VOC en de reis naar Azië Woensdag 11 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Gouden Eeuw De 17e eeuw
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Rembrandt.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Waterquiz.
Spreekbeurt Kinderarbeid
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
De economie in de gouden eeuw
gemaakt door: Pippa, Nienke en Nuhaila
John Cabot Op weg naar Canada.
De Republiek in een tijd van vorsten
De gouden eeuw.
Nederland en Indonesië
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
Paragraaf 5.2 Vorige les: investituurstrijd en kruistochten
Verenigde Oost-Indische Compagnie
De Republiek in Europa.
H2 De economie van de Gouden Eeuw
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
 vertrek Chateau  aankomst, tijd om wat te drinken  rondvaart door de grachten van Middelburg, met gids (in Nederlands en Engels).
De Nederlandse koloniën
Ontdekkers en hervormers
H2 ontdekking en verovering
Westerse wereld.
Europese expansie 2.2.
De economie in de gouden eeuw
Christendom. STICHTING: Het Christendom begon ongeveer jaar geleden in wat nu Israël is. STICHTER: Jezus van Nazareth. BELANGRIJKE GESCHRIFTEN: De.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De Nederlanden waren rijk aan het einde van Middeleeuwen
NEXT De 17 e eeuw Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
ZEEVAARTGROEP Gemaakt door Femke, Jessy, Luc.. INHOUD.
In de 15 e en 16 e eeuw was de specerijenhandel in Portugese handen. De Republiek wilde zelf ook handel drijven in specerijen Johan Oldenbarnevelt dwong.
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
Voc. Gemaakt door arie. Inhoud Compagnieën Oprichting van de voc. Wat is de macht van de voc. Heren zeventien Op het schip Route naar Azië De weg op zee.
Europa kreeg prachtige producten uit Azië over land en via de Middellandse Zee. Door oorlog werd dit onmogelijk. Bartholomeus Diaz ging voor Portugal.
DE MIDDELEEUWSE STAD JMC © STEF VAN DER VELDEN
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Regenten en vorsten 3.3 Europa en de wereld
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Regenten en vorsten 2.3 Europa en de wereld
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
Wereldeconomie KA 25.
Nederland en Indonesië
Ontdekkers en Hervormers 1.4 Europeanen in Azië
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Hoop in de storm Marcus 4:39-40 “Jezus werd wakker. Hij zei streng tegen de wind en het water: ‘Houd op! Wees stil!’. Het hield op met waaien, en het water.
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
VROEG MODERNE TIJD Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van de wereldeconomie.
Een langzaam veranderd wereldbeeld
Programma Welkom! Lesdoelen voor deze les
VOC en de reis naar Azië Woensdag 11 november.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Project gamemarket Les 1.
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
§6.3 Nederland en de wereld
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Transcript van de presentatie:

VOC en de reis naar Azië Woensdag 11 november

Vorige week De VOC: - Waarvoor staat VOC? Wanneer was de VOC opgericht? Waarom was de VOC opgericht? Welke rechten had de VOC?

Ophalen voorkennis VOC De VOC: - Verenigde Oost Indische Compagnie Opgericht in 1602. Alle de handel tussen De Republiek en Azië samen organiseren. De VOC had verschillende rechten: - Als enige handel met Azië voeren - In en uitvoer rechten - Recht op de kuststreken -

De route naar het oosten

Producten Wat viel er te halen in Azië? Opdracht: schrijf met je groepje producten op het bordje die uit het oosten kwamen en/of nog steeds komen.

Belangrijkste producten Kruidnagel (tegen kiespijn) Molukken/Ambon Peper Sumatra/Java/Borneo Muskaatnoten Banda eilanden Foelie Banda eilanden Porselein China/Japan Zijde China Kleden India Kaneel Ceylon (Sri Lanka)

Kruidnagel Nootmuskaatboom

Porselein

Duur van de reis Wat denken jullie? Hoelang duurde zo’n reis vanaf Amsterdam naar Indië gemiddeld? Opdracht: discussieer 1 minuut met je groepje en schrijf het antwoord op.

9 maanden Een lange reis…. Daarom: een pauze!

Kaap de Goede Hoop In Zuid-Afrika werd er gepauzeerd. Waarom? Opdracht: Discussieer 2 minuten met je groepje en probeer te bedenken wat ze allemaal deden tijdens die pauze.

Waarom een pauze? Vers water Brandhout Groente en fruit Vers vlees (door de jacht) Uitrusten Schip repareren

Aankomst in Azië Verschillende bestemmingen: Veel handel met Indië. Batavia werd al snel de belangrijkste VOC post. China Japan India Siam (Thailand) Ceylon (Sri Lanka)

Tussenhandel Maar: Niet alleen handel met een bestemming, maar op den duur ook tussen bestemmingen onderling! Hoe? Kijk het filmpje! http://www.schooltv.nl/video/de-voc-in-batavia-een-gevecht-om-specerijen/

Terugkomst in Amsterdam Lange terugreis - vaak weer stoppen in Zuid-Afrika. Handel drijven in Amsterdam- grote wereldmarkt. Niet alleen in Amsterdam, ook bijvoorbeeld in Antwerpen. Veel geld verdiend.

Eindopdracht De placemat Opdracht: 1. Schrijf op je eigen hoekje van het papier belangrijke woorden van deze les. (2 minuten) 2. Overleg samen en maak een keuze uit alle woorden. Schrijf de belangrijkste in het midden in een mindmap. (2 minuten)

Feedback Invullen feedbackformulier