Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Cultuur in de spiegel Naar een doorlopende leerlijn geïntegreerde cultuureducatie Cultuur leert anders, 11 december 2009 Barend van Heusden Afdeling Kunsten,
Filosofie Op HAVO en VWO.
Interculturele Communicatie
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Miniatuur Illustratie in handschriften. Ook wel gebruikt als term voor een klein schilderijtje.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
De vier kwadranten: Integratie van : IK, WIJ & HET..
De waarde van cultuureducatie
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Faculteit Sociale Wetenschappen
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Dataverzamelingsmethoden
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Rekenproblemen en Dyscalculie
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Kunstonderwijs in de spiegel
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Cultuurprofieldoelen;
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
IPC Nederland.
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Ontwikkeling en de basisschool
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Cultureel en kunstzinnige vorming
Doc. Mgr. Marketa Štefková, PhD Filozofická fakulta UK Bratislava Juridisch vertalen op nationaal en supranationaal niveau.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Paspoort griekse goden
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Enkele interessante vragen!
Cultureel en kunstzinnige vorming
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
COLLEGE12005.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Globalisering als kans en als dreiging
Transcript van de presentatie:

Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie Barend van Heusden SLO-Conferentie ‘Wetenschap en technologie bij de zaakvakken’ Utrecht, 16 april 2015

Inleiding Wat hebben wetenschap, techniek en wereldoriëntatie met cultuur te maken? Waarom zouden we W&T, WO en CO (cultuuronderwijs) met elkaar moeten verbinden?

Het eenvoudige antwoord Wetenschap en techniek zijn vormen van cultuur en beïnvloeden de cultuur Cultuuronderwijs is onderwijs in reflectie (op cultuur) Dus: wetenschap en techniek zijn onderwerp van cultuuronderwijs

Het complexe antwoord Onze kennis van de natuur is een cultureel gegeven. Cultuur is de natuur van de mens. Eerder dan om verschillende domeinen gaat het om verschillende aspecten, of dimensies, van een complexe werkelijkheid. Om die complexiteit te kunnen hanteren, is inzicht in de onderliggende structuur nodig.

Cultuur Wij zijn onze herinnering: opgeslagen in ons lichaam, in de voorwerpen om ons heen, in de taal en in externe media (beeld, schrift, analoog en digitaal) Maar… 2. Wij vallen niet samen met mijn onze herinnering – wij zijn ook de ervaring van een verschil, van een hier en nu, een actualiteit.

Cultuur (vervolg) De ervaring van verschil tussen herinnering en actualiteit genereert intentionaliteit, tijdsbesef (heden, verleden, toekomst), een zekere vrijheid (mogelijkheden), onzekerheid en angst…, ... en zelfbewustzijn.

Vaardigheden Ik ben (wij zijn) wat ik met mijn herinnering kan doen: het waarnemen van overeenkomsten het maken van nieuwe vormen (voorwerpen) het categoriseren met behulp van begrippen en het analyseren in termen van structuren

cultuur waarnemen verbeelden analyseren conceptualiseren sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) waarnemen verbeelden concreet analyseren conceptualiseren abstract cultuur

human face gezicht nägu

cultuur observatie techniek wetenschap theorie taal sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) observatie techniek concreet wetenschap theorie taal abstract cultuur

Media Cultuur maakt gebruik van vier typen media: Het lichaam (waarnemen - ‘overeenkomst’) – luisteren, hummen Voorwerpen (maken - ‘artefact’) – melodie, instrument Taal (conceptualiseren - ‘begrip’) – lied, symboliek Grafische media (analyseren - ‘model’) - partituur

Cultuur en media lichaam voorwerpen grafisch taal

Cultuur kan ook betrekking hebben op cultuur zelf: het cultureel (zelf)bewustzijn of de metacognitie Vormen van cultureel bewustzijn of metacognitie: waarneming van cultuur (nieuws) verbeelding van cultuur (kunst) conceptualisering van cultuur, of (zelf)begrip (ideologie) analyse van cultuur (filosofie; wetenschap)

Cultureel (zelf)bewustzijn sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) waarnemen van cultuur, bijv. nieuws, mode verbeelden van cultuur, bijv. kunst, amusement concreet analyseren van cultuur, bijv. wetenschap conceptualiseren van cultuur, bijv. religie, filosofie abstract Cultureel (zelf)bewustzijn

OSL Ravenstein 15

Onderwijs Verschillende vakken? Dezelfde vaardigheden, dezelfde media, maar verschillende onderwerpen.

Onderwijs (nu) Vaardigheden Waarnemen Verbeelden Conceptualiseren Analyseren Onderwerpen Natuur anorganisch Natuur organisch Leven Gedrag Techniek Cultuur Media Lichaam Voorwerpen Taal Grafisch

Onderwijs (anders) Vaardigheden Waarnemen Verbeelden Conceptualiseren Analyseren Onderwerpen Natuur anorganisch Natuur organisch Leven Gedrag Techniek Cultuur Media Lichaam Voorwerpen Taal Grafisch

Dank voor uw aandacht