Heidi van der Panne-Dirks

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Voorlichting over de taalontwikkeling
Praten met kinderen over de wereld !
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
PAD Mindfulness en Yoga
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Studiekeuze voor ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Presenteren en communiceren
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Sadan opdracht David Beernaert 1BaO a1 l r
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
H3 Wat is normaal?.
Doet ie het of doet ie het niet?
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Ik ben een leerling van Jezus.
Reflecteren even pas op de plaats
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Informatie verdraaien
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Welkom 9/19/2018.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
De schrijver mee op reis
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Mogelijke Jezusbeelden
Wat doe jij?.
5 valkuilen & Tips.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Semantisatieverhaal: Ik zag op Youtube iets bijzonders gisteren
Transcript van de presentatie:

Heidi van der Panne-Dirks Praten met pubers Heidi van der Panne-Dirks Buro Leerlingenhulp

Filmpje 1 minuut

Orthopedagoog-Generalist Buro Leerlingenhulp Den Haag Heidi van der Panne-Dirks Orthopedagoog-Generalist Buro Leerlingenhulp Den Haag

Filmpje herkenbaar? Hoe voelt dat voor jou als je in zo’n situatie zit? Wat doe je dan? Wordt er in het filmpje gecommuniceerd? Wat gebeurt er denken jullie bij Sophie?

Tips voor de ouder, wanneer de puber niet met je in gesprek wil gaan Maak er als ouder geen persoonlijk / interactie / relatieprobleem van. Kies ervoor om jezelf te beschermen. Wacht totdat je kind weer aanspreekbaar is. En probeer je te verplaatsen in je kind! WANT……………

Wat gebeurt er bij de puber als deze geen behoefte heeft aan een gesprek en / of zich niet sociaal opstelt? Brein van de puber is aan het rijpen  sommige delen zijn actiever dan andere delen. Wisseling in de hormoonspiegel Puber is het slachtoffer van het ongerijpte lichaam.

Wat doet de volwassene vaak als het in gesprek gaat met een puber? - de volwassene praat zonder “echt” af te stemmen op de ander. de volwassene is geneigd zijn eigen verhaal te willen vertellen.

Gevolg: Hersens gaan op “uit” Dat ligt niet aan de intentie van de volwassene, die is vaak wel goed. Het ligt aan de wijze waarop. .

Daarbij zijn 3 peilers belangrijk Dom Lui Dakloos

Dom Ben nieuwsgierig Doe (net alsof) je er weinig tot niets van weet en bevraag Soms kan een simpele “wauw” tijdens een gesprek voldoende zijn.

Lui One-step behind. Neem de tijd en durf met stiltes om te gaan.

Oefening Dom & Lui Zoek een persoon op die je niet kent. De één stelt zich in ongeveer 3 minuten uitgebreid aan de ander voor (vertel over gezin, werk, hobby’s ed.) De ander stelt tussendoor vragen, maar houdt zich “Dom” en “lui”. Draai de rollen om. Wissel de ervaring die je daarbij op doet met elkaar uit. (1 minuut)

Dakloos Veroordeel niet, maar stel vragen Ben respectvol Reageer met warmte Probeer eigen ervaringen uit te schakelen Ben open-minded

Oefening Dakloos Zoek een persoon (liefst naast je) op. De één vertelt aan de ander over zijn haar zoon / dochter gedurende ongeveer 3 minuten. De ander stelt vragen en houdt daarbij de peiler “Dakloos” sterk in de gaten. Draai de rollen om. Wissel de ervaring die je daarbij op doet met elkaar uit. (1 minuut).

Plenair ervaringen bespreken Hoe was dit voor jullie om te ervaren? Zijn er dingen opgevallen? Ben je je ergens bewust van geworden?

Filmpje : Samenvatting workshop

Reacties op het filmpje?

Jullie nog vragen??

WAT NEEM JIJ MEE VANDAAG? Dan heb ik nog 1 vraag! WAT NEEM JIJ MEE VANDAAG?

Mocht u nog individuele vragen hebben of u wilt graag verder napraten E-mail: heidi@buroleerlingenhulp.nl denhaag@buroleerlingenhulp.nl Telefoonnummer: 06-10488013 070-3258832 Locaties: Vlierboomstraat 485 Dr. Kuyperstraat 3-5 Den Haag