GEDRAGSVERANDERING; EEN ONTMOETING TUSSEN AMBITIE EN PRAKTIJK NIVEAU M GEDRAGSVERANDERING; EEN ONTMOETING TUSSEN AMBITIE EN PRAKTIJK Symposium Zorg Dichtbij Vrijdag 25 november 2016 Kennisnetwerk CVA NL GERALD MORSSINKHOF ACADEMIE VOOR GEDRAGSVERANDERING
VERANDERINGEN IN DE ZORG 1) MEER WERK, MET MINDER MENSEN 2) MEER EIGEN REGIE 3) PARTICIPEREN (MANTELZORGER) 4) INTERDISCIPLINAIR (SAMENWERKEN) ANDERS GEFORMULEERD: 1) PATIËNT EN ZIJN OMGEVING 2) MEDEWERKER EN ZIJN WERK 3) ORGANISATIE EN ZIJN ZORGVERLENING
KWIS = QUIZ 1) HOEVEEL FEITEN KAN EEN MENS ONTHOUDEN? 4 2) HOEVEEL PROCENT LUISTERT EEN MENS GEDURENDE EEN PRESENTATIE? 30 – 40 % 3) HOEVEEL MENSEN KOMEN AAN HET EINDE VAN EEN WEBSITEPAGINA? MINDER DAN 5% 4) STEL, JE WILT AFVALLEN? WAT IS EFFECTIEVER? EEN GERENOMMEERDE DIEETGOEROE VOLGEN OF GAAN WONEN IN EEN STRAAT WAAR MENSEN DUNNER WORDEN? DE STRAAT 5) STEL JE KRIJGT EEN NIEUWE FIETS MET ÉÉN KLEINE AANPASSING? HOE LANG DUURT HET DAN OM DAAR OP TE LEREN FIETSEN? MENSEN VAN MIJN LEEFTIJD EEN KLEINE 8 MAANDEN JONGE KINDEREN 2 – 4 WEKEN 6) EN HOE SNEL KUN JIJ DAARNA WEER FIETSEN OP EEN ‘NORMALE’ FIETS? 20 MINUTEN 7) HOEVEEL PROCENT VAN ONS GEDRAG IS ONBEWUST? Rond de 90%
VERANDEREN VANUIT PAPIEREN AMBITIES BELEID INTERVENTIES GEDRAG Papier kent ook eigen karakteristieken: Ratio Logica Inhoudsgedomineerd Volledigheid Bij interventies: argumenteren, overtuigen, opdragen, uitleggen (paternalisme en bevoogding) WANT: IK WIL, JIJ MOET!!!!!
WAAROM ZO LASTIG? Inhoud gestuurde verandering is één dimensionaal Papier ≠ Praktijk Papier = inhoud Voorbeelden: schuldhulpverlening, schimmelbestrijding in huurhuizen, stimuleren van gezond eten, klantgerichtheid vergroten, minder kopiëren, meer gebruik maken van openbaar vervoer, carpoolen en fiets nemen, schoon en veilig werken, hulpverleners niet in de weg staan, samenwerken, fusie van 2 afdelingen, leidinggeven aan dorpse en stadse afdeling, verwaarloosde teams Inhoud gestuurde verandering is één dimensionaal
WAAROM ZO LASTIG? (II) KERN IS DE MISMATCH TUSSEN: INHOUD (= PAPIEREN AMBITIE) – LEEFWERELD VAN DE ANDER (= PRAKTIJK) Leefwereld = eigen bezigheden en sores + de dichtbij sociale wereld = gewoonten, tradities, gebruiken, gevoelens; Daar leeft o zoveel meer Handige vragen: Naar wie luisteren mensen? Waar praten zij over? Wat verwachten zij van mijn organisatie/de leiding?
GEDRAGSVERANDERING BEGINT BIJ “KIJKEN NAAR GEDRAG” Wat doen mensen echt? Waar, met wie en welk effect heeft dat? SCHRIJF DE VOLGENDE ZIN OP: Vrolijk verheugden zij zich op de bijeenkomst met de leden van het orkest: De fagot, klarinet en trombone sloegen de trom Zelden zo’n mooie melodie gehoord
KARAKTERISTIEKEN VAN GEDRAG Patroonmatig Onbewust Sociaal Emotioneel
GEDRAGSPRINCIPES Er zijn er 8 In- en uitsluiting Statusbevestiging Territoriumbewaker Nabijheid Identificatie Geven – nemen (reciprociteit) Winnaarseffect Naar-de-zijkant-kijken
Onthouden Vertel uw buur hoeveel gedragsprincipes u nu nog kunt herhalen? Filmpje: tel het aantal keren dat het witte team de bal overgooit https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY Datgene wat jouw aandacht heeft dat zie je, herken je, en kun je makkelijker onthouden; anders lastiger. Datgene wat vertrouwd/herkenbaar/normaal is, wordt eerder omarmd
HOE VLIEG JE HET AAN? Beleid Gedrag (PAPIER) (PRAKTIJK) Interventies
Interventietechnieken Framen Sociale norm Co-creëren Beïnvloeding Paradoxale interventies
CONCLUDEREN 1) VOOR DE PATIËNT EN ZIJN OMGEVING 2) VOOR DE MEDEWERKER EN ZIJN WERK 3) VOOR DE ORGANISATIE EN ZIJN ZORGVERLENING
DANKUWEL, VEEL PLEZIER EN SUCCES
Gerald Morssinkhof www.niveaum.nl www.academievoorgedragsverandering.nl 06 – 54380310