Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter Leefmilieu Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Waarom dit boek? Grote impact ruimtelijke wanorde Natuur en landschap Files, verkeersonveiligheid Luchtvervuiling, waterkwaliteit, lawaai Kosten riolering, openbaar vervoer, post,… Gebrek aan media-aandacht en maatschappelijk debat Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Vijf hoofdstukken - vijf ruimtevragers Wonen Winkelen Mobiliteit Bedrijvenzones Havens en logistiek Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Hoofdstuk 5: Logistiek en havens Globalisering en mainports 120 -> 250 miljoen ton overslag Containertrafiek boomt Hamburg – Le Havre: 90 milj. TEU gepland Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Saeftinghedok 8 miljoen containers 1.000 ha op de schop 13.000 vrachtwagens/dag Achterlandverkeer en “crowding out” E 313 > 100% capaciteit Luchtvervuiling en klimaatimpact Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Welke economie willen we? Kiezen voor toegevoegde waarde of voor tonnage? TW Antwerpen: 49 euro/ton TW Zeebrugge: 22 euro/ton TW Gent: 140 euro/ton Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Havens als productiecentra Lokale productie: Hogere toegevoegde waarde en meer werkgelegenheid dan logistiek Betere modal split dan logistiek Kiezen voor hoogwaardige groene industrie Bio-chemie, recyclage, koppeling processen,… Aandacht voor energie Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Ruimtegebrek? Nog veel ruimtereserves beschikbaar Haven Antwerpen: 900 ha Haven Gent: 1.000 ha Achterhaven Zeebrugge Inzetten op intensief ruimtegebruik Interne reserves kans voor cradle-to-cradle concept Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Achterland: slimme logistiek? Extended gateway: verlengstuk van de zeehavens Economisch Netwerk Albertkanaal Fabel van watergebonden zones Veel bedrijven gebruiken geen binnenvaart Natransport via de weg Mobiliteit is niet grensstellend Enkel oog voor lokale ontsluiting E 313 en ENA: file van Antwerpen tot Limburg? Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Moet er nog water zijn? Watertekort vereist keuzes, en-en-en beleid lukt niet meer: Verdieping Schelde Schipdonkkanaal (Seine Schelde West) Nieuwe sluis Kanaal Gent - Terneuzen Koelwater en proceswater Klimaatverandering Er is te weinig water Verdroging Verzilting Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Gebrek aan Europees havenbeleid Goederen afmeren zo dicht mogelijk bij afzetmarkt Achterlandverkeer beperken Samenwerking tussen havens: van mainports naar havennetwerken Meer kansen kustvaart, binnenvaart en spoor Samenwerking tussen concurrenten? Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorzetten voor debat Havens moeten productiecentra worden Mobiliteit in het achterland moet grensstellend zijn Watertekort vereist keuzes Nood aan sturend Europees havenbeleid en betere samenwerking Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen