Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
Rotterdam, Wereldhaven
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
Typische kenmerken van een haven?
10. Het verkeer in het landschap
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
Landelijk gebied in ontwikkeling. Drijvende krachten: Profit  Wereldwijd stijgende vraag food-feed-fuel; stijgende wereldmarktprijzen  West-europese.
Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Innovatie Radar Installatiebranche
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Rotterdam: world port region, reactie
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
Vervoersinfrastructuurprojecten die gelinkt zijn aan de ontwikkeling van de Belgische havens, in Wallonië en in Frankrijk Hugues Duchâteau Gedelegeerd.
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Lokaal waterbeleid en Europese doelstellingen Wim Van Gils Beleidsmedewerker Water.
Vooraf: van - naar.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Versnelling Maatschappelijke Projecten Vlaams Parlement 29 januari 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.
Startnota Winkelen in Vlaanderen Vlaams parlement 27 oktober 2010 Erik Grietens.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Overkoepelend Schipdonkcomité Damme, Maldegem en Zomergem
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Hoofdstuk 3 Europa.
Van wet naar Brabantse praktijk
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Nationale Omgevingsvisie
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter Leefmilieu Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Waarom dit boek? Grote impact ruimtelijke wanorde Natuur en landschap Files, verkeersonveiligheid Luchtvervuiling, waterkwaliteit, lawaai Kosten riolering, openbaar vervoer, post,… Gebrek aan media-aandacht en maatschappelijk debat Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Vijf hoofdstukken - vijf ruimtevragers Wonen Winkelen Mobiliteit Bedrijvenzones Havens en logistiek Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Hoofdstuk 5: Logistiek en havens Globalisering en mainports 120 -> 250 miljoen ton overslag Containertrafiek boomt Hamburg – Le Havre: 90 milj. TEU gepland Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Saeftinghedok 8 miljoen containers 1.000 ha op de schop 13.000 vrachtwagens/dag Achterlandverkeer en “crowding out” E 313 > 100% capaciteit Luchtvervuiling en klimaatimpact Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Welke economie willen we? Kiezen voor toegevoegde waarde of voor tonnage? TW Antwerpen: 49 euro/ton TW Zeebrugge: 22 euro/ton TW Gent: 140 euro/ton Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Havens als productiecentra Lokale productie: Hogere toegevoegde waarde en meer werkgelegenheid dan logistiek Betere modal split dan logistiek Kiezen voor hoogwaardige groene industrie Bio-chemie, recyclage, koppeling processen,… Aandacht voor energie Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Ruimtegebrek? Nog veel ruimtereserves beschikbaar Haven Antwerpen: 900 ha Haven Gent: 1.000 ha Achterhaven Zeebrugge Inzetten op intensief ruimtegebruik Interne reserves kans voor cradle-to-cradle concept Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Achterland: slimme logistiek? Extended gateway: verlengstuk van de zeehavens Economisch Netwerk Albertkanaal Fabel van watergebonden zones Veel bedrijven gebruiken geen binnenvaart Natransport via de weg Mobiliteit is niet grensstellend Enkel oog voor lokale ontsluiting E 313 en ENA: file van Antwerpen tot Limburg? Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Moet er nog water zijn? Watertekort vereist keuzes, en-en-en beleid lukt niet meer: Verdieping Schelde Schipdonkkanaal (Seine Schelde West) Nieuwe sluis Kanaal Gent - Terneuzen Koelwater en proceswater Klimaatverandering Er is te weinig water Verdroging Verzilting Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Gebrek aan Europees havenbeleid Goederen afmeren zo dicht mogelijk bij afzetmarkt Achterlandverkeer beperken Samenwerking tussen havens: van mainports naar havennetwerken Meer kansen kustvaart, binnenvaart en spoor Samenwerking tussen concurrenten? Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorzetten voor debat Havens moeten productiecentra worden Mobiliteit in het achterland moet grensstellend zijn Watertekort vereist keuzes Nood aan sturend Europees havenbeleid en betere samenwerking Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen