Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017
Agenda bijeenkomst feedbackplatform Terugblik op resultaten van feedbackplatformbijeenkomst 1 Nodig voor de KR: voorbeelden van leren Lerende organisatie: meer nadruk op leren, reflecteren Aan de slag via speeddaten! 6-2-2017
Terugblik op resultaten bijeenkomst 1 Grote opkomst, enthousiaste inzet Resultaten sluiten aan bij analyse projectgroep: Professionalisering: scholingstrajecten zoals BKE Positief resultaat op ambitieuze prestatieafspraken Veel inhoudelijke ontwikkelingen, onderzoek naast onderwijs Intentie is vertrouwen, maar ook nog veel control Groter leereffect creëren: meer delen successen én fouten PDCA-cirkel maken we niet altijd rond 6-2-2017
Ondertussen… Veel initiatieven voor innovatie en ontwikkeling van onderwijskwaliteit Experimenten en kennisdeling Evaluatie en reflectie is aanwezig, maar meer impliciet (niet op papier) Andere kwaliteitscyclus dan PDCA? Veel ontwikkelingen op het gebied van zorg voor kwaliteit Breder belegd (verdeling van bevoegdheden) Horizontale dialoog Vreemde ogen Centrale vraag: Hoe leren we? 6-2-2017
SBP 2016-2020 en Charter 2016 Een leergemeenschap waarin professionals kwaliteitszorg vanzelfsprekend vinden, elkaar aanspreken op gedrag en verantwoording afleggen Als lerende organisatie vertrouwen we op de professionaliteit van de medewerker, willen we leren met én van elkaar, willen we fouten en successen kennen en daarvan leren 6-2-2017
PDCA en PAR, evalueren én reflecteren PLAN ACT DO CHECK Lerende cultuur: systematische PDCrA Prepare Plan Do Critical Reflect Act Reflect Act gericht op evaluatie van inhoud én eindresultaat 6-2-2017
Leren van onderwijsproces bij de student Reflecteren: op papier, maar vooral het gesprek erover Stilstaan bij eigen leren: hoe leer ik eigenlijk? Reflecteren is belangrijk voor het borgen van kwaliteit 6-2-2017
1. Opwarmertje Denk zelf na over de vraag: Hoe leer ik? Bespreek met zijn drieën elkaars antwoorden Kort plenair uitwisselen van ervaringen 6-2-2017
2. Leren in groeps-/teamverband Speeddaten in twee rondes: A Vraagt en haalt op: Waar ben je als team beter in geworden? Doorvragen: hoe? waarom? Wat is de kritische succesfactor? B antwoordt: Neem voorbeeld uit eigen ervaring Laat je uitvragen Korte plenaire terugkoppeling 6-2-2017
3. Leren in de toekomst Speeddaten in een ronde: B vraagt en haalt op: Wat roepen de ervaringen uit de vorige ronde op? Doorvragen: hoe, waarom? Wat moet er in toekomst gebeuren om het met elkaar leren voor elkaar te krijgen? A antwoordt: Neem voorbeeld uit eigen ervaring Laat je uitvragen 6-2-2017
Resultaten feedbackplatformbijeenkomst Korte terugkoppeling met elkaar: Hoe leren we met elkaar? In de afgelopen jaren Op dit moment Wat moet er in toekomst gebeuren om het met elkaar leren voor elkaar te krijgen? 6-2-2017
Volgende feedbackplatformbijeenkomst Van tevoren een aantal teksten uit de KR per e-mail Bespreking op feedbackplatform in twee rondes 6-2-2017