hem ook over jou in te vullen (bijvoorbeeld opleider, assistente, praktijk- ondersteuner, collega, docent, mede-aios). Trek een conclusie. Ga op zoek naar een kernkwaliteit van je (gebruik daarvoor eventueel de test uitslag) Als afronding van dit programma worden drie punten ‘voor thuis’ genoemd: 1 Probeer de komende tijd een blinde vlek van jezelf op te sporen. Benadruk daarbij het doorvragen. Als je mensen om feedback vaagt, zal er vaak een afgeroomd, sociaal wenselijke antwoord komen. Pas als je dóórvraagt en kenbaar maakt dat je het écht wil weten komen ook de achterliggende antwoorden. Doorvragen vergroot de kans op het vinden van een blinde vlek. 2 Er bestaat een leuke digitale vragenlijst over het Johari venster. De link naar deze website is: http://kevan.org/johari Je vindt een groot aantal persoonskenmerken. Deze hebben allemaal een neutrale of (vooral) positieve connotatie. Daarvan moet je er zes aanklikken die je het meest van toepassing vindt op jezelf. Vervolgens kun je andere mensen uitnodigen om dat ook te doen (dus aankruizen wat ze op jou van toepassing vinden). Het systeem verdeelt dan zelf die persoonskenmerken over de vier cellen. Dus als iedereen jou ‘geweldig’ vindt, verhuist het kenmerk ‘geweldig’ van Unknown naar Arena. Als alleen jij dat vindt verhuist hij van Unknown naar Blind spot. Enzovoort. Het is niet een wetenschappelijk onderbouwde lijst, maar leuk om te doen en zeer geschikt voor reflectie, evaluatie en uitwisseling. De aios kan dus meerdere mensen uitnodigen, bijvoorbeeld opleider, praktijkassistente, docent, aios, praktijkondersteuner, etc. 3 Omdat in de vragenlijst vrijwel alleen positieve kenmerken worden genoemd, kan je de lijst ook gebruiken als middel om kernkwaliteiten op het spoor te komen. Je kunt dat expliciet zo noemen en dan als vervolg op dit programma het thema Kernkwaliteiten bespreken. 13 13 13 13