Professionalisering Sociaal Werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Presentatie introductie BGL
Informatie over project vrijwillige ouderenadviseur
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
SBC blok 3 TDI 2011.
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Wat is effectieve nascholing
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
moderniseren van het curriculum.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Toon aan wat je waard bent
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Praktijkervaring en reflectie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Landelijk Congres Sociaal Raadsliedenwerk Beroepsregistratie Sociaal Juridisch Dienstverlener Milena Babovic, Directeur Miranda Verburg, Hoofd bedrijfsbureau.
Kwaliteitskoers W&MD Marije van der Meij Edwin Luttik Namens commissie kwaliteit en professionalisering 13 oktober 2015, Eindhoven.
Het Employability Framework Informatica 2015 Het geactualiseerde functie-rapport van Ngi-NGN.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Rollen binnen het werkplekleren
Regiobijeenkomsten Utrecht en Zwolle Kwaliteitslabel Sociaal Werk
Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming
Anders kijken, anders doen
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoe leren professionals?
Aanbesteding jeugdteams
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Integraal sociaal werk
YPOD. Young Professional Ontwikkel Document. Marcel Kwanten.
Kwaliteitslabel en Professionalisering
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Antibioticaresistentie en teamleren
EVC EVC traject: kort onderzoek naar jouw kennis en vaardigheden. Afgerond met erkend Ervaringscertificaat Hiermee toon je zowel jouw kennis en vaardigheden.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Sociaal werker: ambtenaar of ridder te paard?
Team charter Instrument.
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Professionalisering Sociaal Werk Karin Kleine Deelprojectleider registratie

Resultaten Actieprogramma Professionalisering tot nu toe 10 competenties maatschappelijke ondersteuning Stimuleringsregeling Leren en Ontwikkelen Professionals Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening http://www.professionalisereninwelzijn.nl/ Hier sta ik (voor)!: training voor welzijnsprofessionals Verkenning beroepscode en beroepsregistratie kinder- en- jongerenwerkers Samenwerking Wmo-werkplaatsen Het huis van de sociaal werker

Partners Actieprogramma Initiatiefnemers:                Partners:                    Partners Actieprogramma

Deelproject Beroepsregister Is een initiatief van Actieprogramma Professionalisering ( o.a. vakbonden, beroepsverenigingen, SWN) Is een onderdeel van beroepsontwikkeling ( cliëntgericht werken, beroepstrots) Gestart in 2015, in 2016 echt aan de slag, in 2017 afronden) Nu extra subsidie vanuit VWS. ( BCP, deskundigheidsbevordering, beroepscode, criteria) Vandaag nadenken over zinvolle criteria

Sociaal werkers op mbo en hbo niveau

Waarom registratie? Persoonlijk keurmerk voor de professional; Verder ontwikkelen vakmanschap Ondersteunt autonomie van de professional Geeft cliënten vertrouwen in kwaliteit van de professional Beroepstrots Soms vragen gemeenten om registratie

Wat hoort bij registratie? Beroepscompetentieprofiel Beroepscode Registratiecriteria Herregistratie eisen (deskundigheidsbevordering) Afspraken wat er gebeurt als iemand zich niet aan de code houdt

Leren en ontwikkelen Professional wil zich verder ontwikkelen tot bekwame beroepskracht Neemt deel aan ontwikkelactiviteiten Beheerst de competenties op het niveau van bekwame beroepskracht Past deze toe in de praktijk De resultaten van de organisatie verbeteren

Succes van leren

Formeel/informeel leren

Welke vormen van leren zijn er? Rolmodel Feedback Meelopen met collega Training, opleiding/e-learning Boek lezen Reflecteren Casuïstiek bespreken Onderzoeken eigen werk Dialoog gesprekken etc

Wat willen we borgen met beroepsregistratie? Vakbekwaam om beroep te kunnen uitoefenen: Beschikken over juiste kennis Beschikken over juiste vaardigheden Juiste attitude Werken volgens richtlijnen en standaarden Blijvend in ontwikkeling

Hoe meten we vakbekwaamheid? Feedback collega’s? Feedback klanten? Porfolio met beroepsproducten? Certificaten? Assessment? Werkervaring? Punten voor opleidingen ?

Portfolio

Opbouw portfolio Stap 1: formuleren van leerdoelen Stap 2: Zelf op zoek naar inhoud en vormen van leren Stap 3: Bijhouden van portfolio Stap 4: Collega’s betrekken bij ontwikkeling Stap 5: Peerreview/ ontwikkkelgesprek

Enquête 219 mensen vinden werkervaring belangrijk (41 niet) In het directe contact leer je de praktijk, de hulpvragers, je netwerk en jezelf kennen. Kijkend naar mijzelf, ja. Heb ik enorm veel ervaring opgedaan tijdens het werk zelf. Daar kan de opleiding alleen niet tegenop. Ervaring is een onmiskenbare factor. Diploma is klein onderdeel werkervaring het grootste gedeelte

80% geeft aan dat het belangrijk is dat professionals op de hoogte zijn van nieuwe kennis en ontwikkelingen die van belang zijn voor het beroep.