Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Oorzaken van segregatie in het basisonderwijs
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Huiswerktips.
Iedereen gelijke kansen op school
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Edukans Going Global Ghana
Allochtonen in het hoger onderwijs
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Tim Reeskens.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Het opleidingsprofiel:
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Infoavond groep 4.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Wiki Interculturele communicatie
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Lesgeven in en over diversiteit
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Gelijke kansen op school: het kan!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Curriculumontwerp AVO
EEN VEILIGE THUISHAVEN
Koningin Julianaschool,
Omgaan met meerdere talen
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Kansarmoede in de kleuterschool
Meervoudige identiteiten & het onderwijs
het katholiek basisonderwijs
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Ouders in Rotterdam Zuid
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
INTRODUCTIE academiejaar
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects Prof. dr. Orhan Agirdag @orhanagirdag

SES ongelijkheid Data van Validiv onderzoek

etnische ongelijkheid Data van Validiv onderzoek

SES ongelijkheid Data van PSHB-data

Ouders Religie IQ Taal Interculturaliteit

IQ

Kwestie van IQ ? Data van PSHB-data

Kwestie van IQ? Data van PSHB-data

Kwestie van IQ? Data van Validiv onderzoek

Kwestie van IQ? Data van Validiv onderzoek

Religie IQ

“We moeten onder ogen durven te zien dat er culturele verschillen bestaan, dat men in de islamitische cultuur misschien wat minder respect heeft voor het onderwijsproces zoals dat bij ons bestaat”

3 studies Agirdag, O., Hermans, M., & Van Houtte, M. (2011). Het verband tussen islamitische religie, religiositeit en onderwijsprestaties. Pedagogische Studiën, 88(5), 339-353. Van Praag, L., Agirdag, O., Stevens, P. A., & Van Houtte, M. (2016). The perceived role of Islamic religiosity in minorities’ educational success in Belgium. A cure or curse?. Social Compass, 63(4), 529-546. Hemmerechts, K., De Roeck, F., Kavadias, D., & Agirdag, O. (2014). Het effect van immigratieachtergrond op de onderwijsverwachtingen van leerlingen in Vlaanderen: de rol van religieuze affiliatie en praktijken. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2014(1), 16-28.

Religiositeit ICCS 2009 data (door Kenneth Hemmerechts)

Ouders Religie IQ

Nemen je ouders deel aan de schoolactiviteiten (bvb Nemen je ouders deel aan de schoolactiviteiten (bvb. schoolfeesten, opendeurdagen)? Gaan je ouders naar het oudercontact? Letten je ouders er op of je je huiswerk maakt? Letten je ouders er op dat je leert? Weten je ouders welke punten je hebt op taken, toetsen, examens? Hebben je ouders precieze verwachtingen over welke punten je moet halen? Zijn je ouders geïnteresseerd in wat er gebeurt op school? Zijn je ouders geïnteresseerd in wat je leert op school?

Ouders Religie IQ Interculturaliteit

Aandacht voor etnisch-culturele diversiteit Ik werk in de klas uitdrukkelijk rond het thema van etnische diversiteit. Ik bied leerinhouden aan die de multiculturele samenleving in al haar facetten weerspiegelen. Omwille van neutraliteit, schenk ik in de klas weinig aandacht aan etnische verschillen In de globale inrichting en aankleding van de klas, belicht ik de leefwerelden van de multiculturele samenleving. Etnische diversiteit komt weinig voor in het lesmateriaal dat ik gebruik Ik maak mijn leerlingen attent op de problematiek van racisme. 1 = absoluut niet akkoord; 2= niet akkoord; 3 = neutraal; 4 = akkoord; 5 = volledig akkoord

Ouders Religie IQ Taal Interculturaliteit

% akkoord + helemaal akkoord Opvattingen leraren % akkoord + helemaal akkoord 77 % Anderstalige leerlingen zouden op school onderling geen vreemde taal mogen spreken. 72 % Door op school ook de eigen moedertaal te spreken, leren anderstalige leerlingen onvoldoende Nederlands. 29 % Het is in het belang van de anderstalige leerlingen als er straffen worden toegekend voor het spreken van de moedertaal op school. 13 % De schoolbibliotheek (klasbibliotheek, mediatheek) dient ook boeken te bevatten in de moedertaal van de leerlingen. 7 % Anderstalige leerlingen moeten op school ook de mogelijkheid krijgen hun moedertaal te leren. 3 % Anderstalige leerlingen moeten ook reguliere vakken aangeboden krijgen in hun moedertaal. Data van Oprit 14 onderzoek

Kwestie van thuistaal? Data van SINBA onderzoek

(Uit Klasse voor Leraren) “Anissa Boudjaini schreef een open brief aan de lerares die – misschien niet slecht bedoeld – na een spreekbeurt van haar zus bevooroordeeld reageerde. Toen Anissa’s zus een presentatie moest geven voor vijf klassen, trilden haar handen, rammelde haar stem. Zenuwen. Plankenvrees. Maar haar lerares Liliane zag het anders. “Dat komt omdat je thuis geen Nederlands spreekt.” Dat haar leerling thuis alleen Nederlands spreekt, wist lerares Liliane niet. En dat kwam ook niet bij haar op. Misschien omdat het niet past in het stereotiepe beeld dat ze tijdens de lesuren over haar leerling gevormd heeft. Ook als je dat niet wil en het goed meent met je leerlingen, nemen vooroordelen snel het denken over.”

VN Kinderrechtenverdag, artikel 30 “Een kind uit een etnische, religieuze of linguïstische minderheidsgroep heeft recht om zijn of haar eigen cultuur te beleven, godsdienst te belijden of taal te gebruiken”

Ouders Religie IQ (Taal) Interculturaliteit

Wat dan wel? Zittenblijven aanpakken (verbieden) Expert leraren in scholen met noden Lerarenopleidingen en professionalisering

Data van PISA 2012

Data van PISA 2012

www.orhanagirdag.com