Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Voor iedere leerling een oplossing!
Het ontwikkelingsperspectief
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
MBO passend onderwijs
Samenwerkingsverband VO 23-02
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Inleiding bij PROVSO Noord Thema Onderwijs Donderdag 26 maart 2015 Hans Everhardt.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Company LOGO Leerlingvolgsysteem StudieLogboek Presentator Harry A. Hoeve.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
Info-avond september 2017.
Doorontwikkelen BRON vo
Inkoopcoöperatie.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Even voorstellen en verwachtingen delen
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Voorstellen en verwachtingen
Specialistische lesplaatsen
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016

Agenda vrijdag 7 oktober 2016 bijeenkomst LAS/LVS - Welkom: door Corine van Helvoirt van LECSO - PvE LAS/LVS: Korte schets van het proces tot nu toe door Hennie Loeffen van De Onderwijsspecialisten - Doelgroepenmodel: Stand van zaken door Rion Pennings van HUB Noord-Brabant - Proces van inkoop en doorontwikkeling LAS/LVS: door Jan Reitsma van De Kleine Prins - Inventariseren van gebruikersgroepen: door: Jan Reitsma en Hennie Loeffen maken van vervolgafspraken - Afsluiting: gelegenheid om onder genot van een glaasje nog even na te praten.

14-6-2016 Informatiebijeenkomst LVS/LAS LECSO Onderdeel: Verloop project Hennie Loeffen

Traject LAS/LVS voor het (V)SO Samenwerking 6 besturen Versnellingsvraag Doorbraakproject Onderwijs en ICT

Trajectschets Gestart als onderzoekstraject naar nieuw LVS Gezamenlijk Programma van Eisen (PvE) Eerste marktverkenning Verdiepende marktverkenning Werkgroep standaardisatie inhoud Landelijk model doelgroepindeling (V)SO Onderlegger ondersteuningsbehoefte inclusief CAP Onderlegger eindtermen leerstandaarden SO en VSO Onderlegger leerkenmerken Werkgroep inkoopproces Aangescherpt PvE Uitwerking inkoopproces LVS voor (V)SO Handreiking uitvraag voor inkoop LVS voor het (V)SO

14-6-2016 Informatiebijeenkomst LVS/LAS LECSO Onderdeel:Doelgroepenmodel Rion Pennings

Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken 14-6-2016 Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken Maximale uit leerlingen halen? Ontwikkelingsperspectief bepalen Mogelijkheden i.p.v. beperkingen Maar ook…. Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering 14-6-2016 Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering Doelgroep SO/VSO? Dekkend netwerk (Schoolondersteuningsprofielen) Bekostiging: categorie 1-2-3 Ontbreken goed LVS voor (V)SO… Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Opzet Doelgericht, actief en planmatig 14-6-2016 Opzet Doelgericht, actief en planmatig In kaart brengen van de opbrengsten van het onderwijs Ambitieus en transparant ‘Evidence-based’ Meer dan IQ Goede afstemming met ouders en leerling Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

14-6-2016 Filmpje……… Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.

Landelijk model doelgroepindeling SO

Landelijk model doelgroepindeling VSO

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.   1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 20 - 34 35 - 49 50 - 69 70 - 89 90 - 110 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten

Vervolg … Begrippenlijst en handreiking Communicatie en implementatie alle standaarden Doorontwikkelen met experts binnen CED, SLO, Inspectie ed.

Vragen en reacties

14-6-2016 Informatiebijeenkomst LVS/LAS LECSO Onderdeel: Proces inkoop en doorontwikkeling LVS/LAS Jan Reitsma

Conclusies van de marktverkenning Producten dekken het PvE maar beperkt af Sterk IT-gerichte aanbiedingen, vanuit het eigen aanbod geredeneerd Onvoldoende aansluiting bij procesmodel uit het PvE (cyclisch leerproces - wasmachine) Inhoudaanbieders leveren interessante componenten, zijn spelers om in beeld te hebben als onderdeel van de totaaloplossing, maar vallen als aanbieder zelf af. Kortom, zijn geen basisvoorziening LVS Samenwerking in vraagbundeling nodig om massa te maken

Resultaten van werkgroep inkoopproces 1. Drie parallelle, in de tijd onafhankelijke, sporen Gezamenlijk Vraagarticulatie Vraagarticulatie Visie, PvE en inhoudelijke uitwerking Per schoolbestuur (of samenwerkende schoolbesturen) Uitvraag Selectie Implementatie Selectie Offerteverzoek beschikbare ICT oplossing Selectie leverancier en beschikbare ICT oplossing Geïmplementeerde ICT oplossing bij schoolbestuur Per leverancier Opdracht voor doorontwikkeling Doorontwikkeling Implementatie Doorontwikkeling Opdracht voor (door)ontwikkeling ICT oplossing In de markt beschikbare ICT oplossing Geïmplementeerde ICT oplossing bij schoolbesturen

Resultaten van werkgroep inkoopproces 2. Twee sporen. Gecombineerde selectie en doorontwikkeling Gezamenlijk Vraagarticulatie Vraagarticulatie Visie, PvE en inhoudelijke uitwerking Per schoolbestuur (of samenwerkende schoolbesturen) Uitvraag Selectie Eerste implementatie (optioneel) Opdracht voor doorontwikkeling Selectie leverancier en opdracht voor (door)ontwikkeleing Geïmplementeerde bestaande ICT oplossing bij schoolbesturen Selectie en doorontwikkeling Offerteverzoek Inclusief doorontwikkeling Doorontwikkeling Implementatie In de markt beschikbare ICT oplossing Geïmplementeerde ICT oplossing bij schoolbesturen

Visie op samenwerking Opties Bestaand aanbod, door gebundelde vraag, bewegen tot aanpassingen via klant/leverancier-relatie. Welke leverancier heb ik? Gebruikersgroepen oprichten per leverancier Nieuw aanbod ontwikkelen individueel of gezamenlijk via Handreiking Uitvraag Inkoop LAS/LVS (V)SO

Visie op samenwerking Dilemma’s Voldoende massa om markt in beweging te krijgen Wat is het belang van de leverancier? We zoeken een basis LVS (built2last), met open architectuur Hoe invloed uitoefenen op ontwikkelagenda? Gebruikersgroepen oprichten Gezamenlijk met leverancier ontwerpen: PvE (requirements) opstellen Investeren: zelf bijdragen in de ontwikkeling? Maatwerk vs. Standaardpakket

Gebruikersgroepen (V)SO: doelstellingen Hoofddoel: Massa maken door standaardisatie binnen LECSO Doelstellingen: Commitment van gebruikers van een specifiek software product wat gebruikt wordt als LVS Implementeren van het doelgroepenmodel binnen de betrokken besturen Onderschrijven van PVE Vraagmacht versterken/massa maken

Gebruikersgroepen (V)SO: de organisatie Drie of vier productspecifieke gebruikersgroepen: bestaande per groep uit een minimum van 10 besturen met een mandaat van 5.000 leerlingen Eén algemene LECSO LVS gebruikersgroep bestaande uit een delegatie van productspecifieke gebruikersgroepen bestaande uit 10 besturen met het mandaat van x leerlingen Eén specifieke gebruikersgroep voor VSO

Gebruikersgroepen (V)SO: de organisatie vervolg Gebruikersgroepen worden deels gefaciliteerd door LECSO door Kennisnet geheel of gedeeltelijk bekostigd wordt vanuit de besturen. De verwachting van deelnemers aan de gebruikersgroep is dat zij een mandaat hebben van het desbetreffende bestuur commitment hebben om minimaal 2x per jaar bij elkaar te komen het doelgroepenmodel omarmen en het PVE onderschrijven

Gebruikersgroepen (V)SO: het proces Het proces van de gebruikersgroepen wordt gedurende de eerste sessie besproken en aangepast, maar bestaat waarschijnlijk uit de volgende stappen: Interne afstemming binnen de scholen binnen de besturen omtrent doelgroepenmodel en PVE (standaardisatie) Interne implementatie doelgroepenmodel Afstemming prioriteiten met gebruikersgroep Externe afstemming met leverancier en consequentiebepaling (extra budget, slechts gedeelte PVE wordt gerealiseerd, etc.) Evaluatie nieuwe functionaliteiten Beïnvloeding leverancier PDCA cyclus

14-6-2016 Informatiebijeenkomst LVS/LAS Onderdeel: Inventariseren van gebruikersgroepen voor doorontwikkeling LVS/LAS Jan Reitsma en Hennie Loeffen

Gebruikersgroepen (V)SO: het vervolg Inventariseren van belangstelling per leverancier/bestuur op 7 oktober 2016 Intekenen op lijst per leverancier op 7 oktober 2016 Laatste schriftelijk oproep aan niet-aanwezige maar wel geïnteresseerde leden in nieuwbrief lecso of door persoonlijk contact Eerste bijeenkomst organiseren per gebruikersgroep medio december 2016 door lecso

Vragen en reacties

Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016 Bedankt voor je aandacht!