Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korte Quiz over Armoede
Advertisements

Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
“In balans” met sociale netwerken
Ervaringen in samenwerking
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, een vereniging waar armen het woord nemen.
Opzet van de workshop Kennismaken
Pastoraal op school.
CENTRUM KAUWENBERG VZW
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
PRESENTEREN KUN JE LEREN
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Kinderrechten als brug
Armoede.
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
Armoede is … Sieg Monten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Inkijk in armoede van binnenuit 19 mei 2016 Kinderarmoedebestrijding Zaventem.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
Werken aan je veranderDNA
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Gezocht: sterke solidariteits-verhalen 7 op 7
Buitenkant van armoede Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld.
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Eenzaamheid, welzijn en zorg
Armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs,
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Kansarmoede in de kleuterschool
De week van de vrijwilliger
In gesprek over werkdruk
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
Social media voor statenleden/politici
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?

Inhoud Kennismaking Blik op armoede Wat de Sociale Dienst voor uw school kan doen Het belang van netwerken Uitwisseling van goede praktijken Vragen

Definitie Armoede “Armoede is een netwerk van sociale uitsluitingen. Het strekt zich uit over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan, dermate dat de armen gescheiden worden van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen” (Vranken J.) Individueel: bvb tekort a middelen Collectief: bvb niet deelnemen aan structuren en instituties v/d mpij

Arbeid en tewerkstelling Verwevenheid van armoede Onderwijs Cultuur gezin Huisvesting Arbeid en tewerkstelling Gezondheid Sociale contacten Inkomen en schulden Justitie Welzijn

Leven in armoede Sociale en fysieke pijn volgen dezelfde fysiologische mechanismen Meer activiteit in amygdala (angstcentra), minder activiteit in prefrontale cortex (emotie-controle) Schaarste zorgt voor focus op directe gebrek, langetermijnperspectief verdwijnt, kleine ‘bandbreedte’ Vb: uitgesloten -> agressief reageren

Leven in armoede Enorm gekwetste binnenkant: innerlijke pijn, gevoel van vernedering, schuld, schaamte, gevoel niemand te zijn, wantrouwen, terugtrekken uit de maatschappij Sterke drang om erbij te horen  maatschappelijke reactie: schuldtoewijzing STRESS!

Leven in armoede Verschillende informatiekanalen bereiken mensen in armoede niet Geen toegang tot een breed sociaal netwerk waar kennis gedeeld wordt Oplossingen ingevuld en aangereikt vanuit niet-arme bril Greep ontnomen over eigen leven Kennen veel mensen maar ≠ netwerk waar kennis gedeeld wordt. Vanuit niet-arme bril vaak oplossingen die niet aanvaard worden, niet nodig zijn voor mensen op dat moment,…

Leven in armoede - krachten Fundamenteel project: “Mijn kinderen moeten het beter hebben.” Grote strijdbaarheid en solidariteit Erin slagen om te overleven in onmogelijke omstandigheden Directe communicatie / Confrontatiekracht

Nood aan KRACHTEN-benadering Leven in armoede Structurele uitsluitingsmechanismen en effecten van leven in armoede zorgen voor een enorme kloof tussen mensen in armoede en de rest van de samenleving: een missing link Nood aan DIALOOG Nood aan KRACHTEN-benadering Structurele uitsluitingsmechanismen = rechten worden nt ingevuld (bvb slechte huisvesting, gezondheid,…) + Mattheuseffect. Kloof = wij – zij = missing link om te overbruggen

Dialoog Wees je bewust van je eigen kijk: hoe kijk IK naar armoede? Zet de eerste stap Geloof oprecht in mensen in armoede en zie hun krachten Luister = neem je tijd voor een gesprek en geef de ander de tijd om zijn/haar verhaal te doen.

Dialoog Vertrouw op je eigen positieve invloed op lange termijn, ook al is het effect niet direct zichtbaar Houd in je achterhoofd dat alle ouders het beter willen voor hun kinderen, ook al lijken ze onbereikbaar Blijf je inzicht in armoede vergroten

“Wat je doet voor mij, zonder mij, doe je tegen mij.” (Ghandi)

Signalen Spijbelen bij jonge kinderen is geen keuze Niet deelnemen aan weekverblijf om allerlei redenen Wanneer leerlingen steevast zaken niet bijhebben, ze nooit doktersbriefjes hebben Heen-en-weerschriftje nooit ingevuld Signalen kunnen klein of groot zijn. Sociale dienst stedelijk onderwijs

Signalen Nooit fruit bij Onaangepaste kledij Inhoud brooddoos Hoe komt leerling naar school? Wie komt leerling halen? -> eigen referentie kader loslaten en verder kijken dan wat je zelf kent. Sociale dienst stedelijk onderwijs

Docu “Arm Vlaanderen” Phara De Aguirre https://youtu.be/h2GSQd9bC0Q?t=96

Oefening : Wat kan de sociale dienst voor je doen? Zoek de ontbrekende woorden Vervolledig de tekst in groep

Oefening : Belang van netwerken Noteer organisaties op het blad waarmee jouw school nu al samenwerkt Bespreek de voorgelegde case Noteer organisaties waarmee je zou kunnen samenwerken rond deze case op een post-it (1 organisatie per post-it) Koppel nadien terug in groep, kleef de post its rond de school

“Kinderen eerst” Persoonlijke contacten werken beter! Er zit veel expertise en engagement bij de scholen en partners. Er zijn heel wat externe organisaties die al heel veel nuttige dingen doen… zaken die je als juf eigenlijk niet weet. Het leren kennen van alle partners en hun werking zorgt voor een doorzichtiger netwerk. Persoonlijke contacten werken beter! Als verschillende instanties de handen in elkaar slaan, vergroot dit het draagvlak en de efficiëntie. Veel organisaties zijn bezig met kinderarmoede; afstemming is belangrijk. Voor veel problemen bestaat een oplossing binnen een bepaalde organisatie.

Overzicht netwerken Kinderen Eerst Deurne Noord Antwerpen Noord Kriebel (stedelijk) OCMW SC Coevelt X-Stra! De Schoolbrug Huis van het Kind Buurtregisseur Recht-Op Buurthuis Dinamo Buurtsport één school Antwerpen Noord De Gummi’s/De Toverboom (stedelijk) De Pijl (gemeenschapsonderwijs) Sint-Aloysius (vrij katholiek) Sint-Henricus (vrij katholiek) OCMW SC Dam OCMW SC Seefhoek inloopteam SAMIK CAW wijkteam Noord meerdere scholen netoverschrijdend Luchtbal Optimist (stedelijk) Sportomundo (stedelijk) Maria Boodschap (vrij katholiek) Sint-Jozefinstituut (vrij katholiek + buitengewoon onderwijs) OCMW SC Luchtbal inloopteam Pothoek CKG Koraal CC Luchtbal opvoedingswinkel ook buitengewoon

Piramide, Creatopia, De tandem, Kameleon Overzicht netwerken Kinderen Eerst Kiel Piramide, Creatopia, De tandem, Kameleon (stedelijke) PiusX OCMW SC Coevelt X-Stra AOB De voorzorg Koraal VCLB De Kleine Vos De Schakel Kras Vormingplus meerdere scholen netoverschrijdend 2018 De Kleine Wereld (stedelijk) St Norbertus St Lutgardis OCMW Centrum Kauw CAW K&G IVCA Meer info Caroline Van Ryckeghem OCMW Antwerpen – Algemeen Onderwijs Beleid -Project: ‘Kinderen Eerst!’ 03 338 64 58 - 0490 64 68 46 caroline.vanryckeghem@ocmw.antwerpen.be

Oefening : Goede praktijken sociaal beleid Kies een voorwerp met bijhorende omslag Lees de vraag Discussieer in groepje Formuleer een antwoord op de vraag Koppel terug in de groep

Hilde Nijs & Leen Van Den Eede Rondvraag Contact : Sociale Dienst Hilde Nijs & Leen Van Den Eede 03/206 13 42 (43) Hilde.nijs@so.antwerpen.be Leen.Vandeneede@so.antwerpen.be