© Cor Hoffer cultureel antropoloog en socioloog Info:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Interculturele Communicatie
28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
26 Multicultureel samenwonen
Antropologische reflecties op ziekte en zorg
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Cultuursensitief werken
Workshop Relationele en seksuele vorming
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Voorstelling 6de leerjaar
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Multiculti.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Dieetadvisering & Leefstijlbegeleiding Bij Allochtonen
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Een andere invalshoek: antropologie in de praktijk van de gezondheidszorg © Cor Hoffer cultureel antropoloog / socioloog Parnassia Bavo Groep
Interculturele communicatie
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Opgroeien in de stad les 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Introductie cultuursensitief werken: een kwestie van kennis én houding
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Thema LEVEN 2 Les 2: Alternatieve geneeswijzen.
Culturele diversiteit
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Voorlichting, advies en instructie
Intergenerationele zorg en samenwonen in de Genkse Turkse gemeenschap
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Posters voor in het geschiedenislokaal
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Cultuursensitieve Communicatie
Culturele diversiteit
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Culturele Interview.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

© Cor Hoffer cultureel antropoloog en socioloog Info: www.corhoffer.nl Cultuursensitief werken met migrantenjongeren: introductie van het Cultureel Venster Jeugdhulpverlening © Cor Hoffer cultureel antropoloog en socioloog Info: www.corhoffer.nl

Onderwerpen: cultuursensitief werken Cultureel Venster Jeugdhulpverlening oefening identiteitsvorming bij migrantenkinderen en -jongeren cultuur en opvoeding conclusies

Doelen: cultuursensitieve benadering inzicht in leefwereld kinderen en ouders met een andere culturele achtergrond: met name ziekteopvattingen en hulpzoekgedrag culturele zelfreflectie vaardigheden

Cultuursensitief werken: begrippen levensbeschouwing religie

Cultuur: cultuur = manier van leven cultuur geeft aan wat mensen waardevol vinden en hoe zij zich behoren te gedragen kortom, cultuur heeft betrekking op de waarden en normen van een bepaalde groep of samenleving

Levensbeschouwing: een min of meer samenhangend geheel van overtuigingen, waarden en normen, waarmee mensen zin en richting geven aan hun handelen; overtuiging: ‘waar’ en ‘onwaar’ waarde: ‘goed’ en ‘kwaad’ norm: concretisering waarde

Religie: betrokkenheid op het transcendente: d.w.z. aanname van een niveau dat verder reikt dan de empirische werkelijkheid religieuze systemen: ‘God’ (godsdienst)

Betekenis cultuur en levensbeschouwing voor de zorg: beleving van ziekte en problemen uiting geven aan ziekte en problemen omgang met ziekte en problemen hulpzoekgedrag

Bovennatuurlijke ziekteoorzaken: boze oog (l`ain, nazar, najar, ogri-ay, oyada) geesten (djinns, jnûn, cinler, winti) magie (suhur, büyü,wisi,brua) vloek (sjraap) niet nakomen plichten (dharma) Satan duivels demonen

Formele leer / volksgeloof en religieuze geneeswijzen: islamitische geneeswijzen winti- en brua-geneeswijzen hindoeïstische geneeswijzen rooms-katholieke geneeswijzen protestantse geneeswijzen joodse geneeswijzen

Visies op gezondheid en ziekte / medische paradigma’s: reguliere (biomedische) geneeskunde alternatieve geneeswijzen: homeopathie, acupunctuur, antroposofische geneeskunde, healing/religieuze geneeswijzen

Verklaringsmodellen (VM’s): disease (visie arts / hulpverlener) illness (visie, belevingswereld cliënt)

Casus Surinaams-Nederlandse man: zus lijdt aan psychiatrische ziekte opnames in psychiatrisch ziekenhuis zus en moeder consultaties pandits als hindoe opgevoed, maar gelooft niet meer biomedische benadering, maar ook begrip voor visie zus en moeder

Effectiviteit psychotherapeutische interventies (Goosens 2010): specifieke factoren 15 % non-specifieke factoren: - gemeenschappelijke elementen (vertrouwen, werkrelatie etc.) 30 % - placebo 15 % - externe factoren 40 % ------- totaal 100 %

Leefwereld cliënten: individu/persoon sekse opleiding sociaal-economische positie leeftijd (sub)cultuur (opvoeding) levensbeschouwing / religie (opvoeding)

Twee benaderingen begrip cultuur: statische benadering dynamische benadering

‘Cultuur’ als begrip in de zorg: ‘culturaliseren’: stereotypering verengen cultuur tot religie negeren subculturele verschillen negeren veranderingen onder migranten en hun nakomelingen negeren invloed veranderingen in land van herkomst benadrukken verschillen en negeren overeenkomsten

Diversiteit en dynamiek: Surinaamse Nederlanders: Afrosurinamers, Hindostanen (hindoes, moslims, christenen), Javanen etc. Turkse Nederlanders: soennieten, alevieten, Arabieren, Turken, Koerden, Armeense christenen Marokkaanse Nederlanders: Berbers, Arabieren

‘De’ Nederlandse cultuur: Friezen, Limburgers, Randstedelingen stedelingen en plattelanders Rotterdammers, Amsterdammers rooms-katholieken, protestanten, humanisten, atheïsten, agnosten werkenden en niet-werkenden welgestelden en lagere inkomensgroepen

Wat te doen? kennis alleen volstaat niet: het gaat om inzicht in de dynamiek van de alledaagse leefwereld van cliënten

Culturele Interview en Cultureel Venster Jeugdhulpverlening: aanvulling op gangbare werkwijze doel: systematisch achterhalen van de betekenis van cultuur in: a. belevingswereld kind en ouders b. hulpzoekgedrag kind en ouders vergt korte training en flexibele inzet

Flexibele inzet Cultureel Venster Jeugdhulpverlening: primair doel: gesprek vraagstelling vrij formulering vrij volgorde vrij niet alle vragen moeten (niet alle vragen altijd relevant) mogelijkheid om te spreiden over meerdere sessies

Identiteitsvorming: identiteitsvorming en psychische problemen acculturatiestrategieën

Psychische en sociale problemen onder migrantenkinderen en -jongeren: gedragsproblemen angstklachten, depressiviteit zelfbeschadiging, parasuïcide (Surinaams-hindoestaans- en Turks-Nederlandse jonge vrouwen) psychose/schizofrenie (Marokkaans-, Surinaams- en Antilliaans- Nederlandse mannen van de 2e generatie) huiselijk geweld

Identiteit: persoon (geslacht, leeftijd, naam etc.) persoonlijkheid en ideeën van anderen individuele bewustzijn (Ketner, 2008)

Drie aspecten identiteitsvorming: 1. herinneringen aan land van herkomst 2. sociale interactie: leven tussen 2 culturen (‘culturele hybriden’) 3. betekenis taal en veranderingen daarin

Citaten identiteitsvorming en culturele dynamiek: ‘Mijn broertje spreekt bijna geen Marokkaans. Maar mijn ouders spreken bijna geen Nederlands. Als ik bij hen kom eten, vraagt mijn broertje na afloop: “Wat zeggen ze allemaal tegen mij?”’ (Marokkaans-Nederlandse vrouw, Elsevier 19 juli 2014) ‘De tweede en derde generatie Marokkanen zijn anders dan hun ouders. Ze beheersen de taal beter en zijn vertrouwd met de Nederlandse normen en waarden. Mijn moeder ging nooit met mijn broertjes mee naar het voetbalveld. Ik doe dat wel met m’n kinderen. Ik ben dol op voetbal. En ik ga met ze naar zwemles.’ (Marokkaans-Nederlandse vrouw, Elsevier 19 juli 2014)

Twee dimensies acculturatie: cultuurbehoud aanpassing

Kanttekeningen bij model Berry: realiteit complexer individu verschillende acculturatie- strategieën verschillen tussen generaties rol internet en sociale media ontstaan nieuwe (sub)culturen

Opvoeding in een multiculturele context (Pels 2010, 2012): continuïteit (cultuurbehoud) versus vernieuwing (aanpassing) komst 1e generatie Marokkaanse en Turkse migranten in veranderend Nederland (jaren ’60 en ’70): - van collectivisme naar individualisme - van religieus naar seculier - van autoritaire naar autoritatieve opvoedingsstijl

Vervolg: diversiteit en dynamiek opvoedingsstijlen onder allochtone- én autochtone ouders: - verschillen tussen bevolkingsgroepen - verschillen tussen generaties verandering: van autoritair naar autoritatief belang cultuurbehoud

Werkhouding: 3 posities cultuurrelativisme pluralisme cultuurabsolutisme (Procee, 1993)

Conclusies: visies op gezondheid, ziekte en problemen zijn cultureel bepaald verschillende verklaringsmodellen noch ‘de’ Nederlander, noch ‘de’ Limburger, noch ‘de’ Surinamer, noch ‘de’ Turk bestaat opvoeding: dynamiek en diversiteit devies: open houding