Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Informatie- avond groep 6
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Studie Loopbaan Coaching
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoeding en pedagogiek
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema Roos van Leary in de klas
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Wat is DRAMA??.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
MAW Inleiding + §1.1.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Lesplannen.
Mijn visie op onderwijs
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding Les 2: Opvoeding en identiteitsontwikkeling

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: x Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Identiteitsontwikkeling Morele ontwikkeling: waarden en idealen Persoonlijkheidstypen Zelfbeeld Sociale omgeving en identiteitsontwikkeling Opvoedingsstijlen Ontwikkeling van de persoonlijkheid

x Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: de identiteitsontwikkeling in de pubertijd en de adolescentie omschrijven aan de hand van de invloeden van het microsysteem en het macrosysteem. (1)  uitleggen welke factoren belemmerend en stimulerend zijn voor de persoonlijkheidsontwikkeling van jongeren. (8) analyseren welke invloed sociale omgeving, echtscheiding, migratie en etnische achtergrond heeft op identiteitsontwikkeling van jongeren. (8) de (beroeps)identiteitsontwikkeling van leerlingen ondersteunen door middel van effectieve leerlingbegeleiding. (5,8) het individuele belang van persoonlijkheidsontwikkeling en het ontwikkelen van normen en waarden vergelijken in het licht van maatschappelijke belangen. (1) voorbeelden geven uit uw onderwijspraktijk waaruit blijkt dat u lerende ondersteunt in hun morele ontwikkeling. (5)

Voorbereiding 2.6 Sociale omgang en identiteitsontwikkeling x Voorbereiding 2.6 Sociale omgang en identiteitsontwikkeling 2.6.1 Inleiding 2.6.2 De invloed van het macrosysteem 2.6.3 De betekenis van het meso- en het microsysteem 2.6.4 Opvoedingsstijlen 2.6.5 De betekenis van leeftijdgenoten 2.7 Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding 3.4 Morele ontwikkeling Hoofstuk 5 Kleine ontwikkelingspsychologie Een eigen persoonlijkheid Hoofstuk 9 Kleine ontwikkelingspsychologie Waarden en idealen Voor deze les: leest u hoofdstuk 5 en 6 uit het boek Kleine ontwikkelingspsychologie. leest u hoofdstuk 2.6, 2.7 en 3.4 uit het boek Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. maakt u de opdrachten bij deze les. Naar de inhoud v.d. hoofdstukken

Opdrachten Undercover op een jongerenforum Voorbereidingsopdracht: Eigen identiteitsontwikkeling Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie Opdracht tijdens de les: Bespreken identiteitsontwikkeling Opdracht tijdens de les: Individueel versus maatschappelijk belang Opdracht tijdens de les: Ondersteunen morele ontwikkeling Praktijkopdracht na de les: (Beroeps)identiteit ontwikkelen

Begrippen bij deze les Big Five Identiteit Epigenetisch principe Ontwikkelingscrisis Ontwikkelingstaak Omgevingsinvloeden Ik- versus Wij-cultuur Onderhandelingshuishouden Bevelshuishouding Etnische kenmerken Opvoedingsstijl Jeugdsubcultuur Zelfbeeldverheldering Ongeschreven regels in klas Keuzestijl Persoonlijkheidsstructuur volgens Freud Vier aspecten van gevoel van identiteit Levensloopschema Ontwikkelingscrisis Identiteitsverwarring Bronfenbrenner Sociale invloed op identiteitsontwikkeling Typologie Riesman Psychische gevolgen migraine Macrostructuur  identiteitsontwikkeling Afweermechanismen Losmakingsproces Invloed ouders op identiteitsontwikkeling  opvoedingsstijlen Leerlingbegeleiding  identiteitsontwikkeling

Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie x Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie Beschrijf op basis van de literatuur, de besprekingen tijdens de les en de feedback van uw leerlingen uw eigen visie op didactiek en pedagogiek. In uw beschrijvingen moet een duidelijke link zichtbaar zijn tussen uw visie, uw praktijkervaring en de theorie. Leg bijvoorbeeld de link tussen positieve ervaringen in het onderwijs en uw visie op pedagogiek. Of beschrijf hoe de behoefte aan eigen verantwoordelijkheid van jongeren volgens u in de didactiek een plek krijgt. Tot slot formuleert u ten minste drie aanbevelingen voor het scheppen van een stimulerend leerklimaat voor jongeren.

Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie x Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie Uw uitwerking bevat de volgende onderdelen: een duidelijke link tussen de eigen visie, de eigen praktijkervaring en de theorie; voorbeelden van links met de theorie: volwassen worden, behoefte aan zelfverantwoordelijkheid van jongeren, ontwikkelen van en belang van eigen identiteit, betrokkenheid, belang van positieve ervaringen, behoefte aan structuur, heldere doelen,  hoge verwachtingen formuleren, individuele aandacht geven, respect voor de leerlingen uiten, enzovoort; drie aanbevelingen die afgeleid zijn van de eigen visie.

Opdracht tijdens de les: Bespreken identiteitsontwikkeling Deze opdracht werkt u tijdens de les uit. Uw docent geeft u tijdens de les instructies voor deze opdracht. Bespreek in kleine groepen van 2 tot 3 personen uw eigen identiteitsontwikkeling, waarbij u extra aandacht besteed aan ondersteunende en belemmerende factoren en de rol van uw sociale omgeving voor uw eigen identiteitsontwikkeling. Hierbij maakt u gebruik van de voorbereidingsopdracht.  Timer 30

Opdracht tijdens de les: Individueel versus maatschappelijk belang Deze opdracht bestaat uit 3 stappen. Eerst bereid je in een groep 2 prikkelende stellingen voor over ofwel het individuele belang, ofwel het maatschappelijke belang voor het ontwikkelen van normen en waarden. Vervolgens start de discussie iedere keer met de uiteenzetting van de stelling. Wijs in de groep 1 persoon aan die de stelling introduceert, de anderen vullen aan. Als laatste worden op de flip-overvel het individuele en maatschappelijke belang van het ontwikkelen van normen en waarden vergeleken in de groep. Timer 30

Onderzoek geweten

Praktijkopdracht: ondersteunen morele ontwikkeling

Opdracht tijdens de les: Ondersteunen morele ontwikkeling Deze opdracht werkt u tijdens de les uit. Uw docent geeft u tijdens de les instructies voor deze opdracht. Deel in groepen van 3 personen uw beste voorbeelden waaruit blijkt hoe bij de groep  en bij de  individuele leerlingen de morele ontwikkeling wordt ondersteunt. Verzamel met elkaar de beste voorbeelden en deel deze later in de groep. Timer 30

Praktijkopdracht: (Beroeps)identiteit ontwikkelen

Praktijkopdracht na de les: (Beroeps)identiteit ontwikkelen De praktijkopdrachten vormen een belangrijk onderdeel van de module. Tijdens het uitvoeren van de praktijkopdrachten past u de bestudeerde theorie concreet toe in de praktijk. Maak op basis van eerder behandelde literatuur een analyse van een leerling die in uw beleving ondersteuning nodig heeft bij de (beroeps) identiteitsontwikkeling. Werk dit uit op maximaal 2 A4'tjes en neem dit mee naar de volgende les. Bedenk een opdracht die u met deze leerling kunt uitvoeren en neem dit op video op. De opdracht duurt minimaal 10 minuten waarbij duidelijk wordt hoe u de leerling begeleid. U neemt 10 minuten op van een voorbeeld van leerlingbegeleiding waarbij hij of zij gericht werkt aan de (beroeps)identiteitsontwikkeling van de leerling. Evalueer op 1 A4'tje wat goed ging en wat beter kon bij uw begeleiding van de leerling. Neem alles mee naar de volgende les: de analyse, de videobeelden en uw evaluatie.

Afronding, afspraken en afscheid